LRT جایگزین BRT در خیابان ولیعصر تهران می‌شود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال جایگزینی خط BRT خیابان ولیعصر تهران با قطار LRT خبر داد.

1606683296_1_0.gif

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات از احتمال جایگزینی بی‌آر‌تی (BRT) با قطار برقی سبک شهری تندرو معروف به ال‌آر‌تی (LRT) خبر داد. وی با اشاره به این مطلب که بر خلاف تصور عموم، ظرفیت خیابان‌های تهران برای گسترش حمل و نقل عمومی کافی است، اظهار داشت:
تهران در مقایسه با بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا دارای خیابان و بزرگراه‌های متعددی است، اما مشکل شهر تهران کمبود فضا نیست؛ مشکل تردد تعداد بسیار زیاد خودروها است و اگر به این مشکل غلبه نکنیم، هرچه تهران گسترش پیدا کند باز هم ترافیک پایتخت باقی خواهد ماند. برای حل این مشکل هم باید زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را فراهم و هم مردم را از لحاظ فرهنگی آماده پذیرش استفاده از این وسایل به جای خودروهای شخصی کنیم. باید به سمتی حرکتی کنیم که هزینه‌ی استفاده از خودروهای شخصی برای مردم بسیار زیاد شود و بدین‌ ترتیب آن‌ها را به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق دهیم.
وی با بیان این مطلب که در بسیاری از کشورها به واسطه دریافت عوارض‌های سنگین برای استفاده از بزرگراه‌های شهری و همچنین هزینه‌های بالای پارکینگ میزان ترافیک کاهش یافته است؛ درباره ایجاد نارضایتی مردم در صورت انجام اینگونه تصمیمات خاطرنشان کرد:
نکته این است که مردم باید قانع شوند و بپذیرند که عوارض دریافتی از آن‌ها به سمت توسعه‌ی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌رود و بدین ترتیب نارضایتی نیز ایجاد نمی‌شود. باید این کار را جایگزین طرح ترافیک کنیم؛ چرا که برای مناطق مرکزی شهر که این طرح اجرا می‌شود عوارض اجتماعی بلندمدتی رقم خواهد خورد و به موجب محدودیت تردد، این مناطق به مرور زمان خالی از سکنه می‌شود، مانند مناطق 6، 7 و 12. پورسیدآقایی با بیان اینکه در همه جای دنیا به جای ایجاد محدودیت، از طریق قیمت‌گذاری مشکل را حل می‌کنند و و بدین‌ ترتیب مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی سوق می‌دهند؛ استفاده از بی‌آر‌تی را سیاستی درست قلمداد کرد و افزود:
در این زمینه باید تلاش کنیم نواقص برطرف شود و از حداکثر ظرفیت استفاده شود. وقتی خطی را به کل می‌بندیم و آن را به تردد اتوبوس اختصاص می‌دهیم، باید عبور آن‌ها به نحوی باشد که درمقایسه با خودروهای شخصی نفرات بیشتری را جابجا کند. مثلا در اتوبان امام علی یک خط کامل بسته شده است، اما هر 15 دقیقه یک اتوبوس تردد می‌کند؛ این نشان می‌دهد از ظرفیت ایجادشده به‌درستی استفاده نمی‌شود و همین امر موجب نارضایتی مردم شده است. البته راه حل، جمع کردن این روش نیست بلکه باید اتوبوس‌های بیشتری وارد خط شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مدل‌های مختلف حمل و نقل ریلی مانند LRT و مونوریل، از عدم گرایش به استفاده از این روش‌ها در تهران انتقاد کرد و هزینه‌ی ساخت LRT‌ را یک چهارم مترو دانست. وی در این زمینه افزود:
متأسفانه به سمت روشی رفتیم که پر هزینه‌ترین حالت ممکن بود؛ یعنی ساخت مترو. باید به LRT توجه بیشتری داشته باشیم. درحال بررسی حذف خط BRT تجریش تا ولیعصر هستیم. اگر این اتفاق رخ دهد، یک لاین به مسیر تردد خودروهای شخصی اضافه خواهد شد. وی در پایان با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام‌شده، تهران نیاز به حداقل 15 خط جدید مترو دارد، از برنامه‌ی شهرداری برای اتمام خطوط 6 و 7 مترو در کمترین زمان ممکن خبر داد.

ایسوس

نظر شما چیست؟