20/07/1396 - 13:41
قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی مجارستان؛سِمِل‌وایز
دانشگاه سِمِل‌وایز، به مجاری (Semmelweis Egyetem) قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی در کشور مجارستان است که همواره دانشگاه با کیفیتی نشان داده و هم اکنون در رتبه 500-401 فهرست 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

1606683296_1_0.gif

بوداپست، پایتخت مجارستان، ترکیبی هیجان انگیز از معماری نوو(‌Nouveau) یا متجدد، حمام ترکی، مغازه‌ها و رستوران‌های مدرن در قلب آن قرار دارند و رود زیبای دانوب از میان خیابان‌های شهر می‌گذرد.
قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی مجارستان، دانشگاه سمل‌وایز (Semmelweis) است که سمل‌ویس نیز نوشته می‌شود و دارای 250 سال تجربه در آموزش پزشکان و متخصصان پزشکی و حرفه‌ای در کار خود است.
موسسه آموزشی دانشگاهی مجارستان در سال 1769 به دست "ماریا ترزا" ملکه مجارستان تاسیس شد. ابتدا این دانشگاه در بودا قرار داشت و سپس به پِست(بوداپست کنونی) منتقل شد. از همین موقع بود که دوره شکوفایی و توسعه فوق‌العاده این دانشگاه آغاز شد.

امروزه نیز دانشگاه دارای وضعیت منحصر به فردی در مجارستان است و این کشور با داشتن بخش بالایی از پرسنل آموزش دیده پزشکی یکی از غنی‌ترین کشورها در این زمینه است.
این دانشگاه پس از جنگ جهانی دوم تبدیل به یک دانشگاه مستقل پزشکی شد و از همان تاریخ در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، طب ورزشی، علوم بهداشت و مدیریت سلامت به فعالیت پرداخت.
نام این دانشگاه برگرفته از نام پزشک و محقق مجارستانی "ایگناز سمل‌وایز" (1818-1865) محققی که علت تب حاصل از عفونت را در اثر عدم ضد عفونی کردن دستان پزشک که در کودکان پس از زایمان حاصل می‌شد، یافت.


تندیس سمل‌وایز در دانشگاه تهران نصب شده است.

این دانشگاه دارای بیش از 10 هزار دانشجو از هر پنج قاره و بیش از 170 کشور جهان است.
هر پنج دانشکده این دانشگاه به سه زبان مجاری، انگلیسی و آلمانی به دانشجویان آموزش می‌دهند و حدود یک چهارم از ظرفیت این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.
کتابخانه مرکزی دانشگاه با حدود 250 هزار کتاب، این کتابخانه را تبدیل به بزرگ‌ترین کتابخانه پزشکی-زیست‌شناسی کشور مجارستان کرده است.
بیش از 40 کلینیک و بیمارستان با سمل‌وایز همکاری می‌کنند و این دانشگاه دارای حدود 3000 تخت فعال در تمامی بیمارستان‌های شهر بوداپست می‌باشد.

دانشگاه سمل‌وایز اولین دانشگاه مجاری بود که به آموزش پزشکی به زبان‌های دیگر پرداخت. این دانشگاه آموزش پزشکی به زبان آلمانی را از سال 1983 و آموزش پزشکی به زبان انگلیسی را از سال 1987 شروع کرد.
در حال حاضر در این دانشگاه سالانه بیش از 500 دانشجوی خارجی پذیرفته می‌شوند. با این حال جمعیت عمده دانشجویان خارجی، متشکل از دانشجویان آلمانی است. با این حال دانشجویان زیادی از کشورهایی نظیر ایران، انگلیس، اتریش، اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، نروژ و... مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند.
مدرک پزشکی عمومی این دانشگاه در لیست مدارک معتبر سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و دانشجویان دارای این مدرک می‌توانند بدون هیچ گونه ارزیابی یا امتحانی در کل اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند. شایان ذکر است که نه تنها فارغ‌التحصیلان خارجی، بلکه اکثر فارغ‌التحصیلان بومی هم در دیگر کشورها مشغول به کار می‌شوند و عمده فارغ‌التحصیلان حتی خارج از اروپا کار می‌کنند.
دانشگاه سمل‌وایز در لیست "IMED / FAIMER" حضور دارد و مدرک‌ دکترای پزشکی این دانشگاه مورد تأیید هیئت بورد کالیفرنیا می‌باشد.
در سال 2017 این دانشگاه در رشته پزشکی در رتبه 200-151 دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته است.

آموزش پزشکی در این کشور متشکل از شش سال تحصیلی می‌باشد؛ دو سال اول علوم پایه پزشکی، سه سال بعد شامل آموزش کلینیکال پزشکی و سال آخر شامل اینترنی و امتحان بورد پزشکی عمومی می‌باشد.
لازم به ذکر است که آموزش پزشکی در این دانشگاه نیازمند یک پیشینه قوی در دروس زیست‌شناسی و شیمی می‌باشد. دانشجویان باید در امتحان ورودی این دانشگاه که شامل دروس زیست‌شناسی، شیمی، زبان انگلیسی و زبان انگلیسی تخصصی پزشکی است شرکت کرده و در صورت قبولی توسط اساتید دانشگاه مصاحبه می‌شوند.
دانشگاه سمل‌وایز پنج دانشکده دارد؛ دانشکده پزشکی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده علوم بهداشتی و دانشکده بهداشت اجتماعی.
دانشگاه سمل‌وایز دارای 32 دپارتمان اصلی است و دارای یک مکان مشخص نیست و دانشکده‌های آن متمرکز نیستند. دپارتمان‌های این دانشگاه در شهر بوداپست، پایتخت مجارستان پخش هستند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟