حریم خصوصی در کانون توجهات
22/01/1397 - 14:00
مدیرعامل فیسبوک: مسئولیت همه اتفاقاتی که رخ داده با من است
همان‌گونه که اطلاع دارید، فیسبوک با بحران بزرگی روبرو است. بحرانی که به واسطه سوء استفاده از اطلاعات دست کم 87 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی و بهره‌برداری سیاسی از آن‌ها به وجود آمد. بزرگی و جدی بودن این بحران به اندازه‌ای حائز اهمیت است که در نهایت پای مدیرعامل فیس‌بوک را به کنگره کشاند تا توضیحاتی در خصوص این رخداد به نمایندگان ایالات متحده ارائه کند.

1606683296_1_0.gif

سرانجام پس از هفته‌ها انتقاد و تنش مدیرعامل فیسبوک دیروز 21 فروردین ماه به واشنگتن دی‌سی رفت تا به پرسش‌های مطرح شده از سوی نمایندگان کلیدی کنگره امریکا پاسخ دهد. این پرسش‌ها حول محورهای حریم خصوصی، نقض آن و نحوه دسترسی شرکتی ثالث به نام کمبریج آنالیتیکا به داده‌های شخصی کاربران این شبکه اجتماعی قرار داشتند. البته پیش از برگزاری این جلسه آقای زاکربرگ با جمعی از نمایندگان کمیته سنای آمریکا جلسه‌‌ای محرمانه داشت و در آن جلسه به شکل کتبی در خصوص کم کاری فیسبوک در زمینه حفاظت از داده‌های شخصی کاربران که منجر به سوء استفاده از آن‌ها شد عذرخواهی کرد. جلسه دیروز و امروز آقای زاکربرگ با نمایندگان کنگره که به شکل مستقیم پخش می‌شود حول محور اتفاقاتی قرار دارد که در سال 2016 به وقوع پیوست و باعث پیروزی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری ایالات متحده شد.

البته آقای زاکربرگ در جلسه دیروز کنگره گفت که بازرس ویژه FBI تحقیقاتی را از فیسبوک به عمل آورده اما به‌طور شخصی با آقای رابرت مولر دیدار نکرده است. در این میان سناتور دایان فاینستاین از مدیرعامل فیسبوک در خصوص سیاست‌های این شرکت در ارتباط با پیگشیری از دخالت عوامل خارجی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری سوالاتی را پرسید. زاکربرگ در پاسخ به این پرسش گفت: «اصلی‌ترین اولویت کاری من این است که به موضوع نفوذ خارجی به شبکه فیس‌بوک با جدیت رسیدگی کنم. بزرگ‌ترین غفلتی که در این زمینه داشتم این بود که در خصوص شناسایی عوامل خارجی که در فیسبوک فعالیت جدی داشتند و حضور آن‌ها بر روند انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار بود کند عمل کردم.»

در این جلسه یکی دیگر از نمایندگان کنگره از آقای زاکربرگ پرسید که آیا فیسبوک برای عدم نمایش تبلیغات، کاربران عضو این شبکه اجتماعی را مجبور کرده است تا هزینه‌ای در این خصوص بپردازند؟ آقای زاکربرگ گفت: «ما به کاربران خود اجازه داده‌ایم تا دسترسی نرم‌افزارها یا افراد ثالث به اطلاعات شخصی خود در حوزه تبلیغات را بلوکه کنند. در حال حاضر ما هیچ‌گونه تهمیداتی برای مجبور کردن کاربران به پرداخت هزینه به منظور عدم نمایش تبلیغات در دستور کار خود نداریم. در مقطع فعلی ما به دنبال آن هستیم تا یک سرویس پشتیبانی در ارتباط با تبلیغات ارائه کنیم تا هم شرکت‌ها و هم کاربران بدون آن‌که نیازی به پرداخت هزینه اضافی داشته باشند با یکدیگر در ارتباط باشند. فیسبوک به دنبال آن است تا سرویس‌های رایگانی را در اختیار همه مردم قرار دهد.»

جمله‌ای که در جلسه دیروز کنگره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت این بود که آقای زاکربرگ اعلام کرد: «مسئولیت همه اتفاقاتی که رخ داده با من است و من از این بابت از مردم صادقانه عذرخواهی می‌کنم. مشخص است که ما به وظیفه خود در ارتباط با حفظ حریم خصوصی کاربران به درستی عمل نکرده‌ایم.» آقای زاکربرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «پخش اخبار کذب، اجازه دادن به شکل ناخواسته به عوامل خارجی، عدم نظارت دقیق بر محتوا و صحبت‌هایی که باعث ایجاد تفرقه می‌شوند از کم‌کاری‌های ما بوده است. ما فقط نباید به دنبال ساخت بستری باشیم تا مردم از طریق آن با یکدیگر صحبت کنند، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم این مکان به فضایی تبدیل نشود که افراد به یکدیگر آسیب وارد کنند. ما در حال انجام تحقیقاتی در خصوص اطلاعاتی هستیم که کمبریج آنالیتیکا از آن‌ها سوء استفاده کرده است. در گفت‌وگویی که با آن‌ها داشتیم اعلام کردند داده‌هایی که خریداری کرده بودند را پاک کرده‌اند، اما در نهایت مشاهده کردیم اینکار را انجام نداده‌اند. ما همه برنامه‌های کاربردی که با فیسبوک در ارتباط هستند را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم از داده‌های شخصی کاربران سوء استفاده نمی‌شود.» پس از حضور آقای زاکربرگ در کنگره سهام این شرکت به میزان 2.36 درصد افزایش پیدا کرد. لازم به توضیح است که کمیته بازرگانی و انرژی ایالات متحده متن شهادت‌نامه آقای زاکربرگ را پیش از برگزاری این جلسه منتشر کرد. برای مشاهده متن شهادت‌نامه آقای زاکربرگ به این آدرس مراجعه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟