از ماهواره‌ها تا مایکروچیپ‌ها
09/04/1397 - 20:40
با ویژگی منحصر به فرد توپ جام جهانی 2018 آشنا شوید
جام جهانی فوتبال روسیه جام فناوری‌هاست. از ویدیو چک که گریبان تیم ایران را هم گرفت تا توپ هوشمند جام جهانی. در این مطلب نگاهی داریم بر تکنولوژی های به کار رفته در توپ جام جهانی روسیه 2018.

1606683296_1_0.gif

با آغاز این دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال دوستان مسابقات را دنبال می‌کنند و علاقه‌مندان به دنیای فناوری اخبار مربوط به فناوری‌های به کار رفته در این دوره از مسابقات را دنبال می‌کنند. دانشمندان در ادوار گذشته جنبه‌های مختلف بازی‌ها را زیر نظر گرفته و مواردی همچون آیرودینامیکی، روان‌شناسی و فیزیک بدنی بازیکنان را تحلیل کرده‌اند تا بتوانند تجهیزاتی که با اتکا بینش ساخته شده‌اند را به دنیای ورزش معرفی کنند. توپ جام جهانی امسال با الهام گرفتن از نخستین ماهواره ارتباطی جهان تل‌استار طراحی شده است. یکی از موضوعاتی که طرف‌داران فوتبال به دقت به آن توجه دارند توپی است که سرنوشت بازی‌ها را تعیین می‌کند. از زمانی که آدیداس در دهه 70 میلادی این توپ جام جهانی 2018 روسیه را طراحی کرد، هر چهار سال یکبار تغییراتی در آن به وجود آمد که این تغییرات همواره بحث و جدل‌هایی را به همراه داشته است. در این دوره از مسابقات، توپ جام جهانی با الهام از نام ماهواره تل‌استار که در سال 1962 به فضا پرتاب شد تل‌استار 18 نام گذاشته شده است.

  نام‌گذاری توپ جام جهانی 2018 روسیه

نام‌گذاری توپ جام جهانی 2018 روسیه به نام تل‌استار یادآور رقابت جدی ایالات متحده با شوروی سابق در تسخیر فضا است. در حالی که این ماهواره به کار خود پایان داد با این وجود هنوز هم در فضا وجود دارد و الهام‌بخش بسیاری از پروژه‌ها و طراحی‌ها شده است. در حالی که برخی از کارشناسان همچون جابیولانی کیفیت توپ جام جهانی 2018 روسیه را بهتر از توپ جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی توصیف کرده است، در مقابل انتقادهایی به توپ جام جهانی 2018 روسیه وارد شده است. تل استار 18 همراه با پیشرفته‌ترین فناوری‌های ارتباطی ارائه شده است. یک تراشه ارتباط حوزه نزدیک (NFC) درون توپ جام جهانی 2018 روسیه قرار گرفته و جالب آن‌که سمبل وای‌فای نیز روی این توپ حک شده است. سمبلی که نشان می‌دهد این توپ از وای‌فای نیز استفاده می‌کند. لازم به توضیح است که این نخستین باری نیست که شرکت آدیداس از فناوری‌های پیشرفته در ارتباط با مسابقات ورزشی استفاده می‌کند.

بهترین توپ جام جهانی 

این شرکت پیش از این فناوری مشابهی موسوم به miCoach Smart Ball را ارائه کرده بود. فناوری که به مربیان اجازه می‌داد عملکرد خود را به خوبی تحلیل کنند، اما هنوز هم تا رسیدن به این نقطه که بتوان اندازه و شدت شوت‌ها را بررسی کرد فاصله زیادی وجود دارد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که تل‌استار 18 در مقایسه با توپ جام جهانی 2014 موسوم به برازوکا از مقاومت و کشیدگی بیشتری در هنگام شوت زدن برخوردار است. به عبارت دقیق‌تر مسافتی که توپ جام جهانی 2018 روسیه می‌تواند طی کند نزدیک به 8 تا 10 درصد کمتر از مسافت برازوکا است. این مسئله از دو جهت مهم است. از نگاه دروازه‌بانان توپ‌ها با سرعتی به مراتب کمتر از جام جهانی قبل به سمت دروازه‌ها شوت می‌شوند و از دید مهاجمان ارسال توپ‌ها و شوت‌های سریع به دروازه به نیروی بیشتری نیاز خواهد داشت. فیفا امیدوار است توپ شش تکه امسال که از تکه‌های متفاوت ساخته شده و شکاف‌هایی آن‌ها را به یکدیگر متصل کرده و در مقایسه با برازوکا 32 درصد طولانی‌تر اما نازک‌تر و کم عمیق‌تر هستند نشان دهد طرح فیفا پس از 16 سال که با شکست‌هایی همراه بود لقب بهترین توپ جام جهانی را از آن خود می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟