پای هوش مصنوعی به مرگ هم باز شد
سیستم جدید هوش مصنوعی زمان مرگ بیمار را به‌طور دقیق پیش‌بینی می‌کند
بیمارانی که بیماری‌های سخت دارند و مراحل آخر زندگی را سپری می‌کنند همیشه از پزشک خود انتظار دارند که مشخص کند تا چه زمانی زنده هستند. این پیش‌بینی‌ها همیشه دقیق نیست و ممکن است بیمار زودتر از موعد فوت کند یا حتی با غلبه بر بیماری خود زندگی سالمی را تجربه کند. حالا، محققان موفق به توسعه یک سیستم AI شده‌اند که به‌طور دقیق مدت زمان باقی مانده تا پایان عمر این‌گونه بیماران را پیش‌بینی می‌کند.

1606683296_1_0.gif

گاهی اوقات بیماران تحت آزمایش‌هایی قرار می‌گیرند که پزشکان با بررسی و ارزیابی نتایج آن تست‌ها بیمار را از نظر مدت زمانی که تا مرگ وی باقی مانده آگاه می‌کنند. اما همیشه این پیش‌بینی‌ها دقیق نیستند و درست از آب در نمی‌آیند. زیرا ممکن است بیمار خیلی زودتر از تاریخ مشخص شده فوت کند یا حتی بر خلاف انتظار با خوبی و خوشی تا مدت‌ها زندگی کند و از آن لذت ببرد.

در واقع، می‌توان این‌طور گفت که گاهی اوقات پیش‌بینی این‌که ممکن است بیمار در زمان تعیین شده بمیرد درست نباشد، اما محققان دانشگاه استنفورد موفق به طراحی و توسعه یک سیستم جدید بر پایه هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند به‌درستی آن‌را پیش‌بینی کند. البته، توجه داشته باشید که این سیستم تنها برای بیمارانی است که شرایط سختی دارند و احتمال فوت شدن آن‌ها می‌رود و هیچ کابردی برای انسان‌های سالم ندارد.

اگر این توع تحقیقات برای شما جالب است و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این خصوص داشته باشید نتیجه تحقیقات آن‌ها تحت‌عنوان "مراقبت تسکینی با یادگیری عمیق" در این آدرس در دسترس است. به‌نوشته محققان، "بهبود شرایط مربوط به مراقبت از بیمارانی که در مراحل آخر زندگی هستند یک اولویت مهم برای سازمان‌های بهداشت و درمان است. مطالعات نشان داده‌اند که پزشکان معمولا در تشخیص‌ها و پیش‌بینی‌های  خود زیاده‌روی می‌کنند. وقتی این مسئله در کنار درمان‌های تزریقی قرار می‌گیرد منجر به عدم تطابق و هماهنگی بین آرزوهای بیمار و مراقبت واقعی و درست از بیمارانی می‌شود که مراحل آخر زندگی را پشت سر می‌گذارند."

بیشتر از 2 میلیون بیمار در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. با این‌حال، این سیستم هنور 100 درصد دقیق نیست اما محققان موفق به توسعه مدلی شده‌اند که تاکنون به عدد امیدوارکننده و حیرت‌انگیز 90 درصد رسیده است.

گوگل نیز پلتفرم قدرتمندی در این زمینه آماده کرده است

تقریبا نزدیک به یک هفته پیش بود که سایت arXiv.org گزارش مربوط به تحقیقات یک تیم 34 نفره از پژوهشگرانی را منتشر کرد که نشان می‌دهد این گروه موفق به طراحی سامانه بسیار دقیقی شده‌اند که قادر است بر روند مداوای بیماران نظارت دقیقی داشته باشد. سامانه‌ای که به پزشکان اجازه می‌دهد فرآیند بهبودی، استمرار بستری شدن یا فوت یک بیمار را به دقیق‌ترین شکل پیش‌بینی کنند. در این پژوهش متخصصان شرکت گوگل آمار نزدیک به 216 هزار بیمار را به شکل ناشناس جمع‌آوری کردند. داده‌هایی که در مجموع 46 میلیارد نقطه داده‌ای در میان آن‌ها وجود دارد. این داده‌ها از وضعیت بیمارانی که در مدت 11 سال به مرکز درمانی دانشگاه کالیفرنیا و دانشکده پزشکی شیکاگو مراجعه کرده بودند به دست آمده است. در حالی که سازمان‌های پزشکی هنوز سامانه طراحی شده از سوی گوگل را مورد تایید قرار نداده‌اند اما این شرکت مدعی شده است که سامانه طراحی شده از سوی این شرکت قادر است 24 تا 48 ساعت سریع‌تر از سامانه‌های دیگر فوت بیماران را پیش‌بینی کند. رویکردی که زمان کافی در اختیار پزشکان قرار می‌دهد تا راهکارهای درمانی مختلف را به کار گیرند.

پژوهشگران این گروه تحقیقاتی اعلام داشته‌اند: « ما در زمینه طراحی چنین سامانه‌هایی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم. اول آن‌که برای آموزش چنین مدل‌هایی به پرونده‌های متعدد بیماران نیاز داریم. همچنین ضمن آن‌که به رویکرد نقطه‌ داده‌ای نیاز داریم، در عین حال باید بتوانیم به سامانه‌ یاد دهیم که دست‌نوشته‌های پزشکان متخصصان را خوانده و آن‌ها را تحلیل کند. این چالش سخت‌تر از سایر چالش‌ها است. به واسطه آن‌که هر پزشکی دست‌خط خاص خود را دارد. ما برای حل این مشکل به شبکه‌های عمیق عصبی روی آوردیم. شبکه عمیق عصبی ما قادر است بخش‌هایی که باعث بهبود روند بیماری شده است را به درستی تشخیص داده و در ادامه کشف کند کدامیک از کلیدواژه‌های پزشکی یا رخدادها (چک‌لیست‌های نوشته شده از سوی پرستاران) در روند بهبود بیمار تاثیرگذار بوده و چه داده‌هایی اهمیت کمی دارند. برای اخذ تصمیمات درست ما به چند لایه از داده‌ها نیاز داریم. برای این منظور ما از پروژه Vizier که پیش‌تر از سوی گوگل طراحی شده بود استفاده کردیم.» کارشناسان بر این باور هستند که سامانه طراحی شده از سوی گوگل می‌تواند به رقیب جدی واتسون آ‌ی‌بی‌ام تبدیل شود. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟