قابلیت‌های جدید برای گوشی‌های پایین‌رده و میانی
تراشه‌های جدید کوآلکام بازار موبایل را دگرگون خواهد کرد!
با توجه به پیشرفت کیفیت بازی‌ها و سیستم عامل‌ها، گوشی‌های هوشمند برای اجرای اپ‌ها و بازی‌های سه‌بعدی باید متحمل فشار بیشتری شوند و این مسئله می‌تواند باعث ضعف در عملکرد آن‌ها شود. از این رو، شرکت‌های سازنده تراشه مانند کوآلکام، مجبور به ارتقای کیفیت محصولات خود هستند تا شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند با اعتماد کامل، تامین یک تجربه کاربری نرم افزاری عالی را به شرکت‌هایی مانند کوالکام بسپارند.
همین احساس نیاز است که باعث شده کوالکام به فکر توسعه تراشه‌های اسنپدراگون 429، 439 و 632 بیفتد.

1606683296_1_0.gif

شرکت کوآلکام از سه تراشه اسنپدراگون 429 و 439 برای گوشی‌های پایین‌رده و از تراشه اسنپدراگون 632 برای گوشی‌های میان‌رده رونمایی کرد. تراشه‌های اسنپدراگون 429 و 439 تا حد زیادی شبیه به هم هستند و گوشی‌های رده پایین بازار را هدف قرار داده‌اند. در این تراشه‌ها از فناوری ساخت FinFET استفاده شده است و با توجه به معماری 12 نانومتری آن‌ها، می‌توان گفت احتمالا نسبت به نسل قبل خود (تراشه‌های اسنپدراگون 425 و 435) پیشرفت قابل توجهی دارند.

جالب است بدانید که در حال حاضر حدود 4000 مدل گوشی و تبلت از تراشه‌های سری 400 اسنپدراگون بهره می‌برند و با این ارتقای سخت افزاری که پیش روی شرکت‌های سازنده قرار گرفته است، می‌توان امیدوار بود که این دستگاه‌ها به زودی نسخه‌های قوی‌تری هم خواهند داشت.

کوآلکام برای تسهیل روند استفاده از این تراشه‌های جدید، آن‌ها را از لحاظ نرم افزاری مشابه نسل قبل توسعه داده است. با احتساب این امر، شرکت‌های سازنده نیازی به ارتقا و تغییر در امور نرم افزاری ندارند. از سوی دیگر، حتا پین‌های این دو SoC هم مشابه چیپ‌ست‌های سری قبل است و حتی نیازی به تنظیم مجدد ماشین آلات یا ارائه آموزش جدید به نیروی انسانی جای‌گذار این قطعات نیست.

اسنپدراگون 439

تراشه اسنپدراگون 439 یک تراشه 8 هسته‌ای است که در آن از پردازنده‌های Cortex A-53 استفاده شده است. این پردازنده‌ها قابلیت پردازش تا 1.95 گیگاهرتز را دارند که برای یک گوشی پیانن‌رده می‌تواند مقداری ایده‌آل باشد. واحد پردازش گرافیکی اسنپدراگون 439 هم Adreno 505 است و برای اجرای اکثر عناوین بازی‌های سه بعدی حال حاضر بازار کفایت می‌کند. این تراشه همچنین از رزولوشن Full HD+ که به یک ترند در بازار تبدیل شده است پشتیبانی می‌کند. شاید تنها نقطه ضعف تراشه اسنپدراگون 439 پشتیبانی از دوربین آن باشد. البته در صورتی که دیوایس مورد نظر از یک دوربین تکی بهره برده باشد، اوضاع چندان بد نیست و این تراشه تا رزولوشن 21 مگاپیکسل را پشتیبانی می‌کند؛ اما در صورتی که شرکت سازنده قصد استفاده از دوربین دوگانه داشته باشد، باید به یک ستاپ 8 + 8 مگاپیکسلی رضایت دهد. در بخش ضبط ویدیو هم مطابق انتظار استاندارد Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه رعایت شده است. مودم LTE به کار گرفته شده روی اسنپدراگون 439 قابلیت دانلود تا 150 و آپلود تا 75 مگابیت بر ثانیه را دارد و در بخش WiFi هم نهایت توان انتقال اطلاعات 364 مگابیت بر ثانیه است. نکته مثبت دیگر این تراشه، پشتیبانی آن از قابلیت شارژ سریع نسخه 3 کوآلکام است که به سازندگان اجازه می‌دهد باتری‌هایی با ظرفیت بالا را بر روی دیوایس‌های مجهز به این تراشه به کار بگیرند. 

گوشی مجهز به اسنپ دراگون

اسنپدراگون 429

اسنپدارگون 429 هم در بسیاری از مشخصاتش شبیه به اسنپدراگون 429 است. مهم‌ترین تفاوت این دو اما، در تعداد پردازنده‌های به کار رفته است. اسنپدراگون 429 یک تراشه 4 هسته‌ای است که از همان معماری 12 نانومتری FinFET بهره می‌برد. این تراشه‌ها از نوع Cortex A-53 هستند و قابلیت پردازش تا 1.95 گیگاهرتز را دارند. وظیفه پردازش‌های گرافیکی در این تراشه به عهده GPU موسوم به Adreno 504 است. نهایت رزولوشن قابل ارائه با تراشه اسنپدراگون 429 HD+ است و کیفیت ضبط ویدیو هم در آن Full HD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه است. در بخشدوربین، این تراشه از اسنپدراگون 439 هم عملکرد ضعیف‌تری دارد و تنها از رزولوشن 16 مگاپیکسلی یا ستاپ دوگانه 8 + 8 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. مودم مورد استفاده بر روی تراشه اسنپدراگون 429 مشابه مودم‌ مورد استفاده بر روی اسنپدراگون 439 است و این شباهت در قابلیت شارژ سریع هم تکرار شده است.

اسنپدراگون 632

در حال حاضر بیش از 1350 دیوایس از تراشه‌های سری 600 کوالکام بهره می‌برند. کوآلکام امکاناتی مشابه همان امکاناتی که برای کوچ سازندگان به تراشه‌های جدید سری 400 خود در نظر گرفته است را برای اسنپدراگون 632 نیز در نظر گرفته است. در واقع تمام دستگاه‌هایی که در حال حاضر با تراشه‌های اسنپدراگون 450، اسنپدراگون625 و اسنپدراگون 626 توسعه یافته‌اند، می‌توانند از این به بعد بدون هیچ مشکلی با تراشه‌های اسنپدراگون 632 تجهیز شوند. این تراشه 8 هسته‌ای میان‌رده 14 نانومتری با دارا بودن 4 هسته Kryo 250 برای امور سنگین و 4 هسته برای امور پردازشی سبک توسعه یافته است. هسته‌های اصلی احتمالا از نوع Cortex A-72 و هسته‌های کوچکتر از نوع Cortex A-53 هستند. نهایت فرکانس کاری این پردازنده‌ها به 1.8 گیگاهرتز خواهد رسید. مودم به کار رفته روی این تراشه از نوه X9 LTE است و قابلیت دریافت تا 300 و بارگذاری تا 100 مگابیت بر ثانیه را دارد. پردازش‌های گرافیکی در این تراشه به عهده واحد پردازشی Adreno 506 است که از توانایی بالایی در اجرای بازی‌ها برخوردار است. نهایت رزولوشن قابل پشتیبانی با این تراشه Full HD+ است و از دوربین دوگانه هم پشتیبانی می‌شود. در صورت استفاده از یک سنسور، رزولوشن 24 مگاپیکسلی و در صورت استفاده از دو سنسور، رزولوشن حاصل از ستاپ 13 + 13 قابل پشتیبانی خواهد بود. نقطه قوت بعدی تراشه اسنپدراگون 632 پشتیبانی از ضبط ویدیو با کیفیت 4K و با سرعت 30 فریم بر ثانیه است و شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعفش هم عدم تجهیز به قابلیت شارژ سریع باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟