28/04/1397 - 19:54
 گردهمایی سالانه‌ی جامعه آزاد رایانش ابری ایران برگزار شد
روز سه شنبه بیست و ششم تیرماه گردهمایی سالانه‌ی جامعه آزاد رایانش ابری ایران با حضور مهم‌ترین بازیگران رایانش ابری کشور، در مرکز تحقیقات مخابرات برگزار شد و عمده‌ترین درخواستی که از سوی فعالان این حوزه و صاحبان کسب‌وکارهای ابری شنیده می‌شد تسهیل قوانین بازار کار، شفافیت نقش نظارتی دولت و درخواست حمایت از استارت‌آپ‌ها بود.

1606683296_1_0.gif

از بخش دولتی، مهندس نصرت الله جهانگرد؛ معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مراسم افتتاحیه و دکتر مهدی فقیهی؛ دبیر ستاد توسعه ICT فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

در این میان پویا پیرحسینلو؛ هم‌بنیان‌گذار و اسپهبد اجرایی شرکت ابرآروان به نقاط قوت و ضعفی که در این مسیر پیش‌ِ روی شرکت‌های ابری ایرانی است، اشاره کرد: «ما یک نقطه ضعف بزرگ داریم و آن هم عدم حمایت دولت از بخش خصوصی است. اما ما می‌توانیم با تمرکز بر نقطه‌ی قوت‌مان که تلاش مستمر و پی‌گیرانه و تولید محصول فناورانه است، موفق شویم.»

هم‌بنیان‌گذار ابر آروان با اشاره به فرصت‌های از دست رفته‌ی قبلی کشور در شیوه‌ی برخورد با مواردی هم‌چون حمایت دیرهنگام تولید آنتی‌ویروس‌ها و سرمایه‌گذاری نادرست در حوزه‌ی سیستم‌عامل، با اشاره به این‌که در حال حاضر، بازار ابری ایران از نظر دانش فاصله‌ی چندانی با لبه‌ی تکنولوژی این صنعت در جهان ندارد، گفت: «اگر بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری مناسب و جدیت، فعالیت خود را ادامه دهد می‌تواند نقطه قوت خود را تقویت کند و اگر امروز بخش خصوصی اقدام جدی در این مسیر نداشته باشد، عقب‌افتادگی اتفاق خواهد افتاد که قابل جبران نخواهد بود. در حال حاضر چند سرویس‌دهنده ابری در ایران داریم که محصولات قابل‌رقابت تولید‌ کرده‌اند و می‌توان از این فرصت استفاده کرد. کیفیت محصول و سرمایه‌گذاری در کنترل خود شرکت‌هاست و باید با تکیه بر این توانمندی‌ها، با قدرت به بازار جهانی ورود کنیم.»

پیرحسینلو با اشاره به بازاری با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد دلاری رایانش ابری دنیا در سال ۲۰۲۳ و سهم ۱ تا ۱٫۵درصدی که شرکت‌های ابری ایرانی می‌توانند پاسخ دهند، گفت: « اگر شرکت‌های ایرانی نتوانند در این زمینه موفق عمل کنند، شرکت‌های خارجی این بازار را خواهند گرفت.»

به گفته‌ی اسپهبد اجرایی شرکت ابر آروان یکی از نقاط ضعف در کسب‌وکار رایانش ابری ایران، عدم حمایت دولت از بخش خصوصی است: «درخواست ما از دولت این است که در پس هر اتفاق و مشکلی که پیش می‌آید، برای پلتفرم مجازات و فیلترینگ در نظر گرفته نشود و حریم خصوصی محتوا (content privacy) به شکل کامل تری به رسمیت شناخته شود.

پیرحسینلو در پایان به گزارش موسسه BSA و بررسی صنعت رایانش ابری ۲۴ کشور در کنار ارزیابی قوانین‌ آن‌ها پرداخت: «براساس این گزارش ژاپن، استرالیا، آمریکا و سنگاپور در رده‌ی بهترین کشورها در زمینه‌ی حوزه‌ی ابری به‌شمار می‌روند. یکی از دلایلی که ژاپن توانست این رتبه را به خود اختصاص دهد‌؛ پهنای باند مناسب و از سوی دیگر قوانین مستحکم در این زمینه بود. در نقطه‌ی مقابل اندونزی در این زمینه به‌شدت سقوط کرده است؛ قوانین سخت‌گیرانه‌ای دولت اندونزی برای این حوزه را می‌‌توان یکی از دلایل ضعیف شدن این کشور در بازار خدمات ابری دانست.»

برگزاری کارگاه‌ها و پنل‌های کاربردی در کنار ارایه مقالات علمی از دیگر بخش‌های این رویداد بودند که هر یک با استقبال خوب متخصصان و فعالان حوزه‌ی کسب‌وکار روبه‌رو شد.

ارایه مقاله کاربردهای شبکه توزیع محتوا در مقابله با حملات سایبری دولتی/ مجتبی مصطفوی؛ معمار فناوری و تجارت ابر آروان

 

کارگاه هیبرید کلود، توسعه‌پذیری، پایداری و امنیت/ محمدعرفان شمسی؛ معمار فناوری ابر آروان

پنل زیرساخت رایانش ابری با حضور مصطفی نقی‌پور؛ رییس هیئت مدیره ابر آروان

 

برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟