روش های جداسازی یارانه
15/03/1401 - 01:49
چگونه یارانه معیشتی را جدا کنیم؟
به دنبال واریز یارانه ها با تعرفه جدید و دهک بندی خانواده ها براساس میزان درآمد بسیاری از افراد به دنبال جداسازی یارانه خود از سرپرست خانوار هستند. در مطلب زیر راه های جدا سازی یارانه را نشان خواهیم داد.

1606683296_1_0.gif

جداسازی یارانه

دهک‌بندی بر اساس مجموع درآمد و دارایی همه‌ اعضای خانوار انجام شده است و عدم تفکیک فرزندان برخی خانوارها که صاحب شغل و درآمد مستقل از پدر و مادر هستند، باعث برآورد بالای درآمد کل خانوار و قرار گرفتن خانوار در دهک دهم درآمدی شده است.

در زمان حاضر این امکان برای اعضای خانواده‌ها و افرادی که ازدواج کرده‌اند، وجود دارد تا به مراکز پلیس+10 مراجعه و اقدام به ثبت درخواست جداسازی و تفکیک یارانه خود از والدین کنند که این درخواست‌ها توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها بررسی و نتیجه به افراد اعلام خواهد شد.

در صورت تأیید سازمان هدفمندی یارانه‌ها و تفکیک یارانه این افراد از یارانه والدین، یارانه پدر و مادر پس از آزمون وسع خانوار و در صورت دارا بودن شرایط به‌طور خودکار برقرار می‌شود و نیازی به مراجعه افراد به سامانه‌ها نیست همچنین افراد مجرد یا کسانی که طلاق گرفته‌اند می‌توانند با ارائه مدارک به مراکزپلیس+10 و طی فرایند قانونی درخواست دریافت یارانه خود را ثبت کنند تا درصورتی‌که واجد شرایط باشند مشمول دریافت یارانه قرار گیرند. 

روش های جداسازی یارانه

  1. جداسازی یارانه برای افراد ازدواج کرده
  2. جداسازی یارانه برای طلاق
  3. جداسازی یارانه برای بد سرپرستی
  4. جداسازی یارانه برای حضانت

1.جداسازی یارانه برای افراد ازدواج کرده

افرادی كه به دلیل واقعه ازدواج، از سرپرستان خود جدا می شوند در صورتیكه با سرپرست خود یارانه دريافت می كردند می توانند با در دست داشتن مدارك هویتی و سند ازدواج به مراكز پليس +10 سراسر كشور (بالغ بر 1000 شعبه) مراجعه نموده و پس از ثبت در سامانه رفاهی، نسبت به ثبت حساب جهت فعال سازی حساب يارانه ای خود در يكی از بانك های عامل اقدام كنند. لازم به ذكر است كلیه افرادی كه تازه تشكيل خانواده داده اند و سرپرست قبلی از دريافت يارانه نقدی توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی حذف شده است می توانند پس از طی مراحل فوق جهت خروج از ليست حذف شدگان به وزارت مذكور مراجعه تا اقدامات بعدی توسط سازمان هدفمندسازی يارانه ها صورت گيرد.

  • طبق مراحل و مدارکی که در جدول زیر آمده است افراد تازه ازدواج کرده می توانند اقدام به  جدا کردن یارانه از خانواده خود نمایند.

سوال و جواب متداول این خدمت

1. در دفاتر پلیس + 10 تشکیل خانواده دادیم به بانک هم رفتیم اما یارانه واریز نشد !

  • اگر ثبت شماره حساب کمتر از یک هفته قبل از واریز یارانه انجام شود احتمال واریز در آن ماه وجود ندارد.

 2. پس از مراجعه به پلیس + 10 و ثبت طلاق در سامانه یارانه ها یارانه واریز نشد.

  • لطفا به همراه نامه پلیس+10 به بانکی که در آن حساب فعال دارید مراجعه نمایید تا شماره حساب در سامانه یارانه ها ثبت شود.

 3. پس از ثبت ازدواج یارانه به حساب سرپرست جدید واریز شد اما معیشتی واریز نمی شود.

  • معمولا تا دو ماه پس از واریز یارانه جدید حمایت معیشتی نیز واریز می گردد در غیر اینصورت با وزارت کار تماس بگیرید.

 4. به تازگی به سبب ازدواج یارانه ام را از پدرم (مادرم) جدا کرده ام اما یارانه فرزندم همچنان به حساب سرپرست قبلی ام واریز می گردد.

  • لطفا مدارک و مستندات هویتی خود و فرزندتان را به فرمانداری محل سکونت خود برده و از آنجا نامه ی تغییر سرپرست دریافت نمایید و به یکی از دفاتر پلیس+10 تحویل دهید.

 5. از چه زمانی می توان در سامانه رفاهی تشکیل خانواده جدید داد؟

  • پس از ثبت رسمی ازدواج به همراه مدارک خود به دفاتر پلیس +10 مراجعه تا در سامانه یارانه ها خانواده جدید تشکیل دهند و در انتها جهت واریز یارانه شماره حساب سرپرست را در بانک ثبت نمایید. 

2.جداسازی یارانه برای طلاق

كليه افراد يارانه بگيری كه به دليل واقعه طلاق از خانوار جدا شده اند می توانند با در دست داشتن مدارك هويتی و طلاق نامه به مراكزپليس +10 سراسر كشور (بالغ بر 1000 شعبه) مراجعه و پس از ثبت در سامانه رفاهی، نسبت به ثبت حساب جهت فعال سازی حساب يارانه ای خود در يكی از بانك های عامل اقدام كنند.

  • طبق مراحل و مدارکی که در جدول زیر آمده است افرادی که طلاق گرفته اند می توانند اقدام به  جدا کردن یارانه از خانواده خود نمایند.

سوال و جواب متداول این خدمت

1. خودم به سبب طلاق یارانه ام را جدا کردم حالا میخواهم فرزندم که حضانتش با من است را نیز به مجموعه خودم اضافه کنم.

  • لطفا مدارک و مستندات خود مبنی بر اخذ حضانت کودک را به فرمانداری محل سکونت خود برده و از آنجا نامه ی تغییر سرپرست دریافت نمایید و به یکی از دفاتر پلیس+10 تحویل دهید.

 2. پس از مراجعه به پلیس + 10 و ثبت طلاق یارانه ام واریز شد اما معیشتی واریز نشد.

  • معمولا تا دو ماه پس از تعیین سرپرست جدید حمایت معیشتی نیز واریز می گردد در غیر اینصورت با وزارت کار تماس بگیرید.

 3. پس از مراجعه به پلیس + 10 و ثبت طلاق در سامانه یارانه ها یارانه واریز نشد.

  • لطفا به همراه نامه پلیس+10 به بانکی که در آن حساب فعال دارید مراجعه نمایید تا شماره حساب در سامانه یارانه ها ثبت شود.

 4. از همسرم طلاق گرفته ام و میخواهم یارانه ام را جدا کنم.

  • فرد زیرمجموعه با همراه داشتن مدارک لازم و مراجعه به دفاتر پلیس +10 به عنوان خودسرپرست تعریف می شود، در انتها جهت واریز یارانه ثبت شماره حساب در بانک الزامی است.

 5. در شرف جدایی هستیم اما هنوز طلاق نگرفته ام چطور یارانه ام را جدا کنم؟  

  • مدارک و مستندات حقوقی خود را به فرمانداری یا بخشداری محل سکونت خود برده و از آنجا نامه ی عدم سازش دریافت نمایید و به یکی از دفاتر پلیس+10 و سپس بانک مراجعه کنید.

3. جداسازی یارانه برای بد سرپرستی

در صورت اعتياد سرپرست خانوار به مواد مخدر, محجور بودن, زندانی بودن, فوت يا مفقود يا مجنون شدن , عدم حضور سرپرست در محل زندگی (زندگی در خارج كشور) و عدم صلاحيت سرپرست خانوار, چنانچه خانوار مزبور در بازه زمانی 20 الی 31 فروردين ماه سال 1393 در طرح ثبت نام مجدد در سامانه رفاهی شركت نموده باشند, متقاضی  واجد شرايط ميتواند جهت تغيير سرپرست خانوار فعلی با ارائه مدارك هويتی و ساير مستندات لازم به فرمانداری محل سكونت خود مراجعه نمايند. 

طبق مراحل و مدارکی که در جدول زیر آمده است افراد بدسرپرست می توانند اقدام به  جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار خود نمایند.

سوال و جواب متداول این خدمت

 1.در دفاتر پلیس + 10 تغییر سرپرست دادیم اما یارانه واریز نشد !

  • لطفا به بانک مراجعه کنید.

 2.یکی از زیرمجموعه هایم بدون اطلاع بنده سرپرست شده و یارانه ام را دریافت می کند.

  • با تایید مراجع حقوقی و فرمانداری ها این امکان وجود دارد.

 3.یارانه به حساب سرپرست جدید واریز شد اما معیشتی واریز نمی شود.

  • معمولا تا دو ماه پس از تعیین سرپرست جدید حمایت معیشتی نیز واریز می گردد در غیر اینصورت با وزارت کار تماس بگیرید.

 4.سرپرست فعلی دچار اعتیاد است، در خانواده حضور ندارد یا کهولت سن و فراموشی دارد میخواهیم فرد دیگری سرپرست شود.

  • لطفا مدارک و مستندات خود مبنی بر ناتوانی سرپرست را به فرمانداری محل سکونت خود برده و از آنجا نامه ی بدسرپرستی دریافت نمایید و به یکی از دفاتر پلیس+10 و سپس بانک مراجعه کنید.

 5.سرپرست فعلی از کار افتاده و ناتوان است و میخواهیم فرد دیگری از خانواده سرپرست باشد.  

  • لطفا مدارک و مستندات خود مبنی بر ناتوانی سرپرست را به فرمانداری محل سکونت خود برده و از آنجا نامه ی بدسرپرستی دریافت نمایید و به یکی از دفاتر پلیس+10 و سپس بانک مراجعه کنید.

4. جداسازی یارانه برای حضانت

در صورتی كه رای دادگاه مبنی بر حضانت, كفالت و قيوميت در مورد فرد يا افرادی صادر شده  باشد , تنها در صورت ثبت نام اين فرد يا افراد و نيزسرپرست فرد عهده دار حضانت,كفالت,قيوميت در سامانه رفاهی ميتوانند در خانوار جديد مشمول دريافت يارانه نقدی قرار گيرند و برای اين منظور ميبايست به همراه رای دادگاه مبنی بر حضانت ,كفالت,قيموميت ,مدارك هويتی و ساير مستندات لازم فرد يا افراد مورد نظر به فرمانداری محل سكونت خود مراجعه نمايند.

  • طبق مراحل و مدارکی که در جدول زیر آمده است افرادی که خواستار تغییر حضانت هستند می توانند اقدام به  جدا کردن یارانه فرد از سپرست قبلی نمایند.

سوال و جواب متداول این خدمت

1. می خواهم یارانه ی فرزندم به حساب خودش واریز شود.

  • جداسازی یارانه افرادی که تاکنون ازدواج ننموده اند  تنها در صورتی میسر است که فرد بالای 35 سال و دارای سند یا اجاره نامه به نام خود باشد.

 2.اینجانب به تازگی به سبب ازدواج یارانه ام را از پدرم (مادرم) جدا کرده ام اما یارانه فرزندم همچنان به حساب سرپرست قبلی ام واریز می گردد.

  • لطفا مدارک و مستندات هویتی خود و فرزندتان را به فرمانداری محل سکونت خود برده و از آنجا نامه ی تغییر سرپرست دریافت نمایید و به یکی از دفاتر پلیس+10 تحویل دهید.

 3.برای دریافت یارانه ی فردی که قیم یا کفیل او هستم چه اقدامی انجام دهم ؟

  • لطفا مدارک و مستندات خود مبنی بر اخذ قیومیت یا کفالت را به فرمانداری محل سکونت خود برده و از آنجا نامه ی تغییر سرپرست دریافت نمایید و به یکی از دفاتر پلیس+10 تحویل دهید.

 4.از همسرم جدا شده ام و فرزندم با من زندگی می کند برای اینکه یارانه فرزندم به حساب خودم واریز شود چه کنم ؟

  • لطفا ابتدا نسبت به دریافت حضانت فرزند خود از مراجع حقوقی اقدام نمایید .

 5.حضانت کودک با من است اما یارانه او را فرد دیگری می گیرد.

  • لطفا مدارک و مستندات خود مبنی بر اخذ حضانت کودک را به فرمانداری محل سکونت خود برده و از آنجا نامه ی تغییر سرپرست دریافت نمایید و به یکی از دفاتر پلیس+10 تحویل دهید.

ثبت نام مجردها برای دریافت یارانه

افراد مجردی که یارانه آنان قطع شده یا تاکنون یارانه نمی‌گرفتند، می‌توانند ثبت‌نام برای دریافت یارانه انجام دهند. این افراد می توانند با مراجعه به سایت my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام یارانه به‌صورت مستقل اقدام کنند.

فرزندانی که به سن بلوغ رسیده‌اند و مجردهایی که پیش‌ازاین یارانه دریافت می‌کردند، نمی‌توانند یارانه خود را از سرپرست خانوار جدا کنند.

ایسوس

نظر شما چیست؟