01/02/1399 - 03:13
پیشنهادهای نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای حل مشکلات کسب و کارهای حوزه فاوا در بحران کرونا
رئیس نصر کشور در نامه ای پیشنهادهای اعضای این سازمان در سراسر کشور را برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده ازبحران کرونا و کاهش تاثیرات اقتصادی ناشی از این بحران ارائه کرد .

1606683296_1_0.gif

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور ( نصر ) در نامه ای به معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهادهای اعضای این سازمان در سراسر کشور را برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده ازبحران کرونا و کاهش تاثیرات اقتصادی ناشی از این بحران ارائه کرد .

به گزارش روابط عمومی نصر کشور، در نامه محمد باقر اثنی عشری به سید ستار هاشمی آمده است : همان‏گونه که مستحضرید هستید با طولانی‌تر شدن شرایط ویژه‌ای که به علت شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمده، تبعات و مشکلات ناشی از آن نمود بیشتری پیدا کرده است. طبیعتاً طولانی شدن زمان بحران و ادامه روند فعلی بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود و تاثیرات فراوانی را بر کسب‏وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد گذاشت. بدیهی است ادامه روند فعلی و تداوم این شرایط از میزان تحرک فعالین اقتصادی کاسته و تداوم فعالیت آن‏ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد. لذا هم به منظور ادامه فعالیت کسب ‏وکارها در شرایط فعلی و هم برای کاهش تاثیرات میان مدت و بلند مدت این بحران نیازمند اتخاذ تدابیر و تصمیمات ویژه‌ای از سوی تشکل‏ ها، نهادهای ذی­ربط و فعالین اقتصادی در این حوزه خواهیم بود. در این راستا سازمان نظام صنفی رایانه ‏ای ضمن تشکیل دبیرخانه مستقل مقابله با بحران کرونا نشست­ های مشترکی را به صورت مجازی با اعضای شورای مرکزی و روسای هیات مدیره نظام صنفی رایانه­ ای استان­ ها برگزار نمود که جمع­بندی نظرات و پیشنهادات مطروحه خصوصا در بخش اقدامات عاجل و ضروری کوتاه مدت به شرح ذیل تقدیم حضورتان می­ شود:

1- لزوم پیگیری جدی برای افزوده شدن حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ده رسته آسیب دیده ناشی از کرونا، باتوجه به بخشنامه شماره 1677/ت57435هـ مورخ 11/1/99 هیات دولت. خواهشمند است که این مهم از سوی آن وزارتخانه محترم پی­گیری شود تا صنف و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء رده های اولویت­دار مورد تایید ستاد کرونای کشور قرارگرفته و از حمایت­های مشابه برخوردار گردد.

2- در حالی که درآمدهای بسیاری از کسب و کارها طی 60 روز گذشته به نزدیک صفر رسیده است و زمان روشنی هم برای برگشتن به حالت عادی متصور نیستند، اما به طور کلی شرکت ­ها موظف به انجام به موقع همه پرداخت­ های خود به دولت، مستقل از شرایط جاری، هستند. لذا حداقل انتظار می ­رود که با تعامل لازم با سازمان امور مالیاتی کشور، پرداخت کلیه مالیات­ ها (عملکرد، ارزش افزوده و ...) به صورت شفاف و روشن، تا پایان دوره بحران شیوع و بدون هیچ­گونه اعمال جریم ه­ای به تعویق افتد. همچنین اتخاذ راهکاری قانونی و ایجاد سامان ه­ای به منظور تهاتر بین مطالبات قطعی شده شرکت ­ها از دستگاه ­های دولتی و عمومی (که دچار تعویق جدی در پرداخت شده و خواهند شد) با مالیات پرداختی شرکت ها به دولت به عنوان یک ضرورت جدی به آن وزارتخانه محترم به عنوان متولی گسترش دولت الکترونیک پیشنهاد می­ گردد.

3- با عنایت به آن که شرکت­ های حوزه فاوا از نیروی انسانی آموزش دیده و متخصصی بهره برده که در صورت رکود کسب و کارها و ضرورت یافتن تعدیل نیروی انسانی، جایگزینی آتی آن­ها به آسانی برای کشور مقدور نخواهد بود، اجرای راهکارهایی مانند دستورالعمل شماره 248473 مورخ 27/12/98 سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ثبت نام بیمه بیکاری افراد در سایت مربوطه برای صنعت فاوا هیچ­گونه راهگشا نیست. لذا با عنایت به اهمیت حفظ این نیروی انسانی و نقش مهمی که در توسعه کشور داشته و دارند و آثار عملکرد حیاتی آن­ها در دو ماه اخیر و برقرار ماندن زیرساخت ­های الکترونیکی کشور (آموزش، سلامت، مالی و بانکی، سرگرمی، خدمات دولت، دورکاری و ...) به وضوح مشاهده گردید، توافقی بین سازمان تامین اجتماعی، دولت و سازمان نصر صورت پذیرد تا حق بیمه سهم کارفرمای سه تا شش ماه اول سال 99 شرکت­ های عضو سازمان نظام صنفی رایانه­ ای کشور، از سوی دولت تامین و تقبل گردد.

4- در خصوص قرارداده­ های منعقده در حوزه فاوا با دستگاه­ های دولتی و عمومی و شرایط حاد پیش آمده با شیوع ویروس کرونا که انجام آن تعهدات را در زمان مقرر و یا با مبلغ اولیه امکان پذیر نمی­باشد، لازم است با سازمان برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی کشور تدابیری اندیشیده شود تا با پذیرش عمومی بروز شرایط فورس ماژور از سوی دولت، راه حل­ها و دستورالعمل­ های بازبینی زمان و مبلغ این قراردادها به صورت شفاف و غیرسلیقه­ ای میسر گردد.

5- در خصوص مشکلات مربوط به سررسید پرداخت اقساط وام شرکت­ ها به بانک­ ها و موسسات مالی، باوجود وعده­های داده شده بعضاً مشاهده می ­شود که شرکت­ ها موظفند (با توجه به دایر بودن بانک­ ها) تعهدات مالی خود را در زمان مقرر ادا کنند، در حالی­ که با توجه به تعطیلی کسب و کارها و منابع مالی ورودی آن­ها، این می ­تواند توان مالی آن­ها را به شدت کاهش داده و مانع ادامه کسب و کار آن­ها در آینده شود. لذا خواهشمند است که در این مورد نیز با بانک مرکزی تعامل لازم به منظور صدور بخشنام ه­ای صریح و شفاف برای تعویق مناسب پرداخت این اقساط مبذول گردد.

6- بخش مهمی از ورود تجهیزات سخت و نرم افزاری و فناوری ­های پیشرفته مورد نیاز کشور (اعم از تعهدات شرکت­ ها به دستگاه ­ها و یا نیازهای برپاماندن زیرساخت­ های حیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات)، از مسیر دستورالعمل تایید نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آن وزارتخانه می­ گذرد که مستحضر هستید فرآیندی وقت ­گیر و طولانی و پیچیده بوده و اصلاً مناسب این شرایط بحرانی نیست. لذا انتظار می ­رود که در داخل آن وزارتخانه محترم راهکار عاجل و فوری برای این منظور پیش بینی شده و تا زمان کاهش واقعی شرایط بحران، این رویه به صورت معلق درآمده و با تایید سازمان نظام صنفی رایانه­ ای، مجوز مربوط به آن واردات صادر گردد. (مانند تصمیم گیری در مورد تخصیص ارز در سال گذشته)

با تاکید مجدد بر ضرورت اقدامات فوری و عاجل در موارد فوق، خواهشمند است تا به منظور اطلاع رسانی مناسب به اعضا در سراسر کشور و خروج آن­ها از وضعیت ناامیدی و نگرانی روزافزون فعلی، این سازمان را با تعاملی مستمر از نحوه و میزان پیشبرد این موارد مطلع فرمایند. بدیهی است که این سازمان نیز آمادگی هرگونه تعامل و مذاکره و هم­فکری در این موارد را دارا می­باشد.

همچنین در خاتمه به استحضار می ­رساند که قاطبه اعضای سازمان در سراسر کشور معتقدند که مشکلات اصلی حوزه کسب و کار و فعالان اقتصادی، پس از فروکش کردن بحران فعلی آغاز خواهد شد و لازم خواهد بود که بخش خصوصی و دولت، مشترکاً برنامه­ای بلند مدت را برای مهار این مشکلات داشته باشند. بدین منظور برآورد و سنجش این آثار و اتخاذ راهکارهای جبرانی مربوطه هم اکنون در حال مطالعه و بررسی در کمیسیون­ های تخصصی سازمان بوده که متعاقباً حاصل آن­ها را به عنوان پیشنهادهای دوران پساکرونا به استحضار خواهد رساند.

ایسوس

نظر شما چیست؟