17/02/1400 - 07:33
نرخ مالیات بر خانه‌های خالی در سال 1400
اخذ مالیات از خانه‌های خالی زمینه‌ساز عرضه و یا فروش واحدهای مسکونی در کشور خواهد شد و با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره کنترل بازار اجاره، این مصوبه توانسته بازار پرالتهاب اجاره مسکن را کنترل کند.
در ادامه مطلب نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی و معاف از مالیات اشاره شده است.

1606683296_1_0.gif

مالیات بر خانه‌های خالی چیست؟

  • این مالیات به این صورت است که دولت برای خانه‌هایی که مالکان آن را نه می فروشند ونه اجاره می‌دهند، مالیاتی را برای آن خانه‌ها وضع خواهد کرد.
  • اگر مالک خانه‌ای را اجاره بدهد و بابت اجاره آن مالیات پرداخت کند شامل هزینه کمتری می‌شود تا بخواهد مالیات آن خانه خالی را بپردازد.
  • مالیات خانه‌های خالی، با هدف افزایش عرضه مسکن چه به صورت فروش و چه به صورت اجاره و جلوگیری از سوداگری و احتکار آن صورت خواهد گرفت.

دریافت نخستین مالیات خانه‌های خالی در سال 1400

  • نخستین مالیاتی که از خانه‌های خالی دریافت می‌شود، در مرداد 1400 و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.

ثبت نام در سامانه ملی املاک

  • معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از الزام ثبت املاک تحت تملک سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان از 19 فروردین خبر داده بود.
  • محمود محمودزاده در این راستا گفته بود که در راستای اجرای «ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» ضرورت دارد تمامی مالکان و سرپرستان خانوار، املاک تحت تملک و محل اقامت خانوار خود را با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند.
  • به گفته محمودزاده، این فرآیند از 19 فروردین امسال آغاز خواهد شد و فرصت قانونی تعیین‌شده برای انجام خود اظهاری توسط سرپرستان خانوار از زمان شروع به مدت 2 ماه خواهد بود.

خانه خالی، شامل چه نوع خانه‌هایی می‌شود؟

براساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی، خانه‌هایی با مشخصات زیر به عنوان خانه خالی به حساب می‌آیند:

1- در شهر بالای 100 هزار نفر
2- نبودن اقامتگاه اصلی و فرعی مالک
3- بیش از یک سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن گذشته باشد.
4- بیش از 4 ماه از تاریخ ثبت سند آن گذشته باشد.
5- در اجاره نبودن بیش از 4 ماه
6- در اجاره فردی که دارای اقامتگاه اصلی است.
7- مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش و یا اجاره اعلام نکرده باشد.
8- در صورت وقفی بودن، مشکلی برای اجاره رفتن نداشته باشد.

چگونه از قانون مالیات بر خانه‌های خالی معاف می‌شوند؟

در صورتی می‌تواند از مالیات بر خانه‌های خالی معاف شوند که خانه اقامتگاه اصلی یا فرعی شما باشد. در زیر به اقامتگاه فرعی و اصلی اشاره می‌کنیم:

اقامتگاه اصلی

  • براساس قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی، تنها هر فرد می‌تواند یک واحد مسکونی را به عنوان اقامتگاه اصلی در سامانه اسکان و املاک کشور ثبت کند. هر فرد می‌تواند فقط یک کدپستی را به عنوان اقامتگاه اصلی مشخص کند.

اقامتگاه فرعی

  • بر طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی، هر شخص می‌تواند فقط یک خانه را در شهری، به غیر از شهر محل سکونت (اقامتگاه اصلی) خود مشخص نماید.
  • اگر کسی ویلا یا واحد مسکونی در شهرستان داشته باشد به عنوان اقامتگاه فرعی حساب می‌شود و بابت خالی‌بودن آن مالیات پرداخت نمی‌کند.
  • غیر از موارد بالا مالک می‌تواند خانه تحت تملک (قانون تملک) خود را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید و به دو نکته در زیر توجه کنید.

نرخ و میزان مالیات بر خانه‌های خالی

در صورتی خانه شما به عنوان خانه خالی شناخته شود. این نرخ براساس زمان خالی بودن و تعداد خانه‌های خالی مالک متفاوت است. نرخ مالیات خانه‌های خالی برای مالکانی که تا 5 واحد مسکونی با بیش از 5 واحد مسکونی خالی دارند کاملا متفاوت است.

مالیات بر خانه‌های خالی به صورت زیر است:

جدول نرخ مالیات بر خانه‌های خالی برای دارندگان 5 خانه خالی و کمتر

زمان خالی بودن

نرخ مالیات

سال اول

 6 برابر ارزش اجاری ملک
سال دوم

12 برابر ارزش اجاری ملک

سال سوم

18 برابر ارزش اجاری ملک

 

جدول نرخ مالیات بر خانه‌های خالی برای دارندگان بیش از 5 خانه خالی

زمان خالی بودن

نرخ مالیات

سال اول

12 برابر ارزش اجاری ملک

سال دوم

24 برابر ارزش اجاری ملک

سال سوم

36 برابر ارزش اجاری ملک

نحوه تشخیص خانه‌های خالی

  • باید مالکان اطلاعات واحدهای مسکونی خود را در سامانه اسکان و املاک کشور که متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی است، وارد کنند.
  • تمام بانک‌ها و موسسات و نهادهای دولتی موظف ‌اند که با کدپستی و نشانی یکتای آن اقدام به ارائه خدمات کنند. و به همین وسیله باعث افزایش سرعت در شناسایی محل سکونت افراد شوند. فقط در این سامانه هر کدپستی برای یک واحد مسکونی قابل تعریف شدن است و وضعیت سکونت هر واحد مسکونی توسط مالک و مستاجر تعیین شود.

مالیات خانه‌های خالی در سال 1400 چگونه می‌باشد؟

  • براساس گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی، هر مالیاتی از خانه های خالی گرفته شود مستقیم به صندوق ملی مسکن می‌رود و به عنوان تسهیلات برای مسکن کم درآمدها هزینه می‌شود.
  • و در خصوص جرایم مالیاتی خانه های خالی اشاره کرده‌اند: هر خانواده یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی در شهری دیگر می‌تواند داشته باشد که مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شود.
  • صاحبان واحدهای نوساز نیز پس از 12 ماه و در حالت انبوه سازی پس از 18 ماه در صورت خالی بودن مالیات پرداخت می‌کنند. و خانه‌های خالی شهرهای کمتر از 100 هزار نفر و روستاها مشمول مالیات نیستند اما اگر در سامانه ثبت نشود مشمول 20 درصد مالیات خواهند شد.

بعد از 4 ماه اول از خالی بودن در سال اول شش برابر مالیات واحدهای اجاری و در سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر شامل می‌شود. برای اشخاص حقوقی این میزان دو برابر خواهد شد. یعنی به این صورت که :

  • سال اول 12 برابر
  •  سال دوم 24 برابر
  •  سال سوم 36 برابر مالیات مربوط به واحدهای اجاری خواهد شد.

توجه: براساس گزارشات بدست آمده باید ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir انجام دهید. کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی موظف اند که ظرف دو ماه از تاریخ 19 فروردین 1400، اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را در سامانه به ثبت برسانند.

ایسوس

نظر شما چیست؟