14/12/1397 - 10:50
کتاب مکاتب، متودولوژی، طراحی، مدیریت و نگهداری مراکز داده رونمایی شد
کتاب دکترین مراکز داده که توسط دکتر بهرام زاهدی و دکتر محمدجواد بابایی تالیف شده در تاریخ سیزدهم اسفند ماه در ضیافت و گردهمایی اعضای کمیسیون شبکه و دیتاسنتر نظام صنفی رایانه‌ای تهران رونمایی شد.

1606683296_1_0.gif

مراکز داده بر اساس تقسیم‌بندی سازمان‌های ذی‌صلاح جزو مراکز و زیرساخت‌های حیاتی هر کشور طبقه‌بندی می‌شوند و این بدین معناست که اختلال در سرویس‌دهی آن‌ها می‌تواند زندگی مردم را دچار اخلال کرده و به‌صنایع و کسب و کارها ضرر و زیان‌های هنگفت وارد کند. از این‌رو طراحی، ساخت و نگهداری این مراکز، بسیار با اهمیت می‌باشد.

مراکز دارای یک زیست چرخ از پیش از تولد تا پس از بازنشستگی است. برای مطالعه این زیست چرخ پیش از این منابع و مراجع متعددی به زبان اصلی وجود داشت لیکن همواره خلای عدم وجود یک منبع موثق و جامع در این حوزه احساس می‌شد.

با توجه به کمبودهای پایه‌ای منابع در این حوزه و محدود بودن تعداد کتاب‌های مرجع و وجود دشواری‌های زیاد در تامین مراجع به هنگام در این زمینه، اخیرا کتابی به‌همت دو نفر از کارشناسان خبره این حوزه تحت عنوان «مکاتب، متودولوژی، طراحی، مدیریت و نگهداری مراکز داده» تدوین شده است که در آن به‌صورت عمیق به معرفی هریک از بخش‌های این زیست چرخ پرداخته شده است. این کتاب به‌عنوان مرجع دکترین زیست چرخ حیات مراکز داده در اسفندماه 97 رونمایی شد.

دکتر بهرام زاهدی یکی از مولفین این اثر در رابطه با معرفی آن در گردهمایی کمیسیون شبکه و دیتاسنتر گفت: «آشنایی تخصصی با دکترین متدولوژی مراکز داده، از آن‌جهت اهمیت دارد که باعث آشنایی کارشناسان و مشتاقان این صنعت، با نگرش‌های جدید در این حوزه بسیار مهم و حیاتی شده و روزآمدسازی اطلاعات تخصصی آنان را در پی خواهد داشت.  همچنین موجب افزایش توانمندی‌های نگرشی و مدیریتی آنان در این حوزه خواهد شد.»

دکتر محمد جواد بابایی دیگر مولف این اثر نیز در این رابطه اظهار داشت: «کتاب مکاتب، متدولوژی، طراحی، مدیریت و نگهداری مراکز داده در نظر دارد، دید تخصصی را در حوزه دکترین طراحی و پیاده‌سازی، متدولوژی طراحی و ساخت، طراحی مفهومی و تفصیلی، آشنایی با زیرساخت بحرانی و غیربحرانی مراکز داده و مدیریت پروژه‌های مرکز داده از حیث اجرای پروژه تا مدیریت بهره‌برداری و درنهایت نگهداری و تعمیرات مراکز داده، استانداردها و انواع نگهداری و تعمیرات را در اذهان کارشناسان و اهالی فن گسترش داده و نهادینه کند. از ویژگی‌های این کتاب مرجع این است که مباحث تخصصی را یک‌جا، به‌صورت منظم و مکتوب و با بیانی قابل‌فهم ارایه می‌کند تا منبعی برای آغاز تهیه کتاب‌های تخصصی‌تر بر اساس این نگرش ایجاد کند.»

مولفین، مطالعه این کتاب را به افراد زیر توصیه می‌کنند:

- دانشجویان فناوری‌اطلاعات و ارتباطات به‌خصوص دانشجویان گرایش سخت‌افزار و فناوری‌اطلاعات، اینترنت اشیا، کلان داده، تجارت الکترونیک و گرایش‌های مرتبط؛
- کارشناسان فعال در صنعت مراکز داده؛
- کارشناسان مبتدی برای افزایش آگاهی‌های تخصصی در حوزه صنعت مراکز داده؛
- مدیران، ذی‌نفعان، مالکان و اداره‌کنندگان مراکز داده؛
- کارشناسان سایر رشته‌های فعال در صنعت مراکز داده؛
- علاقه‌مندان به‌صنعت مراکز داده که به‌صورت حرفه‌ای این صنعت را دنبال می‌کنند.

 مطالعه این کتاب می‌تواند دیدگاه عمیقی به حوزه های مختلف زیست چرخ مراکز داده در افراد ایجاد نماید زیرا پشتوانه این کتاب هزاران ساعت کار کارشناسی، تحقیقاتی، مطالعاتی بر روی اسناد مرجع مختلف داخلی و خارجی و تجربه عملی در این حوزه می‌باشد.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق سایت انجمن دیتاسنتر ایران به نشانی:  www.irandcf.com اقدام نمایند.

برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟