تتوهای الکترونیکی با قرار گرفتن روی پوست همه چیز را زیرنظر می‌گیرند
نازک‌ترین تتوی الکترونیکی برای مانیتورینگ دقیق سلامتی ساخته شد
تتوی موقت گرافنی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، نازک‌ترین دستگاه الکترونیکی ایپدرمی است که تاکنون ساخته شده است.

1606683296_1_0.gif

به‌گفته محققان دانشگاه تگزاس در آستین آمریکا که موفق به توسعه این دستگاه شده‌اند؛ محصول جدید آن‌ها قادر است برخی از دقیق‌ترین اندازه‌گیری‌های پزشکی را انجام دهد. از نظر آن‌ها؛ این دستگاه از نظر دقت چیزی کمتر از سنسورهای پوشیدنی مانند مانیتورهای EKG ندارد.

طبق اعلام IEEE Spectrum: احتمالا انطباق بسیار خوب گرافن بر روی پوست عاملی است که باعث اندازه‌گیری‌های دقیق و باکیفیت فوق‌العاده بالا می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ساعت‌های هوشمند بیماری شما را پیش‌بینی و گوش‌زد می‌کنند

هوا بین پوست و الکترودهای نسبتا بزرگ که در دستگاه‌های مرسوم پزشکی استفاده می‌شود؛ یک شکاف ایجاد می‌کند و همین مسئله باعث تنزل کیفیت سیگنال این‌گونه دستگاه‌ها می‌شود. سنسورهای جدید که روی پوست می‌چسبند و با آن تغیر حالت می‌دهند دارای شکاف‌های کمتری از هوا هستند. اما در این بین یک مشکل وجود دارد. ضخامت آن‌‌ها در حال حاضر بیشتر از چند میکرومتر نیست و از الکترودهای طلا که ضخامت آن‌ها در حد چند صد نانومتر است استفاده می‌کنند بنابراین وقتی پوست چروکیده می‌شود؛ تماس بین آن‌‌ها می‌تواند از بین برود.

گرافنی که در دستگاه ساخته شده توسط محفقان دانشگاه تگزاس به‌کار رفته تنها 0.3 نانومتر ضخامت دارد. اما بیشتر حجم تتوها به دلیل پلیمری است که حدود 463 نانومتر ضخامت دارد.

گام بعدی محققان اضافه کردن آنتن به این دستگاه است تا امکان انتشار سیگنال‌ها از دستگاه به اسمارت‌فون یا کامپیوتر فراهم شود. 

ایسوس

نظر شما چیست؟