رقیب جدید دوربين GOPRO
کوچک‌ترین دوربين 4K  دنیا با قابلیت تعویض لنز
اگر شما از علاقمندان فیلم‎برداری یا یک فیلم‌ساز حرفه‎ای هستید، شاید تصمیم داشته باشید كه به وسیله یک روبات پرنده تصاویر هوایی تهیه کنید، از بالا از یک مجلس عروسی فیلم‎برداری کنید یا یک فیلم کوتاه مستند از موقعیت‎های دشوار تهیه کنید. برای انجام این کارها به جای یک دوربين کوچک به چیزی قدرتمندتر و قابل انعطاف‎تر نیاز خواهید داشت، اما یک دوربين فیلم‎برداری مخصوص ساخت فیلم یا یک DSLR نیز برای انجام چنین کارهایی بیش از اندازه بزرگ و سنگین است.

1606683296_1_0.gif

برای رفع این مشکلات یک شرکت استارت‌آپ ساخت دوربين با نام Z Camera با محصول جدید خود به نام E1 که به کوچک‌ترین دوربين 4K  دنیا با قابلیت تعویض لنز معروف شده است، سعی در پر کردن خلاء موجود بین کیفیت و اندازه دوربین دارد.

E1 که دو سالی است سازندگان آن مشغول طراحی آن هستند، در حال حاضر صفحه کیک‌استارتر مخصوص به خود را راه‌اندازی کرده است. البته هدف از این کمپین جمع‌آوری سرمایه برای تولید نیست، بلکه هدف اصلی معرفی این شركت عنوان شده است چرا که هنوز این شركت یک استارت‌آپ ناشناس است. این شركت صفحه کیک‌استارتر خود را قبل از معرفی رسمی‎ این محصول راه‌اندازی کرده است و به همین زودی 147،000 دلار سرمایه برای این پروژه پیشنهاد شده است. بر خلاف خیلی از پروژه‎های معرفی شده در سایت کیک‌استارتر،E1 به مرحله بهره‌برداری رسیده و می‎توان آن را امتحان کرد. مهندس و خالق این محصول جیسون ژانگ، اعلام کرده است که توليد این محصول آغاز شده است و اولین عرضه آن به بازار برای اواخر امسال برنامه‌ریزی شده است.

ژانگ مهندس پیشین آمبارلا بوده است. آمبارلا یک شرکت توليد تراشه است که قطعات سخت‌افزاری GoPro را تامین می‎کند. بعد از جدا شدن و فعالیت شخصی، ژانگ و چند تن از همکارانش به این موضوع پی بردند که بین یک دوربين عادی و یک DSLR یک خلاء وجود دارد. یک دوربين باید به اندازه‎ای سبک باشد که بتوان آن را روی یک روبات پرنده سوار کرد و در عين حال باید نسبت به یک دوربين معمولی قدرتمندتر و انعطاف‌پذیرتر باشد. ژانگ برای ساخت E1 به جای تراشه A9 شرکت آمبارلا  به سراغ سنسور Micro Four Thirds تولید شده توسط پاناسونیک رفت. چرا که این تنها گزینه استاندارد در حوضه لنزهای قابل تعویض بود.

امکان سوار کردن اکثر لنزهای Micro Four Thirds پاناسونیک و اولمپوس، و همین‌طور لنزهای بعضی از تولید کنندگان ثالث مثل سیگما روی E1 وجود دارد. این دوربین هیچ تثبیت کننده تصویر داخلی ندارد، اما شما می‎توانید برای این منظور از یکی از لنزهای O.I.S پاناسونیک استفاده کنید. E1 روی هر لنزی که به آن متصل شود اتوفوکوس خواهد کرد.

تراشه A9 می‎تواند تصاویر 4K با سرعت 30 فريم در ثانیه (UHD/3,840 x 2,160) یا 24 فریم در ثانیه (cinema/4,096 x 2,160) را مدیریت کند، همچنین می‎تواند تصاویر Full HD 1080 را با سرعت 60 فریم در ثانیه و تصاویر 720p  را با سرعت 120 فریم در ثانیه فیلم‎برداری کند. این دوربین عکس را نیز با دقت 16 مگاپیکسل تولید می‎کند. E1 از یک وای‎‌فای و بلوتوث کم مصرف نیز برخوردار است که از طریق یک نرم‌افزار تلفن هوشمند برای انجام فعالیت‎های از راه دور به کار می‎رود، و بخش بلوتوث نیز امکان روشن و خاموش کردن دستگاه در زمان استندبای (شبیه به دوربين‎های GoPro) را فراهم می‎کند. در زمان فیلم‎برداری با کیفیت 4K باتری این دستگاه یک ساعت و زمانی که وای‎فای آن روشن باشد 45 دقیقه دوام می‎آورد. در مواقعی که به مدت زمان بیشتری برای فیلم‎برداری نیاز دارید هم می‎توانید از یک منبع برق مستقیم استفاده کنید.

طبق گفته ژانگ، این دوربین از یک توانایی استثنایی کار در محیط کم نور برخوردار است که برای تولید کارهای مستند ایده‎ال است. قابلیت فیلترینگ نویز پیشرفته این امکان را فراهم می‎کند تا این دوربین به ISO تا میزان 102,400 و با بالاترین کیفیت در حدود 6400 دست پيدا کند. ژانگ مدعی است که این کاهش نویز از محصولات پاناسونیک هم بهتر است. E1 همچنین به شما اجازه می‎دهد تنظیمات را سفارشی کنید که شامل توازن نور سفید و رنگ‌بندی می‎شود. شما می‎توانید رنگ‌بندی را در این دوربین تنظیم کنید تا در استفاده‎های آتی در زمان صرفه‌جویی شود. ژانگ می‎گوید این دوربين می‎تواند ویدیوهای زمان فشار (فرآیندهای طولانی در زمان کوتاه، مثلا نشان دادن رشد گیاه طی نیم دقیقه) را نیز به کمک یک الگوريتم که به طور خودکار زمان نمایش در مدت فیلم‎برداری طولانی مدت را تنظیم می‎کند پشتبانی کند، تصاویر را در حالت RAW م(DNG) ذخیره کند، و به طور همزمان با چندین دوربين E1 دیگر کار کند تا امکان تصویربرداری از چشم‌اندازهای مختلف فراهم شود یا احتمالا برای تولید محتوای واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

بدنه این دوربین از آلیاژ منیزیم ساخته شده است که به دفع حرارت کمک می‎کند. اما در برابر تغییرات جوی مقاوم نیست. این شركت در حال حاضر مشغول برطرف کردن این مشکل است. طراحی این دوربین بسیار ساده است: یک لنز قابل تعویض به همراه شاتر و دکمه‎های پاور، در این دوربین یک LCD کوچک در بالا و یک LCD رنگی غیر لمسی با دقت تصویر 320 در 240 پیکسل در پشت آن تعبیه شده است. یک جک میکروفن هم در این مجموعه قرار دارد اما امکان استفاده از هدفن وجود ندارد. یک پورت I/O به توسعه دهندگان ثالث این امکان را می‎دهد تا از آن برای مقاصد کنترل از راه دور مثل همگام سازی آن با روبات پرنده استفاده کنند. یک خروجی HDMI هم در این دوربین وجود دارد. محتوای ضبط شده روی کارت‌های Micro SD ذخیره می‎شود و یک پیچ سه پایه استاندارد نیز زیر آن تعبیه شده است.

برای کنترل بهتر این دوربین و اعمال تنظیمات شما باید از نرم‌افزار مخصوص این کار که برای هر دو پلتفرم iOS و آندرويد موجود است استفاده کنید. در یک دموی انجام گرفته با تاخیر فوق‌العاده کم دوربين، نرم‌افزار به راحتی و بدون تاخیر قابل ملاحظه‎ای کار می‎کرد.

مشخص است که E1 از GoPro الگوبرداری شده است و یک دوربين قدرتمندتر با لنز قابل تعویض را از آن بوجود آورده است. این امکان پیش‌بینی شده است تا فیلم‎برداران این دوربین را در مکان‎هایی قرار دهند که دوربين‎های سنتی قادر به آن نیستند و در عين حال این دوربین از چنان قدرتی برخوردار است که دوربين‎های کوچک معمولی قادر به رویارویی با آن نیستند. E1 یک دوربين مقرون به صرفه 4K است و همین باعث جذب فیلم‎سازان حرفه‌ای می‎شود. ژانگ می‎گوید این دوربین به قیمت 699 دلار (بدون لنز) عرضه خواهد شد. او اعلام كرد در مدت برگزاری نمایشگاه NAB توجه و علاقه زیادی را از جانب فیلم‎برداران حرفه‎ای دریافت کرده است. اگر چه اين شرکت یک استارت‌آپ است اما از فناوری‎های اثبات شده (آمبارلا و پاناسونیک) استفاده می‎کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟