اگر ویندوز 10 را آپدیت کرده‌اید با قابلیت‌های تازه آن هم آشنا شوید
با برخی از ویژگی‌های جدید به‌روزرسانی آوریل 2018 ویندوز 10 آشنا شوید
همان‌طور که حتما تا به‌حال خوانده‌اید، مایکروسافت به‌روزرسانی آوریل 2018 برای ویندوز 10 را منتشر کرد. قرار بود نام اصلی آن "آپدیت کریتورز بهاره" و نام رمز آن‌هم "رداستون 4" باشد. نگارش جدید آخرین سیستم‌عامل مایکروسافت "1803" است. در این مطلب، قصد داریم تا با برخی از ویژگی‌های جدید این نسخه آشنا شویم.

1606683296_1_0.gif

قبل از این‌که به معرفی ویژگی‌ها بپردازیم، اگر هنوز مایکروسافت به‌روزرسانی جدید ویندوز 10 را به‌شما ارائه نکرده می‌توانید آن‌را از این آدرس دانلود کنید.

تایم‌لاین لیستی از فعالیت‌های تمام دستگاه‌های شما را نشان می‌دهد

ویژگی تایم‌لاین که طبق برنامه قرار بود در به‌روزرسانی کریتورز پاییز منتشر شود با تأخیر در به‌روزرسانی آوریل 2018 قرار گرفته است.

تایم‌لاین ویژگی "Task View" را با تاریخچه‌ای از فعالیت‌های قبلی که روی کامپیوتر انجام داده‌اید بهبود داده است. وقتی روی دکمه "Task View" کلیک می‌کنید می‌توانید فعالیت‌های مربوط به "Earlier Today" به‌علاوه روزهای قبل را زیر اپلیکیشن باز فعلی مشاهده کنید.

هدف از ارائه این ویژگی ساده‌تر کردن بازگشت و از سرگیری فعالیت‌هایی است که قبل از این در حال انجام آن‌ها بودید. این قابلیت بین تمام دستگاه‌های شما سینک می‌شود و شما می‌توانید فعالیت‌های خود را روی یک پی‌سی دیگر از سربگیرید. علاوه بر این، کورتانا هم فعال شده و یک لیست از فعالیت‌ها با عنوان "Resume from your other devices" را به‌شما نشان می‌دهد تا به‌راحتی بین دو دستگاهی که بخش فعالیت‌ها در آن‌ها فعال شده حرکت کنید.

برای برگشت و پیدا کردن یکی از فعالیت‌ها می‌توانید از جعبه جستجو استفاده کنید. فعالیت‌ها بر اساس روز دسته‌بندی می‌شوند، اما اگر در حال مشاهده فعالیت‌های مربوط به یک روز خاص باشید، آنگاه بر اساس ساعت دسته‌بندی می‌شوند. روی یک فعالیت کلیک راست کنید و به‌دنبال گزینه‌ای بگردید که تمام فعالیت‌های مربوط به آن روز یا ساعت را پاک کند. هم‌چنین، در بخش Settings -> Privacy -> Activity History گزینه‌های جدیدی قرار گرفته که به‌کمک آن‌ها می‌توانید نحوه عملکرد این ویژگی را کنترل کنید.

طرح بعدی مایکروسافت یکپارچه‌سازی این ویژگی با اپ‌های موبایل است تا فعالیت‌ها بین پی‌سی و گوشی شما گسترده شوند. هرچند که توسعه دهندگان اپ باید پشتیبانی از آن را فعال کنند تا بتوانید از این قابلیت بر روی پی‌سی و اپ‌های موبایل استفاده کنید.

ویژگی Diagnostic Data Viewer داده‌های ارسال شده ویندوز به‌مایکروسافت را نشان می‌دهد

مایکروسافت هم‌چنان در تلاش است تا با شفاف‌سازی بیشتر نگرانی‌های حریم شخصی را برطرف کند. به‌همین دلیل، اپلیکیشن جدیدی به‌نام "Diagnostic Data Viewer" معرفی شده است. این اپ اطلاعات تشخیص داده شده را که از ویندوز 10 نصب شده بر روی پی‌سی برای مایکروسافت ارسال می‌کند، در قالب متن ساده به‌شما نشان می‌دهد. حتی تمام اطلاعات مربوط به یک دستگاه سخت‌افزاری خاص که در ابر مایکروسافت ذخیره شده را نمایش می‌دهد.

برای فعال‌سازی این ویژگی به قسمت Settings -> Privacy -> Diagnostics & feddback بروید. گزینه "Diagnostic data viewer" را فعال کنید. در این صفحه به‌شما اعلام می‌شود که این ویژگی برای ذخیره کردن داده‌ها بر روی پی‌سی می‌تواند تا یک گیگابایت از فضای دیسک را اشغال کند. بعد از این‌که آن‌را فعال کنید، می‌توانید روی دکمه "Diagnostic data viewer" کلیک کنید تا به فروشگاه مایکروسافت بروید و اپلیکیشن آن‌را به‌صورت رایگان روی پی‌سی دانلود کنید. برای پیدا کردن داده خاص یا از جعبه جستجو استفاده کنید یا به‌کمک گونه‌های مختلف رویدادها آن‌را فیلتر کنید.

در به‌روزرسانی جدید، این امکان فراهم شده که داده‌های مربوط به‌تشخیص را که از دستگاه شما جمع‌آوری شده پاک کنید. برای این منظور، روی دکمه "Delete" که زیر "Delete doagnostic data" در بخش Settings -> Privacy -> Diagnostics & feedback قرار دارد کلیک کنید.

کاربرانی که Administrator نیستند هم از حالا به‌بعد می‌توانند روی اطلاعات ارسالی برای مایکروسافت کنترل بیشتری داشته باشند. تمام کاربران می‌توانند به قسمت Settings -> Privacy -> Diagnostics & feedback بروند و یکی از حالت‌های Basic یا Full را انتخاب کنند. تا پیش از این، فقط Administratorها قادر به‌تغییر این قابلیت بودند.

همگام‌سازی سریع بین دستگاه‌های بلوتوثی

ویژگی "Quick Pair" که به‌کاربران امکان جفت‌سازی و همگام‌سازی سریع بین بلوتوث دستگاه‌ها را می‌دهد در به‌روزرسانی جدید مایکروسافت گنجانده شده است. دستگاه بلوتوثی را در حالت همگام‌سازی و نزدیک پی‌سی خود قرار دهید. بلافاصله، یک نوتیفیکیشن برای جفت کردن آن‌ها دریافت می‌کنید. یعنی این‌که اصلا نیازی به باز کردن بخش تنظیمات و رفتن به قسمت بلوتوث نیست.

پراگرسیو وب اپ‌ها در فروشگاه ویندوز

مرورگر مایکروسافت اج به چند قابلیت جدید مجهز شده که امکان اجرای PWAها یا همان پراگرسیو وب اپ‌ها (Progressive Web Apps) را فراهم می‌کند. در واقع، PWA یک استاندارد جدید برای اپ‌های وبی است که شبیه اپ‌های دسکتاپ رفتار می‌کنند. هر اپ پنجره و میان‌بر مخصوص به‌خود را در نوار وظیفه دارد، می‌تواند به‌صورت آفلاین اجرا شود و علاوه بر آن امکان ارسال نوتیفیکیشن‌ها را هم دارد. گوگل، موزیلا و مایکروسافت همگی از PWAها پشتیبانی می‌کنند و اپل هم تا حدودی پشتیبانی از این فناوری را آغاز کرده است.

مایکروسافت PWAها را شاخص‌بندی می‌کند و به‌کاربر امکان نصب آن‌ها مانند هر اپ ویندوزی دیگر را می‌دهد. قرار است در آینده، امکان نصب آن‌ها مستقیما از داخل مایکروسافت اج ارائه شود.

نصب سریع‌تر به‌روزرسانی‌ها

در به‌روزرسانی جدید سرعت نصب آپدیت‌ها بیشتر شده است. قسمت بیشتر این فرآیند در پس‌زمینه انجام می‌شود، در حالی‌که شما مشغول کارهای عادی خود در ویندوز هستید. بنابراین، مدت زمانی که باید منتظر نصب این آپدیت‌ها باشید کاهش پیدا می‌کند. فرآیند آپدیت آنلاین با اولویت پایین‌تری انجام می‌شود تا باعث کاهش سرعت پی‌سی نشود.

طبق تست‌های مایکروسافت، مدت زمان به‌روزرسانی آفلاین (یعنی مدت زمانی‌که باید منتظر بمانید تا بعد از ریستارت کامپیوتر شاهد صفحه "Updating" باشید) از متوسط 82 دقیقه به 30 دقیقه کاهش یافته است.

امکان مدیریت فونت‌ها از داخل Settings و نصب آن‌ها از داخل Store

مایکروسافت در راستای انتقال تمام تنظیمات سیستم به اپ جدید Settings، صفحه مربوط به Fonts را در مسیر Settings -> Personalization -> Fonts قرار داده و کاربران می‌توانند از داخل آن فونت‌ها را مشاهده، نصب یا پاک کنند.

علاوه بر این، به‌منظور سریع‌تر شدن فرآیند نصب، فونت‌ها داخل فروشگاه ویندوز هم در دسترس هستند. روی لینک "Get more fonts in the Store" کلیک کنید تا آرشیو فونت‌ها در داخل ویندوز استور باز شود. هر فونتی که درنظر دارید را سریع و آسان دانلود و نصب کنید.

بهینه‌سازی‌های مایکروسافت اج

"هاب" برای نمایش بوک‌مارک‌ها، تاریخچه، دانلودها و حتی ای‌بوک‌ها از داخل مایکروسافت استور دوباره طراحی شده است. نوار محبوب‌های اج به‌صورت خودکار در صفحه تب جدید باز می‌شود. 

مرورگر وب مایکروسافت می‌تواند برخی از اطلاعات شما مانند نام و آدرس را حفظ کرده و به‌صورت خودکار فرم‌های موجود در وبسایت‌ها را پر کند. از دیگر امکانات آن، سینک اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف و حتی قرار دادن اطلاعات کارت اعتباری شما در صورت نیاز در وبسایت‌ها است. البته، کد CVV کارت ذخیره نمی‌شود.

می‌توانید روی یک تب کلیک راست کرده و برای قطع کردن صدای آن گزینه "Mute Tab" را انتخاب کنید. وب‌گردی در حالت InPrivate به‌شما این امکان را می‌دهد تا برخی از افزونه‌ها را اجرا کنید و در صورت تمایل بخش گذرواژه‌ها را پر کنید.

یکی از قابلیت‌های مرورگر مایکروسافت امکان استفاده از کلید F11 برای حالت تمام صفحه بود که در آپدیت جدید بهینه شده است. بدون این‌که نیازی به‌خارج شدن از حالت تمام صفحه باشد، می‌توانید با نگه داشتن نشانگر ماوس در بالای صفحه یا کشیدن انگشت از بالای صفحه به‌پایین، به نوار navigation دسترسی داشته باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟