محاسبه نرخ ورود به محدوده‌ها
07/05/1399 - 17:25
طرح ترافیک جدید تهران در کرونا -ساعت ورود و خروج، خرید و جریمه/ شهریور 99
سال 99 نخستین سالی بود که طرح ترافیک تهران با تأخیر چند ماهه به اجرا درآمد. این طرح که در بهمن ماه سال گذشته به تصویب رسید، قرار بود بعد از پایان تعطیلات نوروز مطابق روال هر ساله اجرایی شود اما شیوع ویروس کرونا باعث شد اجرای طرح به تعویق بیفتد. سرانجام زمان اجرا طرح ترافیک در تهران از 17 خرداد به اجرا درآمد.
در ادامه مطلب به ساعت اجرای طرح ترافیک که در تهران به اجرا درآمده،اشاره شده است.

1606683296_1_0.gif

 ساعت اجرای طرح ترافیک تهران در دوران کرونا

با توجه به شروع ساعت کار کارکنان دولت و بخش‌های تابعه در ساعت 7:30 صبح، این امکان برای آنها ایجاد شده که در زمان همه‌گیری ویروس کرونا بدون پرداخت عوارض برای سفرهای کاری خود وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

 ساعت شروع و پایان طرح ترافیک تهران در دوران کرونا

اجرای طرح ترافیک در شهر تهران از روز شنبه 99/6/1 به حالت قبل بر می‌گردد.

اجرای طرح از ساعت 8:30 صبح هر روز آغاز و تا ساعت 16 ادامه دارد.

خروج از محدوده طرح ترافیک تهران در زمان کرونا

برای رفاه حال شهروندان یک بار خروج از هر دو طرح‌ از ساعت 14:30 آزاد است. 

طرح ترافیک تهران پنجشنبه‌ها در زمان کرونا

در روزهای پنج شنبه نیز صرفاً طرح کنترل آلودگی هوا و از ساعت 8:30  تا 13 اجرا خواهد شد. 

رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک به چه صورت است؟

هر شهروندی که قصد دارد  با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک تهران تردد کنند، باید قبل از اولین ورود، اطلاعات شخصی و خودرو را در سامانه my.tehran.ir ثبت‌نام کند.
شهروندان در هنگام ثبت‌نام در سامانه my.tehran.ir بعد از اینکه مشخص کردند به عنوان شخصی حقیقی ثبت‌نام می‌کنند، باید کدملی و تاریخ تولد خود را وارد کنند و بعد از مشاهده اطلاعات شناسنامه‌ای، همانند همه ثبت‌نام‌های اینترنتی، نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را درج می‌کنند و سپس از طریق پیامک، کد فعال‌سازی را دریافت می‌کنند و پس از وارد کردن آن، می‌توانند  با رمز خود در قسمت ورود به پنل اصلی سایت دسترسی داشته باشند. همچنین اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصات مندرج بر روی کارت ملی، سند مالکیت خودرو و نیز بارگذاری تصویر آن‌ها در وب سایت مذکور است.
سپس در پنل اصلی سایت، امکان ورود مشخصات یک یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد و کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به میزان دلخواه شارژ کنند و از مبالغ آن برای خرید روزانه طرح ترافیک تهران استفاده کنند.
شهروندان باید برای ورود به محدوده طرح ترافیک تهران حساب خود را به‌اندازه‌ روزهایی که قصد رزرو دارند، شارژ کنند؛ بنابراین شرایط این‌طور نیست که شهروندان بتوانند حساب خود را شارژ کنند، وارد محدوده شوند و هزینه از حسابشان برداشت شود.

  •  امکان رزرو سالانه برای ورود به محدوده طرح وجود ندارد و رزروها به‌صورت هفتگی است.

بر این اساس شهروندان می‌توانند از ظهر چهارشنبه هر هفته نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده، تا چهارشنبه هفته بعد، اقدام کنند. چنانچه به هر دلیلی از ورود به محدوده طرح در روز رزروشده منصرف شوند، تا ساعت 6 صبح همان روز فرصت لغو دارند؛ در غیر این صورت طبق مصوبه شورای شهر باید 20 درصد رقم پایه ورود به محدوده طرح را بپردازند.
اگر برای فردی شرایط خاص و فوری پیش آمد و در حالی مجبور به ورود به محدوده طرح ترافیک تهران  شد که رزرو را انجام نداده، می‌تواند بعد از اتمام کار خود تا ساعت 24 همان روز نسبت به رزرو مجوز اقدام کند. همچنین اگر فردی بدون رزرو وارد محدوده شود و حتی از امکان رزرو همان روز استفاده نکند، باید بیشترین رقم مجوز ورود به محدوده را بپردازد.

  •   پس از هر تردد اضافی در محدوده، تا یک ماه فرصت دارند عوارض خود را بپردازند و در صورتی‌که در مهلت یک‌ماهه عوارض را پرداخت نکنند، علاوه بر بدهی، مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند.

عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک

عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک بر اساس ساعاتی که به دو دسته اوج ترافیک و عادی تعیین شده و علاوه بر آن هم خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر بوده و کمتر از دیگر خودروها آلایندگی داشته باشند، مشمول تخفیفاتی نیز خواهند شد.

زمان تردد

معاینه فنی عادی

معاینه فنی برتر

ورود و خروج روزانه 36 هزار تومان

28 هزار و 800 تومان

ورود و خروج در ساعات اوج ترافیک

24 هزار تومان

19 هزار و 200 تومان
ورود و خروج در ساعات غیر اوج ترافیک

16 هزار و 800 تومان

13 هزار و 440 تومان

تخفیف رزرو طرح ترافیک تهران

برای افرادی که در حسابشان موجودی است و اقدام به رزرو می‌کنند 20 درصد تخفیف لحاظ می‌شود و در صورتی که فردی بدون داشتن موجودی در حساب خود وارد محدوده طرح ترافیک تهران  شود، تخفیف لحاظ نمی‌شود. حداقل موجودی نیز باید 50 هزار و 400 تومان باشد.

سهمیه 20 روز تردد رایگان در محدوده طرح ترافیک تهران

هر خودرو با پلاک تهران به شرط ثبت نام در سایت «neweforms.tehran.ir» و افزودن خودرو در حساب کاربری تهران من، 20 روز در هر فصل مجاز به تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) است.
این مزیت نیز برای خودروهای پلاک شهرستان تا 15 روز برای هر فصل برقرار است. اما برای روزهای بیشتر از سهمیه مجاز هر فصل، تعرفه به صورت نیم بها (نصف هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک تهران) محاسبه می‌شود.
همچنین تعداد روزهای مجاز ترددهای رایگان فصلی قابل انتقال به فصل بعد نیست. در ضمن پلاک‌های تهران شامل پلاک‌هایی می‌شود که دو رقم سمت راست آن شامل 11، 22، 33، 44، 55، 66، 77، 88، 99، 10، 20، 30 باشد.
• سهمیه 20 روز تردد رایگان فقط برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا است و برای ورود به محدوده طرح ترافیک تهران باید حساب شهروندی شارژ و قبل از روز تردد اقدام به رزروِ ورود به محدوده طرح ترافیک تهران اصلی انجام شود.

جریمه ورود به طرح ترافیک تهران 99

افزایش ۵ برابری جریمه ورود به طرح ترافیک تهران

از ابتدای اردیبهشت ماه طرح افزایش ۵ برابری جریمه ورود به طرح ترافیک اجرایی می شود و از مبلغ ۲۰ هزار به ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.
بر اساس این مصوبه و بند ۱۲۶ جریمه تردد غیرمجاز وسایل نقلیه در محدوده‌های ممنوع مصوب در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور و شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها که به طور موقت از طرف پلیس راهور ممنوع اعلام می‌شود، مبلغ یک میلیون ریال است.

  • تمام خودروهایی که بدون مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، وارد این محدوده می‌شوند، پیامک اخطار دریافت می‌کنند و باید بلافاصله برای اخذ مجوز ورود به این محدوده اقدام کنند.

محدوده طرح ترافیک در تهران

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود.

جزییات بیشتر

تمام خودروها برای تردد در سراسر شهر تهران (از جمله محدوده‌های ترافیکی) باید دارای معاینه فنی باشند در غیر این صورت دوربین‌های معین در طول شبانه روز و حتی ایام تعطیل اقدام به ثبت پلاک جهت اعمال قانون از طریق راهور ناجا خواهند کرد. اخذ معاینه فنی برتر الزامی نیست اما با دریافت آن، خودرو از تخفیف 30 درصدی در پرداخت عوارض ورود به طرح‌های ترافیکی برخودار خواهد شد.
عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی برای خودروها با توجه به نوع معاینه فنی ( عادی، برتر و یا هیبریدی- برقی)، محدوده سکونت، محدوده تردد، ساعات تردد، پس از دریافت تصاویر آن پردازش و محاسبه می‌شود. ساعات اوج تردد صبح‌ها از 8:30 تا 10:30 و ساعات اوج تردد عصرها (فقط ورود) از 14:30 تا 16 تعریف شده و بازه زمانی10:30 تا 14:30 نیز به عنوان ساعات تردد غیراوج در نظر گرفته شده است.
افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر از جمله دلایلی است که از سوی مسئولان برای آغاز دوباره طرح های ترافیکی ذکر شده است.

• شهروندان می‌توانند برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر در خصوص طرح ترافیک تهران با سامانه 137 داخلی 5 تماس حاصل کنند و برای محاسبه نرخ ورود به محدوده‌ها اینجا را کلیک کنند.

ایسوس

نظر شما چیست؟