سیستم عاملی برای همه چیز: از گوشی تا خودرو و کامپیوتر
هواوی سیستم عامل هارمونی را به‌عنوان جانشین اندروید معرفی کرد
بعد از سال‌ها طراحی و توسعه و ماه‌ها شایعه، سرانجام هواوی در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان در چین از سیستم‌عامل مخحصوص به‌خودش با نام "Harmony OS" پرده برداشت.

1606683296_1_0.gif

سیستم‌عامل Harmony هواوی روی همه چیز از گوشی و تبلت گرفته تا خودروها و کامپیوترها کار می‌کند

پلتفرم جدید که پیش از این با نام Hongmeng OS از آن یاد می‌شد، مانند گوگل Fuchsia OS مبتنی بر میکروکرنل است. «ریچارد یو»، مدیرعامل هواوی، در این کنفرانس گفت که این سیستم‌عامل باعث بکارگیری انعطاف‌پذیر آن در طیف وسیعی از دستگاه‌ها شامل اسپیکرهای هوشمند، خودروها، کامپیوترها، ساعت‌های هوشمند، تبلت‌ها و البته گوشی‌های هوشمند می‌شود. هواوی برای اطمینان از سازگاری کامل، اطمینان حاصل کرده که این پلتفرم جدید می‌تواند با اندازه‌های مختلف رم از کیلوبایت گرفته تا صدها گیگابایت به‌خوبی کار کند.

اپ‌هایی که برای پلتفرم‌های HTML5، لینوکس و اندروید ساخته شده‌اند می‌توانند در آینده با سیستم‌عامل هارمونی کار کنند. به‌منظور ساده کردن شرایط برای توسعه‌دهندگان، هواوی امکان دسترسی به کامپایلر ARK خود را فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان به‌کمک این کامپایلر می‌توانند کدهای زبان‌های گوناگون از جمله جاوا، کاتلین و ++C/C را کامپایل کنند. یک SDK جدید که سازگاری با دستگاه‌های مختلف را تضمین می‌کند به‌زودی توسط هواوی ارائه خواهد شد. برای جلوگیری از هرگونه نگرانی‌های امنیتی در آینده، هواوی تأیید کرده که سیستم‌عامل هارمونی اجازه دسترسی به روت را نخواهد داد. هواوی معتقد است که اجازه دسترسی به روت باعث شده تا امنیت اندروید و سایر سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس به‌خطر بیفتد.

سیستم‌عامل Harmony هواوی روی همه چیز از گوشی و تبلت گرفته تا خودروها و کامپیوترها کار می‌کند

مدیرعامل هواوی تأکید کرد که این شرکت هم‌چنان به پلتفرم اندروید متعهد است و تمایل دارد تا در سطح جهانی به استفاده خود از این سیستم‌عامل ادامه دهد. اما، اگر در برهه‌ای از زمان نتوانند از اندروید استفاده کنند، غول فناوری چین کوچک‌ترین تردیدی در جابه‌جایی سریع به Harmony OS نخواهد داشت. مشخص نیست که اگر این اتفاق رخ دهد، هواوی هم‌چنان خدمات گوگل را دریافت کند، اما این شرکت بدون کوچک‌ترین نگرانی اعلام کرده که در عرض یک تا دو روز این انتقال به‌طور کامل انجام خواهد شد.

با این‌که Harmony OS یک سیستم‌عامل سبک وزن است اما در مقایسه با اندروید می‌تواند از نظر کارایی ویژگی‌های خوبی را ارائه دهد. هواوی توضیح کاملی در خصوص اعداد نداد، اما گفت که این پلتفرم شامل ویژگی "Deterministic Latency Engine" خواهد بود که با استفاده از آنالیز و پیش‌بینی ریل‌تایم منابع سیستمی را تخصیص می‌دهد. از طرف دیگر، اندروید از Completely Fair Scheduler که متعلق به پوسته لینوکس است استفاده می‌کند. با این ویژگی سیستم‌عامل می‌تواند یک تایم‌لاین از وظایف آینده برای توزیع و نشر منابع را بسازد اما آنچنان کارآمد نیست. علاوه بر این، هارمونی OS فرآیندی که در آن میکروکرنل (حداقل نرم‌افزاری که برای اجرای سیستم‌عامل مورد نیاز است) با اپ‌ها، فایل‌ها و مواردی از این دست در ارتباط است را تسریع می‌کند. گفته می‌شود سرعت این ارتباط 5 برابر سرعت گوگل Fuchsia است.

هارمونی OS در نهایت یک پلتفرم متن باز خواهد بود

تمرکز اصلی هارمونی OS در حال حاضر بازار چین است، اما هواوی علاقه‌ای به محدود کردن این پلتفرم به دستگاه‌های خود را ندارد. به‌همین دلیل، قرار است هارمونی OS در یکی از ماه‌های سال آینده میلادی به‌طور کامل متن باز شود. یعنی شرکت‌هایی مانند اوپو و شیائومی این فرصت را خواهند داشت تا در توسعه سیستم‌عامل با هواوی همکاری کنند. بدون درنظر گرفتن اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، هواوی بیشتر تمایل دارد تا خودش به‌تنهایی این کار را انجام دهد. توسعه نسخه فعلی هارمونی OS از دو سال پیش آغاز شد، اما امسال هواوی به‌طور قابل توجهی به فرآیند توسعه سیستم‌عامل شتاب بخشید و انتظار می‌رود که در سال 2020 نسخه 2.0 و در سال 2021 نسخه 3.0 ارائه شود.

در ابتدا، هارمونی OS نسخه 1.0 در نمایشگرهای هوشمند هواوی که به‌زودی معرفی خواهند شد استفاده می‌شود. در طی سه سال آینده، هارمونی OS در محصولات دیگر مانند پوشیدنی‌ها، اسپیکرهای هوشمند و سایر محصولات شرکت به‌کار گرفته خواهد شد. هواوی هنوز خبری در خصوص تولید گوشی هوشمندی که مجهز به سیستم‌عامل هارمونی باشد منتشر نکرده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که مدل میت 30 لایت احتمال دارد با هارمونی OS عرضه شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟