جدول حق بیمه شخص ثالث خودروهای سواری سال 98
بیمه شخص ثالث با هدف حمایت از حقوق اشخاص آسیب دیده در سوانح رانندگی برای همه دارندگان وسلیه نقلیه ضروری است. از اینرو پیش از استفاده از هر نوع وسیله نقلیه می‌بایست بیمه نامه شخص ثالث و میزان اعتبار آن را بررسی نمایید. منظور از شخص ثالث فرد (یا افرادی) است که توسط راننده مقصر دچار خسارت بدنی و مالی شده اند. شورای عالی بیمه جزییات نرخ حق بیمه برای انواع خودروهای سواری در سال 98 را منتشر نموده است. جدول کامل نرخ حق بیمه برای انواع خودروهای سواری در سال 98 را در ادامه ببینید.

1606683296_1_0.gif

بیمه شخص ثالث در سال 98 چقدر اضافه شد؟

شورای عالی بیمه، نرخ حق بیمه پایه شخص ثالث را در سال 1398 برای همه وسایل نقلیه 15 درصد بیش از نرخ‌های مورد عمل سال 1397 تعیین کرد. اوایل اسفند ماه سال 97 قوه قضاییه نرخ دیه را برای سال جاری حدود 16.9 درصد افزایش داد و با مصوبه شورای عالی بیمه، شرکت‌های بیمه 15 درصد دیگر به نرخ بیمه‌نامه‌های شخص ثالث اضافه کرده‌اند. بنابراین نرخ بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در سال 98 حدود 32 درصد افزایش یافت.

در اجرای ماده (3) «آیین‌نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن» مصوب هیئت وزیران در سال 1396 موضوع ماده (18) «قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه ــ مصوب سال 1395»، شورای عالی بیمه ششم اسفند ماه جدول نرخ حق بیمه‌ها را برای سال 1398 اصلاح کرد.

نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث در سال 98

در این راستا، با توجه به اعلام مبلغ ریالی دیه برای سال 1398 از سوی قوه قضاییه که 16.9 افزایش در مبلغ ریالی دیه است و نیز افزایش 15درصدی نرخ حق بیمه رشته شخص ثالث به‌موجب مصوبه شورای عالی بیمه، همه شرکت‌های بیمه موظفند بیمه‌نامه‌های شخص ثالثی را که تاریخ شروع پوشش آنها از اول فروردین 1398 و پس از آن است، با تعهدات بدنی سه‌میلیارد و 600میلیون ریال (معادل دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی حداقل 90 میلیون ریال صادر کنند.
شرکت‌های بیمه و نمایندگان آنها مکلفند جدول مذکور را در معرض دید متقاضیان قرار دهند؛ نحوه اعمال انواع تخفیف‌ها و اضافه نرخ‌های حق بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث، براساس ضوابط مندرج در آیین‌نامه اجرایی ماده (18) قانون فوق‌الذکر و با رعایت بخشنامه‌های بیمه مرکزی ایران است.

جدول حق بیمه شخص ثالث خودروهای سواری سال 98

قیمت‌ها به تومان است پراید ، پیکان و خودروهای مشابه سایر خودروهای ۴ سیلندر (پژو ، رنو و …) خودروهای ۶ سیلندر
۱ سال تخفیف بیمه ۱,۵۷۳,۰۰۰ ۱,۸۱۴,۰۰۰ ۲,۰۷۰,۰۰۰
۲ سال تخفیف بیمه ۱,۴۹۰,۰۰۰ ۱,۷۱۹,۰۰۰ ۱,۹۰۲,۰۰۰
۳ سال تخفیف بیمه ۱,۴۰۷,۰۰۰ ۱,۶۲۳,۰۰۰ ۱,۷۹۶,۰۰۰
۴ سال تخفیف بیمه ۱,۳۲۴,۰۰۰ ۱,۵۲۸,۰۰۰ ۱,۶۹۰,۰۰۰
۵ سال تخفیف بیمه ۱,۲۴۱,۰۰۰ ۱,۴۳۲,۰۰۰ ۱,۵۸۵,۰۰۰
۶ سال تخفیف بیمه ۱,۰۷۶,۰۰۰ ۱,۲۴۱,۰۰۰ ۱,۳۷۳,۰۰۰
۷ سال تخفیف بیمه ۹۱۰,۰۰۰ ۱,۰۵۰,۰۰۰ ۱,۱۶۲,۰۰۰
۸ سال تخفیف بیمه ۷۴۴,۰۰۰ ۸۵۹,۰۰۰ ۹۵۰,۰۰۰
۹ سال تخفیف بیمه ۵۷۹,۰۰۰ ۶۶۸,۰۰۰ ۷۳۹,۰۰۰
۱۰ سال تخفیف بیمه ۴۹۶,۰۰۰ ۵۷۲,۰۰۰ ۶۳۳,۰۰۰

بیمه شخص ثالث چیست و شخص ثالث کیست؟

کلیه زیاندیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی اعم از زیاحقوقی (شرکتها) باشند شخص ثالث نامیده می شوند. بیمه شخص ثالث یا بیمه مسئولیت مدنی وسائط نقلیه موتوری زمینی همانگونه که از نام آن پیداست، خسارت‌های وارد به اشخاص ثالث اعم از مالی وجانی را تحت پوشش قرارمی دهد و چون با عنوان اتومبیل مطرح می‌شود پس خسارت‌هایی که رانندگان اتومبیل به افراد ثالث و اموال آن‌ها وارد می نمایند، بیمه شخص ثالث اتومبیل نام دارد.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟