استراتژی سازمان‌ها در ارتباط با خدمات ابری
6 مسیری که استراتژی ابری امروزه را تشکیل می‌دهند
مدیران فناوری اطلاعات همیشه خلاقیت‌هایی در زمینه ابر و گسترش اقتصاد این حوزه ارائه می‌دهند. خلاقیت‌هایی که می‌تواند با هدف کاهش هزینه یا ترکیب استراتژی‌های مختلف برای رسیدن به مزایای آن‌ها ارائه شود. در 5 سال گذشته رایانش ابری به شرکت‌های زیادی کمک کرده است تا بتوانند خدمات خود را ارائه دهند. کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند اکنون دومین موج از خدمات ابری خصوصی، عمومی و ترکیبی در حال ورود به بازار است.

1606683296_1_0.gif

طبق تحقیقات کمپانی Forrester (که تأثیرات تکنولوژی بر روی بازار را بررسی می‌کند)، 38 درصد از تصمیم‌گیران شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که در حال ساخت ابر خصوصی هستند، 32 درصد ابر عمومی فراهم می‌کنند و بقیه قصد ساخت شکل‌هایی از ابر را در سال جاری دارند. ابر ترکیبی نیز گسترش یافته است و 59 درصد گفته‌اند که در حال اتخاذ این مدل هستند. دِیو بارتولتی یکی از کارشناسان Forrester اظهار داشت: «این مقبولیت سریع نیاز به گسترش منابع محاسباتی شرکت‌ها دارد تا بتوانند خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند.»
خدمات وب آمازون یا AWS (سرنام Amazon Web Services) اولین موج از رایانش ابری را در سال 2006 راه‌اندازی کرد، زمانی که خدمات ذخیره‌سازی و محاسباتی پایه را آغاز کرد. در ماه فوریه امسال اعلام شد که گردش مالی AWS بیشتر از 14 میلیارد دلار است و شرکت‌های بزرگی مانند Capital One ،LiveNation و Ancestry از زیرساخت‌های ابری آن استفاده می‌کنند. 
راب الکساندر مدیر فناوری اطلاعات Capital One می‌گوید: «ما متوجه شده‌ایم که برای ساخت زیرساخت‌ها مقدار زیادی انرژی، زمان، تلاش و پهنای باند هدر داده‌ایم. در صورتی که در خارج از شرکت ما این زیرساخت‌ها در شرایطی بهتر ارائه می‌شوند و همواره در حال پیشرفت هستند.» اما خدمات وب آمازون تنها انتخاب ممکن نیست. مایکروسافت، گوگل و IBM با سرعتی قابل توجه در حال جذب شرکت‌های بزرگ برای استفاده از ابرشان هستند. ابرهای خاصی نیز در طی چند سال اخیر پدیدار شده‌اند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به 6 مسیری که باعث مقبولیت موج دوم ابر می‌شوند.
 
سرویس‌های کولوکیشن در حال افزایش هستند
در سرویس کولوکیشن، مشترک می‌تواند تمامی تجهیزات خود را در رک مرکز داده مستقر و همچون مرکز داده کوچکی آن‌ها را مدیریت کند. به عبارت دیگر، به‌جای اجاره تجهیزات از مرکز داده مورد نظر، تجهیزات تهیه شده توسط خود مشتری در مرکز داده قرار داده می‌شوند. در این حالت، مالکیت سرور کاملاً با کاربر خواهد بود. در این نوع سرویس مشترک نیاز به داشتن هیچ گونه دانش شبکه‌ای یا تهیه امکاناتی همچون برق و اینترنت و تجهیزات شبکه‌ای ندارد و از امکاناتی که آن مرکز داده برای نگهداری سرورها فراهم ساخته است استفاده می‌کند. 
به گفته دیو بارتولتی، بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات تمایل دارند استفاده از مراکز داده خود را متوقف کنند اما پیش‌بینی‌ناپذیر بودن وضعیت ابرها، آن‌ها را به‌سمت درخواست سرویس کولوکیشن از شرکت Equinix ،Digital Reality و مشابه آن‌ها می‌کند. خدمات کولوکیشن به مدیران فناوری اطلاعات این اجازه را می‌دهد تا سیستم‌هایشان را به مراکز داده مدیریت شده انتقال دهند و از مزایای آن مانند دسترسی آسان و انواع خدمات ابر عمومی و نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس (SaaS) بهره ببرند.
بارتولتی می‌گوید: «زیبایی کولوکیشن در این است که شما یک قدم از فراهم‌کنندگان ابر عمومی دورتر هستید و این استراتژی داشتن بیش از یک ابر را ساده‌تر می‌کند.»
همچنین، مدیران فناوری اطلاعات راحت‌تر می‌توانند خدمات ابری گوگل، آمازون و آژور مایکروسافت را آزمایش کنند و سپس در صورت رضایت، به‌ صورت کامل از آن بهره ببرند.

کاهش هزینه ابر
مدیران فناوری اطلاعات با توجه به انتخاب‌های زیادی که وجود دارد کمی سردرگم هستند. این سردرگمی زمانی بیشتر مى شود که متوجه می شوند خدمات وب آمازون، مایکروسافت آژور و گوگل قیمت‌گذاری و‌ نحوه محاسبه متفاوتی برای خدمات ابری خود در نظر می‌گیرند. برای مثال، در خدمات وب آمازون هزینه می‌تواند بر اساس تعداد پیام‌های ارسالی یا تعداد پیام‌های ارسالی در یک ساعت محاسبه شود.

در سرویس کولوکیشن، مشترک می‌تواند تمامی تجهیزات خود را در رک مرکز داده مستقر و همچون مرکز داده کوچکی آن‌ها را مدیریت کند. به عبارت دیگر، به‌جای اجاره تجهیزات از مرکز داده مورد نظر، تجهیزات تهیه شده توسط خود مشتری در مرکز داده قرار داده می‌شوند. در این حالت، مالکیت سرور کاملاً با کاربر خواهد بود

بارتولتی در ادامه صحبت‌هایش اشاره داشت که مدیریت هزینه ابر یک چالش بزرگ است و همواره پیچیده‌تر می‌شود. ممکن است مدیران نیاز داشته باشند شخصی را استخدام کنند تا فقط آن‌ها را در مذاکرات و بستن قرارداد و یا حتی در انتخاب آنچه نیاز دارند، راهنمایی کند.
مدیران اجرایی بهتر از افراد تجربی می‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند. بارتولتی می‌گوید که یک مهندس خبره توانست برای یک شرکت نرم‌افزاری بزرگ 300 هزار دلار از 2.5 میلیون دلار هزینه را کم کند که این کار با نظارت و کنترل بر مصرف انجام گرفت. راه‌های دیگری نیز برای کنترل قیمت‌ها وجود دارد. ازجمله استفاده از ابزارهای مدیریت هزینه مانند Cloudability ،Cloud Cruiser و Cloudyn.

پیوند دادن ابر خصوصی
طبق گفته‌های بارتولتی، در حالی که بسیاری از مشتریان Forrester امنیت را دلیل استفاده از ابر عمومی بیان می‌کنند، تعدادی از مدیران نمی‌خواهند اطلاعات مشتریان و اطلاعات حساس دیگر را به یک فروشنده ثالث بسپارند. در مقابل ابر عمومی، ابر خصوصی قرار دارد که خدمات آن نیازمند مجازی‌سازی پیشرفته، استانداردسازی، کنترل، دسترسی خودکار و نظارت بر منابع است. پیوند دادن این قابلیت‌ها با یکدیگر خطرناک و هزینه‌بر است. زیرساخت پیوندخورده یا HCI  (سرنام Hyperconverged infrastructure) می‌تواند به این مشکل کمک کند. HCI محاسبات یکپارچه، منابع ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی ارائه می‌دهد که پیاده‌سازی ابر برای سازمان‌ها را سریع‌تر می‌کند. Forrester پیشنهاد می‌کند که سازمان‌ها از HCI به‌عنوان اساس ابر خصوصی خود استفاده کنند. به‌ویژه برای زمانی که حجم کاری به‌سرعت افزایش می‌یابد. بارتولتی می‌گوید: «شما می‌توانید 100 جعبه HCI اختیار کنید و حجم زیادی از محاسبات، ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی و فقط یک ابزار مدیریتی داشته باشید. HCI به‌سرعت در حال پیشرفت است تا به شرکت‌ها کمک کند ابرهای خصوصی بسازند که شبیه به ابر عمومی عمل کند.»

مطلب پیشنهادی

۱۹ سرویس آنلاین رایگان کلاود خانگی برای ذخیره‌سازی اطلاعات
کدام خدمات‌دهندگان ابری مناسب کار شما هستند؟

استفاده از کانتینر 
استفاده از کانتینرها باعث می‌شود بتوان کدهای نرم‌افزاری را به‌راحتی از سیستمی به سیستمی دیگر منتقل کرد، بدون اینکه مشکلی به وجود آید یا نیاز به تغییرات باشد. بسیاری از شرکت‌ها برای تولید سریع‌تر بخش نرم‌افزاری از کانتینرها استفاده می‌کنند تا قابلیت جابه‌جایی بین خدمات ابری AWS، مایکروسافت آژور و گوگل را داشته باشند. سازندگان ابر باید از کانتینرهایی مانند Docker، CloudFoundry، OpenShift و سیستم‌های سکو به‌عنوان سرویس (PaaS) پشتیبانی کنند. بارتولتی اظهار داشت: «همه سکوهای ابری عمومی و خصوصی با کانتینرها سازگاری دارند. شما می‌توانید CloadFoundry را روی AWS و آژور و همچنین OpenShift و CloadFoundry را روی گوگل اجرا کنید.»
اما این مفهوم جدید چالش‌هایی نیز به همراه دارد. شرکت‌ها باید با اشکالات امنیتی، ذخیره‌سازی‌، شبکه‌سازی و نظارتی که در تولید کانتینرها به وجود می‌آید دست و پنجه نرم کنند. اولین قدم ارزیابی مزایا و معایب PaaS خصوصی در برابر یک سکوی ابری عمومی و مدیریت شده است. ممکن است در شرایطی هر دو آن‌ها نیاز باشند.

تغییر اپلیکیشن‌های ابری
برخی از کمپانی‌ها سعی بر این دارند که به‌جای استفاده اپلیکیشن‌های موجود برای سیستم‌های ابری عمومی، آن‌ها را دوباره از نو تولید کنند. این بازنویسی باعث استفاده از مزایای انعطاف‌پذیری ابر می‌شود، با وجود اینکه هزینه در پی دارد. ابزارهایی برای این کار وجود دارند که هم هزینه کمتر و هم سرعت بالاتری در انجام ارائه می‌دهند.

از اپلیکیشن‌های سازمانی در ابر عمومی استفاده می‌شود
شرکت‌های بسیاری هستند که از اپلیکشن‌های سازمانی در AWS استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود کمی خیال مدیران فناوری اطلاعات از قرار گرفتن نرم‌افزارهای حیاتی در ابر عمومی راحت شود. برای مثال، شرکت Dollar Shave Club از Spark و شرکت Cardinal Health از Spunk در خدمات وب آمازون استفاده می‌کنند. بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های تجاری مانند SAP از خدمات وب آمازون استفاده می‌کنند. بارتولتی می‌گوید: «با روندی که وجود دارد انتظار می‌رود مدیران بیشتر از فراهم‌کنندگان ابر عمومی استفاده و به آن‌ها اعتماد کنند. سازمان‌ها ایده‌های جالبی را در بحث نرم‌افزاری به وجود آورده‌اند که بهترین مکان برای اجرای آ‌ن‌ها ابرها هستند.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟