نیتروزئوس خطرناک‌تر از استاکس‌نت است
عملیات سایبری جدید امریکا بر علیه ایران با نام رمز «نیتروزئوس»
امریکا در حال تدارک حمله سایبری جدیدی با نام «نیتروزئوس» به زیرساخت‌های دفاعی و مخابراتی ایران است. این حمله سایبری جدید خطرناک‌تر از حمله استاکس‌نت ارزیابی می‌شود که در چند سال گذشته رخ داد.

1606683296_1_0.gif

خبر فوق را کریمی، عضو سازمان پدافند غیرعامل در اجلاس توسعه‌دهنده‌گان وب فارسی رونمایی کرد. البته، چند ماه پیش نیز برخی رسانه‌های امریکایی مانند رویترز درباره این حمله مجازی سخن گفته بودند و احتمال می‌دادند در صورت نقض قرارداد برجام از سوی ایران، عملیاتی و اجرایی شود. اکنون عضو ارشد سازمان پدافند غیرعامل درباره‌اش سخن می‌گوید. 

مطلب پیشنهادی

باید ۳۰ شبکه اجتماعی در ایران فیلتر شود!
درخواست پلیس فتا از مسئولان

کریمی می‌گوید: «هم اکنون آمریکا با هدف حمله به زیرساخت‌های دفاعی و مخابراتی کشور پروژه‌ای را کلید زده که نیتروزئوس نام دارد و بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، این پروژه به مراتب خطرناک‌تر از پروژه استاکس‌نت ارزیابی می‌شود.»

این عضو سازمان پدافند غیرعامل درباره حمله سایبری دولتی جدید امریکا بر علیه ایران فقط به ارایه یک خبر بسنده کرده و احتمالا به خاطر رعایت مسایل امنیتی و نظامی، جزییات دیگری فاش نساخته است. بنابراین، هنوز معلوم نیست این حمله سایبری صورت گرفته یا در شرف وقوع است و ایران برای مقابله با آن چه تمهیدات و تدابیری اندیشیده است. همچنین، اطلاعاتی از مشخصات و گستره و هدف دقیق این حمله در دسترس نیست. 

طبق اطلاعاتی که در اینترنت موجود است، نیترو زئوس (Nitro Zeus)، طرح حمله‌ سایبری بسیار گسترده به ایران، در صورت شکست خوردن مذاکرات هسته‌ای بود. برای اجرایی کردن این طرح، هزاران نفر از کارشناسان اطلاعاتی و عملیاتی آمریکا به کار گرفته شدند و ده‌ها میلیون دلار برای چندین سال روی این پروژه سرمایه‌گذاری شد. قرار دادن سخت‌افزار فیزیکی درون شبکه‌ی رایانه‌ای موجود در ایران بخشی از این طرح بود. هنوز مشخص نشده است این کار صورت گرفته است یا خیر؟ در هر صورت، این برنامه یک تلاش 7 ساله، زیر نظر فرماندهی امنیت سایبری (Cyber Command) و سازمان امنیت ملی (NSA) آمریکا بوده که مهارت بالایی در نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای دیگر کشورها دارند.

کریمی در اجلاس توسعه‌دهنده گان وب فارسی بیشتر درباره خطرات و تهدیدات و استفاده بی‌محابا از فضای مجازی سخن گفته و به سیر تکاملی سلاح‌های سایبری و انواع جنگ سایبری پرداخته است. 

 

ایسوس

نظر شما چیست؟