وای‌فای در ده سال آینده چگونه خواهد بود؟
برای درک آینده وای‌فای؛ این ده مطلب را بخوانید!
بسیاری از شرکت‌های بزرگ اعتقاد دارند وای‌فای دارد به پایان عمر خود نزدیک می‌شود و باید فناوری‌های جدیدی مانند لای‌فای به سرعت جایگزین وای‌فای شوند. اگر شما هم علاقه‌مندید بدانید در آینده چه بلایی سر وای‌فای می‌آید و فناوری‌های جدید چه شکلی هستند؛ ده مطلب جذاب زیر را دنبال کنید:

1606683296_1_0.gif

وای‌فای را فراموش کنید؛ به استقبال لای‌فای بروید!

اگر در چند ماه اخیر پی‌گیر اخبار فناوری بوده‌اید، حتما چیزهایی درباره لای‌فای (LiFi) خوانده یا شنیده‌اید. اینکه قرار است لای‌فای به‌زودی جایگزین وای‌فای شود و سرعتی 100 برابر وای‌فای دارد و استفاده از آن سریع‌تر و ساده‌تر است.

مش وای‌فای: حلال مشکلات شبکه بی‌سیم خانگی

نیمه‌های سال ۲۰۱۶ در حالی که تمام تمرکز و جهت‌گیری بازار روترهای بی‌سیم به سوی MU-MIMO و روترهای با سرعت و آنتن بیشتر بود؛ به یک‌باره چند شرکت مانند نت‌گیر، Luma، AmpliFi، Eero و در نهایت گوگل، کیت‌هایی با نام «مش وای‌فای روتر» معرفی و روانه بازار کردند.

با WiGig جدیدترین و سریع‌ترین استاندارد وای‌‌فای بیشتر آشنا شوید

استانداردهای بی‌سیم زیادی از جمله وای‌فای (IEEE 802.11) روی باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کار می‌کنند. در این دو باند فرکانسی دو مشکل اساسی وجود دارد. اول اینکه این باندها به شدت اشغال شده‌اند؛ یعنی تعداد دستگاه‌هایی که در این باندها کار می‌کنند به طرز سرسام‌آوری زیاد شده و مدیریت تداخل روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. 

تکنیکی که سرعت وای‌فای را به مرز ۴۰ گیگابیت می‌رساند

در حالی روز به روز بر خیل استفاده‌کنندگان از وای‌فای افزوده می‌شود که سرعت وای‌فای پیشرفت چشم‌گیری نداشته است و مشکلات اساسی این روش ارتباطی هنوز پابرجا هستند. وقتی چندین کاربر یا دستگاه روی یک فرکانس و روتر بی‌سیم مشغول به تبادل اطلاعات باشند؛ سرعت و کارایی وای‌فای به شدت افت می‌کند.

۱۳ نکته مهم درباره وای‌فای MU-MIMO

نزدیک به ۲۰ سال از اختراع وای‌فای می‌گذرد و یکی از بزرگ‌ترین جهش‌ها و فناوری‌های توسعه‌يافته روی آن MU-MIMO است. بدون شک می‌توان تاریخچه وای‌فای را به قبل و بعد از MU-MIMO تقسیم کرد. 

شبکه بی‌سیمی ده برابر سریع‌تر از 5G ساخته شد

دانشمندان موفق به ابداع روشی شدند که قادر است اطلاعات دیجیتال را با سرعتی 10 برابر سرعت شبکه‌های موبایلی 5G انتقال دهد. این سیستم که از آن به‌عنوان سیستم نسل بعد نام برده می‌شود، به سریع‌تر شدن سرعت دانلود و بهبود سرعت‌های ارتباطات شبکه‌ای در زمان پرواز کمک می‌کند.

کوال‌کام استاندارد جدیدی برای افزایش چهار برابری پهنای‌باند وای‌فای خانگی معرفی کرد

به لطف فناوری‎های نوین حالا دیگر ما نگران سرعت شبکه‎های وای‎فای و تعداد دستگاه‎های متصل به آن نیستیم. تا بحال بیشتر تمرکز صنعت وای‎فای روی افزایش سرعت تبادل اطلاعات بوده است، اما حالا به لطف شرکت کوالکام و معرفی نسل بعدی پروتکل وای‎فای 802.11ax ما بیش از پیش به رسیدن به یک شبکه ایده‎ال نزدیک شده‎ایم.

شروع یک رقابت: LTE در مقابل وای‌فای

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روزی رقابت بر سر طیف فرکانسی تا این حد جدی شود. در حال حاضر، فرکانس در شبکه‌های بی‌سیم حکم طلا را دارد و همه بر سر آن از هم پیشی می‌‌گیرند. از زمانی که صحبت از فناوری LTE-U شد، برخی آن را به منزله نابودی وای‌فای و برخی پیشرفت در شبکه‌های سلولی تلقی کردند.

استاندارد وای‎فای جدیدی مخصوص دستگاه‌های اینترنت اشیا معرفی شد

بر پایه استانداردهای جدید ارائه شده توسط شرکت Wi-Fi Alliance، اتصالات بی‎سیم در حوزه اینترنت اشیا ممکن است به‌زودی جایگزین قابلیت‎های سیستم‎های سیمی‎ شود. این استاندارد جدید که TimeSync نام دارد، یک قابلیت وای‎فای است که با هم‎تراز کردن دستگاه‎های بی‎سیم در قالب یک ساعت داخلی یکسان برای آنها این امکان را فراهم می‎کند تا با زمان‌بندی دقیق کاملا هماهنگ با یک دیگر کار کنند.

پایان عصر روترهای عذاب‌آور

اکثر افراد مودم‌ها (روترها) را روی میز قرار می‌دهند یا سعی می‌کنند آن را در جایی پنهان کنند تا ظاهر ناپسندش در معرض دید نباشد. شاید ایرادی به این طرز فکر وارد نباشد، اما وقتی دیوار، میز یا هرچیز دیگری بین مودم و دستگاه‌هایی که می‌خواهند به آن متصل شوند وجود داشته باشد، سیگنال تضعیف می‌شود. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟