14/05/1396 - 22:22
گرانی 60 درصدی اینترنت در طرح اینترنت نامحدود
اکنون کاربر ADSL حدود 100 گیگ ترافیک خارجی را 100 هزار تومان می‌خرد که با تعرفه‌‌‌های جدید اینترنت قرار بود 30 گیگ حجم مشترک داخلی و خارجی را ماهانه 50 هزار تومان بخرد و بیش از 60 درصد بیشتر بپردازد.

1606683296_1_0.gif

طرح ارائه اینترنت اتصال‌محور به جای اینترنت تعرفه محور در آخرین روزهای مسئولیت محمود واعظی در وزارت ارتباطات تصویب شد و در حالی که می‌رفت به عنوان آخرین تصمیم وزیر دولت یازدهم اجرا شود به دلیل اعتراض کاربران در دقیقه 90 منتفی شد.

بر اساس این طرح قرار بود از این پس سرویس اینترنت ثابت (روی سیم مسی یا فیبر نوری فارغ از تکنولوژی) بر اساس سرعت در 6 سطح ارائه شود. البته ابتدا قرار بود طرح در قالب اینترنت نامحدود و فارغ از محدودیت حجم مصرفی باشد که در نهایت در قالب مصرف منصفانه تعریف شد.

قیمت‌های جدید اینترنت که توسط دیگر رسانه‌ها از قول صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری اعلام شده به‌شرح زیر است:


در این روش جدید، حجم داخلی جدا از حجم خارجی در نظر گرفته شده است.
در این تعرفه‌ گذاری پیش‌بینی 6 سطح سرویس اینترنت دارای ابهاماتی است. از جمله اینکه برای مثال در سطح سرویس‌ها از جمله سرویس 6 مگابیت بر ثانیه تا 20 مگابیت بر ثانیه مشخص نیست که دقیقاً چه سرعتی به کاربر ارائه خواهد شد. آیا برای مثال در این سطح سرعت 3 مگ هم وجود خواهد داشت یا 6 مگ کف سرعت و  20 مگ سقف سرعت است؟ یا 6 مگ سقف/ کف سرعت سرویس داخلی و 20 مگ سقف/ کف سرعت سرویس خارجی است؟

علاوه‌بر ابهام سرعت دقیق، افزایش قیمت‌ها در نرخ گذاری جدید نیز از دیگر چالش‌های اصلی است.
با توسعه دسترسی سرویس موبایل که سطح توقع از سرویس ثابت را نیز افزایش داده سرعت قابل قبول اینترنت ثابت برای کاربران واقعی که به طور روزانه با اینترنت کار می‌کنند بیش از 6 مگ است. زیرا سطح سرویس 2 مگ تا 6 مگ در این شرایط دیگر سرعت چشم‌گیری نیست.

بنابراین با مدنظر قرار دادن سرویس 6 مگ تا 20 مگ، کاربر تاکنون امکان خریداری برای مثال بسته 100 هزار تومان 100 گیگابایت با سرعت 10 مگ فارغ از تفکیک اینترنت داخل و خارج از قرار هر گیگ هزار تومان از یک شرکت ADSL (یکی از برترین‌ شرکت‌ها از نظر کیفیت به انتخاب رگولاتوری) را داشته است؛ اما با تعرفه‌های جدید از این پس باید 50 هزار تومان بابت 30 گیگ ترافیک مختلط داخلی و خارجی از قرار هر گیگ 1660 تومان می‌پرداخت. در نتیجه در این سطح، تعرفه جدید نسبت به تعرفه فعلی بیش از 60 درصد گران‌تر است. (میزان افزایش قیمت بسته به شرکت و سرویس تفاوت دارد.)
چنین بسته‌هایی توسط اغلب شرکت‌های ADSL ارائه می‌شود.

پس از مصرف حجم در نظر گرفته شده کاربر باید حجم اضافه خریداری کند که قرار بود قیمت هر گیگ آن 3 هزار تومان باشد و امکان ارائه تخفیف تا 40 درصد را نیز داشته باشد. یعنی باز هم حداقل قیمت هر گیگ 1800 تومان و گران‌‌تر از قبل خواهد بود.
همچنین در مقایسه قیمت اینترنت ثابت و موبایل، هم‌اکنون کاربر موبایل امکان خریداری برای مثال بسته 100 گیگ 175 هزار تومان بدون محدودیت سرعت و مکان و فارغ از تفکیک اینترنت داخل و خارج از قرار هر گیگ ترافیک 1750 تومان را دارد. بنابراین در حالیکه در نرم جهانی قیمت اینترنت موبایل از اینترنت ثابت همواره گران‌تر است با تعرفه‌های جدید در ایران این دو قیمت بسیار به هم نزدیک شده‌ بودند.
اگرچه مسئولان تاکید دارند که در هر سطح میزان ترافیک داخلی از 2 برابر تا 20 برابر ترافیک خارجی قابل افزایش است اما به اعتقاد کاربران این بند از مصوبه به دلیل اینکه از آغاز اعمال تعرفه‌های جدید نقد نیست اثر افزایش قیمت‌های جدید را کم نمی‌کند.

بنابراین شاید تعرفه‌های جدید برای کم‌مصرف‌ها توجیه پذیر بود اما برای استفاده‌کنندگان از سرعت بالاتر و حجم بیشتر به طور محسوس گران‌تر می‌شد.
این طرح در یکی از سازما‌ن‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات (رگولاتوری) تهیه شده بود که هفته گذشته یکی دیگر از معاونان وزیر (مدیرعامل شرکت زیرساخت) از طریق یک تریبون عمومی اعتراض کاربران به افزایش قریب‌الوقوع اینترنت اعلام کرد و مخالفت خود را با تعرفه‌های جدید ابراز داشت و از وزیر ارتباطات خواست اجرای تعرفه‌های جدید اینترنت را متوقف کند.

پس از آن محمود واعظی با اعلام خبر توقف تعرفه‌های جدید گفت: دستور دادم کمیته بررسی تعرفه‌ها مجددا پیشنهادی با رعایت مصالح کاربران تهیه کند. همچنان که بنابه گفته وزیر قرار است پیشنهاد جدیدی تدوین شود بهتر است در تدوین تعرفه‌های جدید موارد اشاره شده در این گزارش نیز مبنی بر رعایت مصالح کاربران معمولی اینترنت در کنار مصالح کاربران کم‌مصرف مدنظر قرار داده شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟