نکاتی که هنگام خرید سرور ارزان قیمت باید به آن دقت کنید
17/12/1401 - 12:40
چگونه سروری متناسب با  الزامات و نیازهای کاری خریداری کنیم؟
سرورها قابلیت‌های پردازشی و فضای ذخیره‌سازی قابل توجهی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند، اما واقعیت این است که همه شرکت‌ها توانایی خرید سرورهای گران‌قیمت بازار را ندارند. از این‌رو، برخی از مشاغل کوچک به جای خرید سرور به سراغ راه‌حل‌های ابری و سرورهای مجازی می‌روند. با این‌حال، باید به این نکته مهم دقت کنید که راه‌حل‌های ابری یا سرورهای مجازی تحت مالکیت شرکت‌های ثالث قرار دارند. به عبارت دیگر، شما بخشی از منابع سرور فیزیکی را به‌شکل مجازی برای مدت زمان مشخصی اجاره می‌کنید، درست مثل اتاقی که در یک هتل اجاره می‌کنید. مزیت سرورهای ابرمحور این است که می‌توان پیکربندی آن‌ها را بر اساس نیازها تغییر داد و به توان پردازشی یا فضای ذخیره‌سازی بیشتر دست پیدا کرد. در این حالت، هرگونه تغییر در پیکربندی به نیازهای کاری شما بستگی دارد و اگر مشکلی برای سرور اجاره‌ای به وجود آید، شما مسئول برطرف کردن آن نیستید و این شرکت ابری است که وظیفه محافظت از زیرساخت‌های خود را دارد. البته، این انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و پشتیبانی تمام‌وقت هزینه‌هایی به همراه دارد. اگر کارمندان یا کلاینت‌های زیادی داشته باشید، در این حالت داده‌های بیشتری نیز خواهید داشت که نیازمند فضای ذخیره‌سازی یا توان عملیاتی بیشتری هستند، هزینه ماهانه نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. همچنین، دسترسی به این سرورها نیازمند یک پهنای باند امنیتی خوب و زیاد است. بنابراین، کوچک‌ترین ناپایداری در ارتباط، مانع از دسترسی به اطلاعات می‌شود و در عمل فعالیت‌های تجاری مختلف می‌شوند.

1606683296_1_0.gif

این مسائل عملکردی، کنترلی و هزینه باعث شده تا برندهای بزرگ سرورهای اختصاصی و با دوام را برای مشاغل کوچک طراحی کنند. چه بخواهید یک سرور تجاری از پیش ساخته شده بخرید، چه از ابتدا سرور خود را بسازید، انتخاب سخت‌افزار و نرم‌افزارها بر عهده خود شما است. خرید سرور به این معنا است که کارمندان درون شرکت برای دسترسی به سرور حتا نیازی به پهنای باند اینترنتی ندارند، زیرا از طریق پیاده‌سازی یک شبکه محلی کوچک با کمترین هزینه، به شکل پایداری از طریق ارتباطات اترنتی یا بی‌سیم به اطلاعات دسترسی خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی

یک سازمان به چه تعداد سرور نیاز دارد؟

نکاتی که هنگام خرید سرور ارزان قیمت باید به آن دقت کنید

هنگامی که قصد خرید سرور برای کسب و کارتان را دارید به نکات مختلفی باید توجه کنید که هر یک از آن‌ها به تنهایی به یک مقاله مفصل نیاز دارند. در این مقاله با نکات مهم و کلیدی که هنگام خرید سرور باید به آن‌ها دقت کنید، آشنا خواهید شد.

1. بودجه

زمانی که به خرید سرور برای کسب و کارتان فکر می‌کنید، بودجه مهم‌ترین عاملی است که باید به آن دقت کنید. سرورها بسته به مشخصات سخت‌افزاری یا مدل خاص می‌توانند از چند ده میلیون تا چند صد میلیون تومان قیمت داشته باشند. از این‌رو، قبل از شروع خرید، ابتدا، الزامات کسب و کارتان را مشخص کنید و به بررسی این موضوع بپردازید که از سرور انتظار انجام چه کاری را دارید. قاعده کلی به این صورت است که ابتدا باید بودجه‌ای که برای خرید سرور قصد هزینه کردن آن‌را دارید، مشخص کنید، در ادامه الزامات کاری را مشخص کنید و در نهایت به سراغ کلاس‌هایی از سرورها بر مبنای شرکت سازنده، ابعاد و جزئیات ضمانت‌ ارائه شده بروید.

2. برندها

امروزه، برندهای مختلفی در بازار سرورها به فعالیت اشتغال دارند که برخی از آن‌ها از بقیه معتبرتر هستند. هنگام انتخاب سرور، قابلیت اطمینان نکته مهمی است که باید به آن دقت کنید. به طور کلی، برندهای معروف مثل اچ‌پی، دل، لنوو و شرکت‌های هم‌طراز محصولات خوبی به بازار عرضه کرده‌اند. علاوه بر این، شرکت‌های مذکور برای طیف مختلفی از کسب و کارها، سرورهای ارزان‌قیمت یا گران‌قیمت را به بازار عرضه کرده‌اند. بنابراین، اگر به دنبال خرید سرور ارزان ‌قیمتی هستید، بازهم این شرکت‌ها محصولات خوبی برای عرضه به شما دارند. به همین دلیل، بهتر است به سراغ برندهای کمتر شناخته شده یا شرکت‌هایی نروید که محصولات خود را گارانتی نمی‌کنند. اگر در انتخاب دو سرور ارزان قیمت از دو برند مختلف یا یکسان با مشکل روبرو شده‌اید، پیشنهاد ما این است که به سراغ فروشگاه‌هایی بروید که بررسی‌های آنلاین انجام می‌دهند و به شما اجازه می‌دهند محصولات هم رده را با یکدیگر مقایسه کنید. در این صورت، قادر به خرید محصولی مقرون به صرفه خواهید بود که جوابگوی نیازهای کاری است. راهکار دیگری که در این زمینه وجود دارد دریافت کمک از متخصصان فعال در این صنعت است که پیشنهادهای خوبی ارائه می‌کنند.

3. فضای فیزیکی

  • سرورها در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند، بنابراین همیشه باید قبل از خرید، فضای کاری را در نظر بگیرید. به طور کلی، در بازار سرورها سه نوع اصلی تاور، رک‌مونت تیغه‌ای وجود دارد که مورد آخر به دلیل قیمت بالایی که دارد به شرکت‌هایی توصیه می‌شود که اطمینان دارند در کوتاه‌مدت بازگشت سرمایه را تجربه کنند.
  • سرورهای رک‌مونت، همان‌طور که از نامشان مشخص است، در یک رک نصب می‌شوند و اندازه‌های مختلفی دارند.
  • سرورهای تاور یا همان ایستاده امکان استقرار روی زمین را دارند و می‌توانند ابعاد کوچک یا بزرگی داشته باشند.
  • سرورهای تیغه‌ای معمولا نازک‌تر و فشرده‌تر هستند و اگرچه فضای کمی را اشغال می‌کنند، اما توان پردازشی بالایی دارند، زیرا معماری آن‌ها به این صورت است که درون شاسی، تیغه‌ها یا به عبارت دقیق‌تر، سرورهایی قرار می‌گیرد که هر یک برای انجام کار مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل، قبل از خرید سرور ابتدا به بررسی فضایی بپردازی که قصد نصب سرور در آن فضا را دارید.

4. فضای ذخیره‌سازی

فضای ذخیره‌سازی قابل پشتیبانی توسط سرور موضوع مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. سرورهای از ظرفیت‌های ذخیره‌سازی مختلفی پشتیبانی می‌کنند. به طور معمول، کسب و کارهای بزرگ که روند توسعه فعالیت‌های تجاری آن‌ها زیاد است و روزانه حجم زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند به سراغ خرید شاسی‌هایی می‌روند که توانایی پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از هارد دیسک‌های LFF، SFF و حالت جامد (SSD) را داشته باشد. کسب و کارهای کوچک با نیازهای حداقلی به گزینه‌های کم هزینه‌تر و ساده‌تری نیاز دارند که توانایی پشتیبانی از حداقل چهار هارد دیسک را داشته باشد. پیشنهاد ما این است که همیشه اطمینان حاصل کنید سروری که خریداری می‌کنید حداقل 30 درصد فضای بیشتری از آن‌چه در حال حاضر به آن نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد.

5. مدیریت

اگر سرور در آخر هفته از کار بیفتد، آیا فردی در کسب و کار خود دارید که آشنا به فناوری اطلاعات باشد و بتواند مشکلاتی که به وجود آمده را مدیریت کند؟ اگر مطمئن نیستید یا پاسخ‌تان منفی است باید اطمینان حاصل کنید شرکتی که سرور را از آن خریداری می‌کنید، پشتیبانی فنی ارائه می‌دهد. به بیان دقیق‌تر، در هنگام خرید سرور به خدمات پس از فروش و نگهداری از سرور دقت کنید. این مسئله، به ویژه در ارتباط با شرکت‌هایی که حوزه فعالیت آن‌ها مرتبط با فناوری اطلاعات نیست و فاقد کارمندان یا تیم فناوری اطلاعات هستند، صدق می‌کند.

6. سرور ایستاده یا رک‌مونت

سرورهای ارزان قیمت یا متوسط شباهت زیادی به رایانه‌های شخصی ایستاده (تاور) دارند و بر مبنای طراحی مستقل ساخته شده‌اند. اگر فضایی در روی میز دارید، می‌توانید به سادگی سرور را به برق و اترنت وصل کنید و از آن استفاده کنید. اگر به آینده می‌نگرید و حدس می‌زنید که ممکن است به سرورهای بیشتری نیاز داشته باشید، پیشنهاد ما این ست که به سراغ سرورهای رک‌مونت بروید که انعطاف‌پذیری بیشتری در ارتقا تجهیزات در اختیارتان قرار می‌دهند. سرورهای رک‌مونت مولفه‌هایی شبیه به سرورهای تاور دارند، اما بر مبنای عرض، عمق و ارتفاع استاندارد ساخته می‌شوند تا امکان نصب آن‌ها در رک‌ها فراهم شود. مزیتی که استقرار سرورها در رک‌ها یا کابینت‌ها دارد صرفه‌جویی در فضا، تسهیل تعمیر و نگهداری و افزایش امنیت است.

مطلب پیشنهادی

در هنگام خرید سرور فیزیکی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

7. عملکرد

عملکرد به خروجی سرور اشاره دراد. بدون شکل بیشتر مالکان وب‌سایت‌ها و شرکت‌ها به سراغ خرید سرورهایی می‌روند که کمترین زمان خرابی را داشته باشند. این مسئله به شکل مستقیم به عملکرد و پیکربندی‌هایی که سرور در اختیارتا قرار می‌دهد، بستگی دارد. همان‌گونه که اشاره شد، سعی کنید از برندی اقدام به خرید سرور کنید که محصولاتش بهترین عملکرد را دارند. به طور معمول، سرورهای خوب مکانیزم‌های هوشمندی برای مدیریت خودکار در اختیار کاربران قرار می‌دهند که زمان لازم برای نگهداری از سرور را کاهش می‌دهند و همچنین زمان استقرار کوتاه‌تری دارند. به طور مثال، در ارتباط با برند اچ‌پی HPE InfoSight به طور مداوم زیرساخت سرور را تجزیه و تحلیل می‌کند و قبل از آن‌که مشکلات بر عملکرد سرور تاثیر منفی بگذارند، گزارشی برای سرپرست شبکه ارسال می‌کند. نکته مهم دیگر پشتیبانی از جدیدترین نسل پردازنده‌های مرکزی است که تعداد هسته‌های پردازشی زیادی برای انجام محاسبات در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند. پشتیبانی از حافظه Intel Optane Persistent Memory  که سرعت تبادل اطلاعات مولفه‌های داخلی را بیشتر می‌کند و امکان پیاده‌سازی یک شبکه پایدار و کارآمد که توانایی رسیدگی به بارهای کاری سنگین را دارد فراهم می‌کند از مسائل مهمی است که باید به آن دقت کنید. از این‌رو، باید کاربری سرور را به دقت مورد بررسی قرار دهد. به بیان دقیق‌تر قصد دارید برای استقرار در چه محیط‌هایی از سرور استفاده کنید؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟