13/07/1396 - 14:05
3 دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌ دانشکده‌های ورزشی دنیا
نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۱۷ میلادی برای اولین بار رتبه‌بندی دانشکده‌ها و بخش‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های برتر دنیا را آغاز کرد که در این میان 3 دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌ها قرار گرفتند.

1606683296_1_0.gif

دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان این‌که نظام رتبه‌بندی شانگهای درسال ۲۰۱۷ میلادی برای اولین بار رتبه‌بندی دانشکده‌ها و بخش‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های برتر دنیا را منتشر کرده است، گفت: رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی‌ در قالب یک پروژه بزرگ در کشـور چیـن برای اولین بار در ژوئـن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط دانشگاه شانگهای منتشر شد و به صورت سالانه روزآمد می‌شود.

دکتر دهقانی اظهار کرد: دانشگاه دیکین استرالیا (دانشکده ورزش و علوم تغذیه)، دانشگاه لافبورو انگلستان (دانشکده ورزش، بهداشت و علوم تغذیه) و دانشکده علوم ورزشی نروژ به ترتیب در جایگاه اول تا سوم برترین دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی دنیا در رتبه‌بندی سال 2017 شانگهای قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از کشور ایران 3 دانشگاه در جمع برترین دانشکده‌های ورزشی دنیا حضور دارند. دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تهران به ترتیب در بازه 300-201 دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفتند.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: انتخاب دانشگاه‌ها بر اساس دو معیار بوده است. اول این‌که دانشگاه‌ها، دانشکده  ورزشی (تربیت بدنی) داشته باشند. معیار دوم این که دانشکده یا دپارتمان در پنج سال گذشته بطور فعال به پژوهش پرداخته باشد. در مجموع، 367 دانشگاه انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها توسط چندین شاخص علمی یا پژوهشی رتبه‌بندی می‌شوند که شامل مقالات نمایه شده در وب آف ساینس، استنادهای کل، استنادهای هر مقاله، مقالات منتشر شده در 25 درصد مجلات برتر و درصد مقالات یک موسسه که با همکاری‌های بین‌المللی منتشر شده است، می‌باشد. برای هر شاخص، موسسه با بالاترین امتیاز، نمره 100 را به خود اختصاص می‌دهد و سایر موسسات به عنوان درصدی از بالاترین نمره لحاظ می‌شوند.

شاخص‌ها و وزن‌ها: رتبه‌بندی دانشکده‌ها و بخش‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی

 

معیار

شاخص

وزن

خروجی پژوهشی

مقالات نمایه شده در web of science

تعداد کل استنادات به مقالات منتشر شده توسط یک موسسه

20%

20%

کیفیت پژوهش

تعداد استنادات به هر مقاله

مقالات منتشرشده در 25 درصد مجلات برتر

25%

25%

همکاری‌های بین‌المللی

درصد انتشارات یک موسسه با همکاری نویسندگان بین‌المللی

10%

نمره کل

 

100%

 

ایسوس

نظر شما چیست؟