رشد نه چندان جالب فیسبوک
04/05/1397 - 17:50
ارزش سهام فیس‌بوک 20 درصد سقوط کرد
در چهار ماه گذشته، اکثر سرمایه‌گذاران فیسبوک یک چشم‌انداز اولیه ساده را برای کسب‌وکار این شرکت پیش‌بینی کرده بودند. فیسبوک سود کلانی را عاید آن‌ها خواهد کرد، نظارت دقیق‌تری بر هزینه‌ها و زیرساخت‌های خود خواهد داشت، به شکل صحیحی با اخبار جعلی به مبارزه خواهد پرداخت، الگوریتم هوشمند این شرکت مانع انتشار سخنان نفرت‌انگیز خواهد شد و در کل فیسبوک تحولات بنیادینی را تجربه خواهد کرد. در حالی که ارزش سهام فیسبوک در ماه مارس پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا سقوط کرد، اما پس از گذشت مدت کوتاهی رشد قابل توجهی داشت، با این وجود این رشد به گونه‌ای نبوده است که نظر مساعد سهام‌داران را به همراه داشته باشد.

آغاز به کار بازارهای مالی چهارشنبه نشان داد که تحلیل‌های انجام شده از سوی وال‌استریت ژورنال در ارتباط با فیس‌بوک اشتباه از آب درآمده است. به‌طوری که ارزش سهام فیسبوک به میزان 20 درصد تنها پس از گذشت چند ساعت از آغاز به کار این بورس با سقوط همراه بوده است. به‌طوری که میلیاردها دلار از ارزش سهام این شرکت کاسته شده است.  فیسبوک در گزارش سه ماهه دوم خود اعلام کرد که انتظار دارد درآمدهای این شرکت تا پایان سال 2019 میلادی با رشد کندی همراه باشند. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که دست کم در چند سال آینده فیس‌بوک با چنین وضعیتی روبرو خواهد بود.

سهام فیسبوک ثابت کرد که این شرکت در برابر انواع مختلفی از هجمه‌ها مقاوم است، به‌طوری که این شرکت در مدت کوتاهی موفق شد دومرتبه به وضعیت قبلی خود باز گردد. اما به عقیده کارشناسان کاهش سهام در کوتاه مدت فشار زیادی به فیسبوک وارد می‌کند. مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت در یکی از سخن‌رانی‌های خود گفت: «اجازه نمی‌دهم فیسبوک تبدیل به پلتفرمی شود که بازیچه دست افراد معروف شود. به ویژه افرادی که در نظر دارند به جامعه آسیب وارد کنند. بر همین اساس در نظر دارم برای مقابله با چنین اقداماتی هزینه بیشتری کنم.» در حالی که درآمدهای مالی این شرکت در مقایسه با نمونه مشابه سال گذشته به میزان 42 درصد بیشتر شده است، اما در مقابل هزینه‌ها رشد چشم‌گیری داشته‌اند؛ به عبارت دقیق‌تر همان‌گونه که مارک زاکربرگ پیشتر به کنگره وعده داده بود هزینه‌های مربوط به مقابله با اخبار جعلی و مبارزه با نفوذ  سازمان یافته به منظور تخریب جناح‌های سیاسی را افزایش داده است. این رویکرد باعث شده است تا هزینه‌ها نزدیک به 50 درصد بالاتر از سال گذشته شوند و به حدود 7.5 میلیار دلار رسیده است که همین مسئله سقوط شدید را به همراه داشته است. فیسبوک در سه ماه اول سال میلادی حدود ۵ میلیارد دلار سود کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟