با تصویب مجلس:
25/04/1398 - 19:15
تصویب طرح ممنوعیت بانک‌ها برای دریافت سود مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان
دو فوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با ۱۸۵ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر با آن موافقت کردند. با تصویب این طرح بانک ها نمیتوانند از بدهی بدهکاران بانکی سود مضاعف و جریمه دریافت کنند.

1606683296_1_0.gif

حجت‌الاسلام بحرینی نماینده مردم مشهد که به عنوان طراح این طرح سخن می‌گفت درباره طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان گفت: این طرح قبلاً هم با همین کیفیت تصویب شد و رای ۹۴ درصد نمایندگان را داشت، اما پس از ارسال آن به شورای نگهبان به دلایلی به تصویب نهایی نرسید.
وی اضافه کرد: مشکل اقتصاد ما این است که بانک‌ها که باید پشتوانه تولید و تولید کننده باشند و در مسیر رونق تولید حرکت کنند برخی عملکردشان به گونه‌ای است که تولید کنندگان را مستاصل کرده و بدهی بدهکار بانکی به دلیل نوع محاسبه سود و جرائم و قراردادهای متوالی که بسته می‌شود آنقدر زیاد می‌شود که امکان پرداخت ندارد. در نتیجه از یک طرف مردم و تولیدکنندگان به استیصال کشیده شدند و از طرفی امکان پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها وجود ندارد و بانک به صورت روزشمار سود و جریمه در نظر می‌گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با قفل شدن منابع بانکی امکان تزریق پول به واحدهای تولیدی نیست و مردم هم در تنگنا قرار گرفتند. انباشت بدهی هم نتیجه نحوه محاسبه و قراردادهای متوالی است که روی آن انبار شده و باید برایش تدبیر کنیم که البته شورای فقهی بانک مرکزی برای آینده تدبیر کرده که این اتفاق نیفتد.
بحرینی با بیان این‌که ۹۰ درصد  طرح ممنوعیت دریافت سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان با بانک‌ها و بانک مرکزی مورد تفاهم است، ابزار امیدواری کرد که با تصویب این طرح گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز شود.
پس از تصویب دو فوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان  قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رییسه از ارجاع آن به کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد و از این کمیسیون خواست آن را مورد بررسی قرار دهد.

ایسوس

نظر شما چیست؟