12/06/1399 - 20:05
پاسخ وزیر ارتباطات به شایعه فعال‌سازی رومینگ توسط اپراتورها و پایان زودهنگام بسته‌های اینترنت
در پی چند شایعه در فضای مجازی درباره فعال کردن اجباری سرویس رومینگ در اپراتورهای داخلی برای دریافت هزینه از مشترکان، محمدجواد آذری جهرمی به این شایعه پاسخ داد. در ادامه به مفهوم رومینگ و پاسخ محمدجواد آذری جهرمی در رابطه با دریافت هزینه سرویس رومینگ اپراتورهای داخلی پرداخته ایم.

1606683296_1_0.gif

پاسخ آذری‌جهرمی به شایعه فعال‌سازی رومینگ برای پایان زودهنگام بسته‌های اینترنت

در پی چند شایعه در فضای مجازی درباره فعال کردن اجباری سرویس رومینگ در اپراتورهای داخلی برای دریافت هزینه از مشترکان محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام خود نوشت: امروز تعداد زیادی پیام از شما دریافت کردم که گفته بودند اپراتورها با فعال کردن سرویس رومینگ به صورت اجباری، مبالغی را از حساب مشترکین کسر کردند.

محمدجواد آذری جهرمی با طرح چند سوال به شایعه فعال‌سازی رومینگ برای پایان زودهنگام بسته‌های اینترنت پاسخ داد.

رومینگ چیست؟

  • زمانی که شما به مسافرت خارج از کشور می‌روید، سیم کارت شما قابلیت فعال شدن در شبکه تلفن همراه کشور مقصد را دارد. در این حالت رومینگ برای سیم کارت شما فعال می‌شود. تماس گرفتن یا استفاده از اینترنت در حالت رومینگ بسیار گران قیمت است و کاربرد تجاری دارد.

آیا رومینگ بین الملل بدون برقراری تماس یا استفاده از اینترنت برای مشترک هزینه ای دارد؟

  • خیر. فعال شدن سیم کارت شما در شبکه کشور مقصد، بدون تماس هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت.

آیا سرویس رومینگ بین الملل برای همه به صورت پیش فرض فعال است؟

  • در حال حاضر بله، اما قبلا رومینگ بین الملل در صورت نیاز و با درخواست مشترک و با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی انجام می‌شد. پس از فراگیر شدن سفر اربعین و برای راحتی مردم، این خدمت به صورت پیش فرض برای مشترکین اپراتورها فعال است.

آیا با فعال بودن خدمات رومینگ بین الملل و عدم خروج از کشور، مشترک باید هزینه بیشتری برای تماس بپردازد؟

  • خیر، هیچگونه هزینه اضافی در صورت عدم خروج از کشور، برای مردم محاسبه نخواهد شد و این خبر شایعه ای بیش نیست.

آیا با غیر فعال کردن خدمات رومینگ بین الملل با کدهای دستوری معرفی شده، مشکلی برای مشترک به وجود می‌آید؟

  • خیر. تا زمانی که مشترک قصد مسافرت به خارج از کشور را نداشته باشد مشکلی به وجود نمی آید. در غیر این صورت باید قبل از سفر به فعال سازی رومینگ بین الملل اقدام کند وگرنه سیم کارت او در خارج از کشور قابل استفاده نخواهد بود.

آیا غیر فعال سازی خدمات رومینگ بین الملل منفعتی هم دارد؟

  • به صورت کلی خیر اما به شهروندان نقاط مرزی کشور توصیه می شود به دلیل آن که ناخواسته در معرض پوشش شبکه موبایل کشورهای همسایه قرار می گیرند، برای جلوگیری از رومینگ اجباری و برقراری تماس به صورت رومینگ بین الملل ناخواسته این سرویس را روی سیم کارت‌های خود غیرفعال کنند. 

Data Roaming چگونه کار می‌کند؟

 اصطلاح Data roaming به نیز به عملی اشاره دارد که در آن فرآیند دریافت داده‌ها خارج از محدوده شبکه شما انجام می‌شود. اما اگر شما در مکانی خارج از محدوده شبکه خود قرار دارید، چگونه قادر به دریافت داده‌ها هستید؟ اگر مالک یک گوشی هستید که به اصطلاح  قفل شده (unlocked) نیست و امکان قرار دادن هر سیم‌کارتی درون گوشی امکان‌پذیر است و دسترسی به شبکه‌های مخابراتی مختلف در اقصا نقاط جهان برای شما امکان‌پذیر است و مشکل خاصی در ارتباط با جایگزینی سیم‌کارت ندارید، نیازی نیست تا قابلیت رومینگ را فعال کنید. اما اگر گوشی شما از نوع قفل شده (Locked) است و فقط سیم‌کارت اپراتور ویژه‌ای را قبول می‌کند، در این حالت مجبور هستید قابلیت رومینگ را فعال کنید. روش کار دیتا رومینگ به این شکل است که اپراتور مخابراتی شما با اپراتورهای همراه مستقر در کشورهای دیگر تفاهنامه و قراردادی را منعقد می‌کند که اجازه می‌دهد مشترکان اپراتور به برج‌های مخابراتی اپراتور دیگری متصل شده و از طریق آن اپراتور به اینترنت دسترسی پیدا کنند. این قرارداد به شکل فی‌مابین تنظیم می‌شود که اجازه می‌دهد مشترکان اپراتورهای طرف مقابل نیز در زمان ورود به کشور مبدا یک چنین قابلیتی در اختیار داشته باشند و از دکل‌های اپراتور شما برای دسترسی به اینترنت استفاده کنند. در چنین حالتی شما می‌توانید از اینترنت 4G در کشور مبدا استفاده کنید، اما باید هزینه‌های اضافی را پرداخت کنید. این‌کار به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به تغییر سیم‌کارت از اینترنت 4G استفاده کنید. زمانی که قابلیت رومینگ فعال می‌شود، نام اپراتور شبکه شما به شکل زیر تغییر پیدا می‌کند‌. تصویر زیر این موضوع را نشان می‌دهد.

                                Data Roaming چگونه کار می‌کند؟

این تغییر نام نشان می‌دهد که شما در حال استفاده از اپراتور کشور مبدا هستید.

چرا ویژگی‌ رومینگ هزینه‌های شما را زیاد می‌کند؟

در شرایطی که رومینگ یک ویژگی مفید است، اما هزینه‌های مضاعفی به شما تحمیل می‌کند. به همین دلیل است که در زمان فعال‌سازی این ویژگی پیغام هشداری را مشاهده می‌کنید. در حالت کلی اپراتورهای همراه زمانی که شما از طریق دکل واسط اپراتور دیگری به شبکه آن‌ها متصل شوید، هزینه اضافی برای شما در نظر می‌گیرند. البته میزان هزینه‌ای که باید پرداخت کنید برای هر اپراتور متفاوت بوده و به قرارداد فی‌مابین اپراتورها و امکاناتی که ارائه می‌کنند بستگی دارد. برای آن‌که مطلع شوید که گوشی هوشمند شما به دکل اپراتور دیگری متصل نشده و رومینگ انجام نشده است باید به بخش تنظیمات و اطلاعات شبکه مراجعه کنید. اگر رومینگ انجام شده باشد نام شبکه اپراتور دیگری که اپراتور شما نیست را مشاهده می‌کنید.

رومینگ روی وای‌فای تاثیرگذار است؟

خیر. رومینگ روی ارتباط وای‌فای مبتنی بر خطوط تلفن ثابت تاثیرگذار نیست. رومینگ تنها زمانی روی وای‌فای شما اثرگذار خواهد بود که مودم وای‌فای شما از نوع سیم‌کارتی باشد. به‌طور مثال فعا‌ل‌سازی رومینگ در تنظیمات مودم جیبی هزینه رومینگ را متوجه شما می‌کند.

ایسوس

نظر شما چیست؟