آندرويد پوشیدنی همه جای برلین را فرا گرفته است
در IFA 2015 منتظر دیدن چه گجت‌هایی باشیم؟
همه ساله اولین هفته ماه سپتامبر، نشانه تجدید حیات در فعالیت بین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی است. زمان خرید لوازم مورد نیاز برای بازگشایی مدارس است و در پی آن تعطیلات زمستانی در پیش است و چه فرصتی بهتر از این برای جذب هر چه بیشتر بازار به شدت رقابتی ‎گجت‌های الکترونیک. مکانی که این مسابقه سالانه در آن برگذار می‎شود، نمایشگاه IFA مستقر در شهر برلین است. IFA بزرگترین نمايشگاه معرفی لوازم مصرفی الکترونیک جدید در اروپا است و در دوره قبل سکوی پرتابی برای دستگاه‎های شاخصی مثل سری Galaxy Note سامسونگ بود. اما امسال بعد از مدتها اولین سالی خواهد بود که سامسونگ قصد ندارد یک Note جدید را به نمایش بگذارد و فضا را برای دیده شدن دیگران باز گذاشته است. اما شاخص‎های IFA 2015 کدام‎ها هستند؟

1606683296_1_0.gif

سامسونگ

با وجودی که آخرین Note سامسونگ قبلا معرفی و عرضه شده است، اما این به این معنی نیست که سامسونگ از یک چنین محیط رقابتی جذابی صرف نظر خواهد کرد. در یک رویداد مشابه در ماه آگوست که سامسونگ فبلت‎های جديد خود را معرفی کرد، این شرکت اشاره‎ای هم به ارائه ساعت هوشمند بعدی خود با نام Gear S2 داشت. نرم افزار و مشخصات این دستگاه اعلام شده است و به نظر می‎رسد که می‎توان به آن امیدوار بود. مثل مدل Gear S که در IFA سال گذشته معرفی شد، S2 هم سیستم‌عامل Tizen سامسونگ را اجرا خواهد کرد، اما برعکس مدل قبلی که از ظرافت بویی نبرده بود، این ساعت جدید وعده داده که در ظاهر خود تجدیدنظر ‎کرده و شیک‎تر ظاهر شود، چرا که تمام تولیدکنندگان تجهيزات الکترونیک اصرار دارند تا به ما یادآوری کنند که ساعت‎ها پیش از آنکه یک ابزار کمکی (الکترونیک) باشند بخشی از زیور آلات ما به حساب می‎آیند.

ایسوس

این شرکت ZenWatch 2 خود را در نمايشگاه کامپیوتکس معرفی كرده بود و وعده داد تا پاییز امسال در نمايشگاه IFA قیمت و تاریخ عرضه آن را نیز مشخص کند. این شرکت نیز مثل سامسونگ قول داده است که اولويت اول خود را ابتدا روی مد و زیبایی شناسایی قرار داده و بعد به سراغ فناوری برود. ایسوس هم قبلا در این حوزه با ارائه ZenWatch اصلی تجربه داشته است و حالا قصد دارد با ارائه بیش از 18 نمونه ترکیب شده از رنگ و ماده و طراحی، گزینه‎های پیش روی مصرف كننده را گسترش دهد. این شرکت تایوانی وعده داده است که به طور قابل ملاحظه‎ای مدت زمان شارژ را با استفاده از یک کانکتور مغناطيسی بهبود خواهد بخشید و چندین ظاهر جدید از ساعت‎های مختلف را علاوه بر رابط کاربری استاندارد Android Wear را نیز معرفی کند. به نظر نمی‎رسد که ایسوس تنها با معرفی یک محصول جدید بتواند به یک نام تجاری مطرح در این نمایشگاه تبدیل شود، به همین دلیل احتمالا ما شاهد لپ‎تاپ‎ها و تبلت‎های به‌روزرسانی شده این شرکت نیز خواهیم بود، به ویژه حالا که پردازنده Skylake اینتل هم راه خود را به بازار باز کرده است.

موتورولا

خبر قابل توجه بعدی در حوزه ساعت‎های هوشمند مربوط به Moto 360 جدید شرکت موتورولا است که انتظار مي‎رود این شرکت آن را در نمايشگاه IFA امسال معرفی کند. طی ماه گذشته خبرهای گوناگونی از منابع مختلف در این باره منتشر شده بود. ظاهر این ساعت به طور هوشمندانه‎ای طراحی شده است. دکمه کناری به موقعیت ساعت 2 تغییر مکان داده و نشانه‎ها حاکی از آن است که مثل ZenWatch 2 ایسوز و Apple Watch امسال Moto 360 نیز در دو سایز مختلف عرضه خواهد شد. بزرگترین تغییری که ما در ساعت هوشمند Moto شاهد آن خواهیم بود به احتمال زیاد تراشه به کار رفته در آن است که حتی در زمان اولین معرفی این ساعت قدیمی‎ شده بود و به خوبی نمی‎توانست از عهده اجرای Android Wear برآید. تغییرات اعمال شده در سخت افزار درونی به همراه حق انتخاب‎های متنوع ظاهری می‎تواند موتورولا را در بازار به شدت رقابتی ساعت‎های هوشمند مطرح باقی نگه دارد.

سونی

سونی از معدود شرکت‎هایی است که در نمايشگاه IFA به معرفی تلفن‎های جديد خود خواهد پرداخت. تمام نیمه اول امسال صرف این شد تا تصمیم گیری شود که نام تلفن جدید این شرکت +Xperia Z3 باشد یا Xperia Z4. حالا تمام این کش و قوس‎ها با معرفی یک تلفن جدید به نام Xperia Z5 به پایان خواهد رسید. از لحاظ فنی این تلفن در خانواده جدیدی از تلفن‎های هوشمند قرار می‎گیرد، خبرها حاکی از آن است که مدل Z5 Premium به مدل‎های Z5 و Z5 Compact اضافه شده و از یک صفحه نمایش 5.5 اینچی برخوردار خواهد بود. موفقیت تلفن‎های Z3 در سال گذشته، قطعا وعده مجموعه جدیدی از تلفن‎های هوشمند توانمند را نیز خواهد داد. اما بزرگترین دستاورد امسال سونی احتمالا به دست آوردن یک کانال توزیع جدی در ایالات متحده خواهد بود. اما این دلیل بر این نمی‎شود که سونی به تلاش خود برای ساخت تلفن‎های هوشمند عالی خود برای عرضه در سایر نقاط دنیا ادامه ندهد.

به نظر می‎رسد یک سکوت غیرعادی در مورد سایر محصولات تولیدی سونی شکل گرفته است. احتمالا امسال ما شاهد عرضه یک ساعت هوشمند جدید از طرف این شرکت نخواهیم بود. اما همچنان این شرکت ژاپنی در حال تولید دستگاه‎های پوشیدنی و توسعه دوربين‎ها و تلویزیون‎های 4K است.

ال‎جی

امسال ال‎جی بیشتر وقت خود را صرف معرفی تلویزیون‎های OLED و ابزارهای پخش صوت خود (چه برای مصارف خانگی و چه قابل نقل و انتقال) کرده است. تمرکز اصلی این شرکت روی معرفی مزایای محتوای محدوده دینامیکی بالا یا به اختصار HDR خواهد بود. صفحه‌نمایش و تلویزیون‎های جديد این شرکت قصد دارند این ادعا را به اثبات برسانند که در نمايشگاه IFA امسال هر کسی که این تلویزیون‎های جديد را می‎بیند به این نتیجه برسد که HDR و OLED به خوبی می‎توانند مکمل یک دیگر باشند. با یادآوری این واقعیت که ساعت‎ها و تلفن‎های هوشمند به سمت تبدیل شدن به زیور آلات پیش می‎روند، بلندگوهای بلوتوث جدید ال‎جی نیز به سمت طرح‎های رنگارنگ‎تر و شیک‎تر شدن پیش می‎روند. این بلندگوها به یک بند مجهز شده‎اند که به شما اين امکان را می‎دهد تا هر از چند گاهی بلندگوی بیسیم خود را مثل یک کیف دستی روی شانه خود آویزان کنید.

یک نسل جدید از G Padها تنها حرکت قابل توجه‎ای است که انتظار ميرود ال‎جی در حوزه دستگاه‎های جديد آندرويدی از خود به نمایش بگذارد. این شرکت کره‎ای معمولا از ارائه تلفن‎های جديد در نمايشگاه IFA خودداری می‎کند و عدم وجود یک ساعت هوشمند هم باعث خواهد شد تا ال‎جی در زمینه دستگاه‎های پوشیدنی در نمايشگاه امسال حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد. قابل توجه‎ترین ابزار پوشیدنی که احتمالا ما شاهد آن خواهیم بود یک جفت هدفون گردن آویز از این شرکت است.

هواوی

هواوی برای نمایشگاه امسال یک تلفن هوشمند جدید را در نظر گرفته است. خبرها حاکی از آن است که این شرکت چینی نسخه‎ای از فناوری Force Touch انحصاری خود که در حال حاضر در Apple Watch موجود است و احتمالا در آینده در iPhone هم موجود خواهد بود را به کار خواهد گرفت. هواوی با ارائه Ascend P7 در سال گذشته که اولین نمایشگر کریستال یاقوت کبود را ارائه می‎کرد این سابقه را از خود به جا گذاشته که احتمالا باز هم در صدد پیشی گرفتن از فناوری اپل در IFA است. هواوی با تغییراتی که در Force Touch ایجاد خواهد کرد، سعی دارد تا در IFA 2015 با ارائه محصولی منحصر به فرد نظرها را به خود جلب کند. همچنین انتظار مي‌رود که قیمت و تاریخ عرضه Huawei Watch که در ماه مارچ در MWC معرفی شد نیز مشخص شود.

لنوو

اگر بخواهیم از نظر میزان اهمیت این برند در بین سایرین هم قضاوت کنیم، به نظر می‎رسد که این شرکت حرف‎های زیادی برای گفتن داشته باشد. اما به نظر می‎رسد لنوو قصد ندارد برنامه‎های آتی خود را در IFA فاش کند. به عنوان بزرگترین سازنده کامپیوتر شخصی در جهان، به نظر می‎رسد لنوو یکی از برندهای شاخص در معرفی کامپیوترهای تحت ویندوز جدید در این نمایشگاه باشد. به نظر می‎رسد خط تولید دستگاه‎های تغییر پذیر Yoga در این شرکت با ارائه ویندوز 10 و تراشه‎های Skylake جديد اینتل به همراه خط تولید لپ‎تاپ به‎روزرسانی شده باشد. معرفی یک تلفن هوشمند از جانب لنوو در این نمایشگاه نیز می‎تواند جالب توجه باشد. به نظر می‎رسد این شرکت یک تلفن آندرويدی 5.5 اینچی با نام Vibe P1 را برای نمایش آماده کرده است که ظاهرا با یک باتری 5000 میلی آمپر ساعت ارائه خواهد شد.

مایکروسافت

قرار نیست نمایشگاه IFA محل رونمایی پرچمدار جدید Lumia مایکروسافت باشد، اما همچنان نمایش این تلفن ویندوزی قابل توجه خواهد بود. با ارائه ویندوز 10 نیز همه انتظار معرفی کامپیوترهای شخصی جدید با برخورداري از قابلیت‎ها و به‎روزرسانی‌های جديد این سیستم‌عامل را دارند، و اگر اینتل بتواند هر چه سریع‎تر پردازنده‎های Skylake خود را روانه بازار کند. ترکیب قدیمی‎ و خوش نام اینتل و ویندوز می‎تواند در قالب ماشین‎های جدید همچنان نام نیک Wintel را حفظ کنند. بعید به نظر می‎رسد که ما امسال شاهد خط تولید محصولات جدیدی از خانواده پردازنده‎های جديد به همراه آخرین نسخه ویندوز باشیم. بنابراین تا معرفی کامپیوترهای Skylake که ویندوز 10 را اجرا می‎کنند باید کمی‎ صبر کرد.

سایرین

وقتی صحبت از معرفی تلفن هوشمند باشد، محصولات سایر تولیدکنندگان نیز می‎تواند به همان جذابیت تولیدکنندگان معرفی شده در بالا باشد. شرکت‎های الکترونیک در حال منشعب شدن هستند و هر کدام تلاش می‎کنند تا دستگاه‎های مد روز را توليد کنند. به همین دلیل است که شرکت‎هایی از صنایع دیگر نیز در حال ورود به حوزه صنعت الکترونیک هستند. جذاب‎ترین و عجيب‎ترین طرح‎ها در IFA از طرف این بازیگران کوچکتر عرضه می‎شوند. صنعت پر رونق لوازم جانبی را هم نباید نادیده گرفت. USB Type-C از جمله لوازم جانبی است که به نظر می‎رسد جایگاه ویژه‎ای در این نمایشگاه داشته باشد.

 IFA محلی برای نمایش هر نوع وسیله الکترونیکی است و حالا کم کم سایر فناوری‎ها هم که به نوعی با الکترونیک سر و کار پیدا می‎کنند نیز به این مجموعه اضافه می‎شوند و هنر و فناوری را به یکدیگر پیوند می‎دهند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟