04/04/1402 - 23:10
بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ 1402 آغاز به کار کرد
بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ صبح امروز، چهارم تیر ماه در شرایطی آغاز به کار کرد که با حواشی و اتفاقات جالب توجهی همراه بود. در مراسم افتتاح این نمایشگاه که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، وزیر ارتباطات، نمایندگان مجلس و نمایندگانی از دولت حضور داشتند، همچون سال‌های گذشته، شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، مخابرات، امنیت و شبکه حضور داشتند. مطابق با رسم سال‌های گذشته، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشت و قرار بود سخنرانی خود را انجام دهد، اما به‌دلیل نقص فنی و قطعی برق سالن کنفرانس نمایشگاه بین‌المللی و نیمه‌تمام ماندن این مراسم موفق نشد سخنرانی کند و در نهایت تنها به بازدید از نمایشگاه بسنده کرد.

یکی از محورهای جالب توجه نمایشگاه امسال، تمرکز برگزارکنندگان بر تولید محتوا بود. به طوری که حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، در بخشی از صحبت‌های خود به این نکته اشاره داشت که امسال تمرکزمان بر تولید محتوا است، به‌گونه‌ای که شرایط با چهار سال قبل کاملا متفاوت است. امسال خوشحال هستیم که مجموعه‌های مختلفی در نمایشگاه حضور دارند. او در بخشی از صحبت‌های خود به این نکته اشاره داشت که برای آینده بهتر اقتصاد دیجیتال باید به سه بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و اقتصاد دیجیتال نگاه جدی داشت و همچنین نباید به‌سادگی از مقوله هوش مصنوعی عبور کرد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به وقفه چهار ساله در برگزاری این نمایشگاه به‌دلیل مشکلاتی همچون همه‌گیری کویید 19 اشاره کرد و اعلام کرد: «شعار «آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال» را به‌شکل جدی دنبال می‌کنیم. امسال با وجود سختی‌های اقتصادی، الکامپ را با بیش 480 شرکت برگزار می‌کنیم. برگزاری رویدادهایی مثل تینواستارز است، دانش‌آموزان از استان‌های مختلف آمده‌اند و مانند مجموعه‌های استارتاپی به رقابت خواهند پرداخت. تمرکز اصلی سازمان نصر، به‌عنوان برگزارکننده اصلی این نمایشگاه بر محتوا است، زیرا در این دوره برخلاف دوره‌های قبلی الکامپ که چهار سال قبل برگزار شد، حضور استارتاپ‌ها و فعالان حوزه رمزارز و کریپتوکارنسی در این نمایشگاه است، زیاد به چشم می‌خورد».

رئیس سازمان نصر تهران با اشاره به اهمیت مسئله اقتصاد دیجیتال در پیشبرد و رونق اقتصادی کشورها گفت: «در این دوره از نمایشگاه تمرکز بر سه حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات موردنیاز جامعه است. در حوزه سخت‌افزار به همان نسبتی که نیازمند تولید هستیم، به واردات هم نیاز داریم؛ به دلیل این‌که در حوزه زیرساخت‌ها نیازمند به‌روزرسانی تجهیزات سخت‌افزاری هستیم که برخی از آن‌ها قدیمی هستند. در حوزه نرم‌افزار هم شرکت‌ها باید دارایی‌های نامشهود خود را در صورت‌های مالی درج کنند تا شفافیت لازم ایجاد شود. مهم‌ترین مسئله‌ای که در حوزه اقتصاد دیجیتال به چشم می‌خورد و باید روی آن تمرکز شود، تنظیم‌گری است. ما انتظار داریم نهاد یا ارگان مشخصی وجود داشته باشد تا بتوانیم به‌شکل مستقیم با حاکمیت به تعامل بپردازیم».

هوش مصنوعی نیاز مهم و کلیدی کشور است

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، یکی دیگر از سخنران بزرگ این مراسم بود و با اعلام این آمار که نزدیک به 500 شرکت و 70 مهمان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند، اعلام کرد: « الکامپ امسال با نمونه‌های دو دهه قبل تفاوت‌های زیادی دارد. در گذشته در این نمایشگاه بیشتر کامپیوتر و خدمات ادارای ارائه می‌شد، اما اکنون نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تولیدشده توسط شرکت‌های داخلی در الکامپ یافت می‌شود. علاوه بر این، با توجه به این‌که اقتصاد دیجیتال با فناوری‌های کلیدی دیگری مثل میکروالکترونیک (ریزتراشه، سنسور و اسکن) عجین شده است، به‌شکل جدی مورد توجه دولت قرار دارد. در همین راستا، اینترنت اشیاء یک فناوری جدی در بحث توسعه اقتصاد دیجیتال است. این در حالی که است که نباید از هوش مصنوعی به‌سادگی عبور کرد و شرکت‌ها باید در این زمینه تمام تلاش و توان خود را به کار گیرند. در هر سه فناوری‌ مذکور نگاه باید تولیدمحور باشد، در غیر این صورت بازار این فناوری‌ها را از دست می‌دهیم و تبدیل به مصرف‌کننده خواهیم شد. با توجه به این که هوش مصنوعی فناوری‌ راهبردی است که قادر است در برخی از حوزه‌ها جای نیروی کار را به گیرد و این اتفاقات تا کمتر از 10 سال دیگر رخ خواهد داد باید قبل از این که این فناوری جایگزین قابلیت فکر و اندیشه و توان ذهنی‌ بشر شود، خودمان خالق الگوریتم‌های هوش مصنوعی شویم. در همین ارتباط، در نظر داریم در معاونت علمی و فناوری یک  معاونت هوش مصنوعی ایجاد کنیم. فلذا علاوه بر کارهای تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی در نظر داریم در ارتباط با تولید هوش مصنوعی نیز کارهایی انجام دهیم».

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود به این نکته اشاره داشت که این معاونت در نظر دارد از ظرفیت‌های عظیم و قابل اعتماد برای تولید الگوریتم‌های هوشمند استفاده کند.

در جریان برگزاری نمایشگاه امسال فعالان حوزه شبکه و امنیت نیز حضور فعال داشتند و توانستند با آقای محمود خالقی معاونت امنیت سازمان فناوری اطلاعات در خصوص مشکلات عدیده‌ای که شرکت‌های بخش خصوصی و شاغلان صنعت افتای کشور با آن‌ها روبه‌رو هستند، صحبت کنند. تسهیل در ارایه مجوز به شرکت‌های بخش خصوصی و تعریف مجوز جدیدی برای شرکت‌های توانمند در حوزه امنیت شبکه‌های صنعتی مهم‌ترین مواردی بود که راجع به آن‌ها صحبت شد و قرار شد با مطالبه‌گری سایر شرکت‌های فعال در این حوزه، شاهد تغییرات جدی در حوزه امنیت باشیم.

حمایت جدی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و نرم‌افزار

خیاطیان، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، آخرین سخنرانی بود که قبل از قطعی برق در آیین افتتاح نمایشگاه الکامپ موفق شد نکاتی را ارائه کند. او آماری از تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT ارائه کرده و اعلام کرد: «تنها 22 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزار هستند. به عبارت دقیق‌تر از میان 8700 شرکت بیش از 1800 شرکت در این حوزه به فعالیت اشتغال دارند  که می‌تواند باعث جهش در حوزه صادرات شود. بازار صادراتی در حوزه ICT می‌تواند باعث جهش شرکت‌ها شود و ما برنامه بین‌المللی‌سازی و توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم».

خیاطیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره داشت که امروز شبکه بزرگی از همکاری‌ برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان پدید آمده است که از صندوق‌های پژوهش و فناوری تا شبکه بانکی کشور را شامل می‌شود. او در این زمینه گفت: «شبکه بانکی کشور به‌شکل جدی به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مند است و بر این باور است که این شرکت‌ها از خوش‌حساب‌ترین مشتریان هستند».

همان‌گونه که اشاره کردیم در میانه صحبت‌های خیاطیان برق سالن همایش و کنفرانس قطع شد. پس از او حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، برای سخنرانی حاضر شد، اما در ابتدای صحبت‌های او برق سالن برای سومین مرتبه قطع شد تا به این شکل هاشمی، زارع‌پور و سایر سخنران‌ها فرصت سخنرانی در افتتاحیه بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ را پیدا نکنند!

گفتنی است این نمایشگاه در هشت بخش اصلی، الکترونیک صنعتی، کامپیوتر و سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات مرتبط، تجهیزات ارتباطی، تجهیزات صوتی و تصویری، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل و خدمات فنی و پشتیبانی از 4 تا7 تیرماه هر روز از ساعت 8 تا 16در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.

ایسوس

نظر شما چیست؟