multi-cloud networking
شبکه چند ابری (multi-cloud networking) چیست و چه ویژگی ‌های شاخصی دارد؟
شرکت‌ها به دنبال شبکه‌های مبتنی بر معماری چند ابری هستند که برنامه‌ریزی، یکپارچه‌سازی امنیتی و دید یکپارچه را در قالب مدل مبتنی بر مصرف در اختیارشان قرار دهد.

1606683296_1_0.gif

مفهوم شبکه چند ابری با شروع مهاجرت به زیرساخت ابری برای پشتیبانی از تحول دیجیتال، به یکباره مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفت. در گذشته، شرکت‌ها با مشکلات مختلفی در زیرساخت‌های سنتی و رایانش ابری روبرو بودند که طرح‌های خلاقانه چند ابری بخش عمده‌ای از مشکلات آن‌ها را بطرف کرد. در گذشته، شرکت‌ها برای اتصال پلتفرم‌های متفاوت به یکدیگر، بهینه‌سازی هزینه‌ها و امکان دید جامع در ارتباط با محیط‌های ابری به سراغ روش‌های مختلفی می‌رفتند که هر یک معایب خاص خود را داشتند.

در شرایطی که معماری شبکه چند ابری نوپا است، ظرفیت آن را دارد تا روند پیاده‌سازی محیط‌های چند ابری پیچیده را تسهیل کند، اتصالات پایداری در اختیار شرکت‌ها قرار دهد و به کاربران اجازه دهد کنترل و دید جامعی بر محیط داشته باشند.

شبکه‌سازی چند ابری (multi-cloud networking) چیست؟

در یک استراتژی چند ابری، سازمان‌ها از خدمات دو یا چند ارائه‌دهنده ابر عمومی، عمدتا برای در ارتباط با پارادایم‌های PaaS یا IaaS استفاده می‌کنند. علاوه بر این، سازمان‌ها ممکن است ابرهای خصوصی خود را داشته باشند که بر اساس زیرساخت داخلی تعریف و پیاده‌سازی شده‌اند.

به طور سنتی، شرکت‌ها اتصالات جداگانه‌ای را برای اتصال به هر ابر تعریف می‌کنند که در بیشتر موارد بر پایه توپولوژی ستاره‌ای ایجاد می‌شود که محیط‌ها را به یک هاب داخلی متصل می‌کند. در طراحی مذکور، ترافیک ابری قبل از رسیدن به مقصد از هاب عبور می‌کند. این مسئله بر عملکرد، دید و مقوله امنیت تاثیرگذار است.

در دو سال اخیر، استراتژی‌های چند ابری به شکل عجیبی رشد کردند. گزارشی که وب‌سایت Futuriom در سال 2022 میلادی تحت عنوان Secure Multicloud Networking Survey  منتشر کرده است به این نکته اشاره دارد که 80 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که از راه‌حل‌های PaaS یا IaaS دو یا چند ارائه‌دهنده ابر عمومی استفاده می‌کنند. تحقیقات مشابهی نیز توسط گروه استراتژی سازمانی (ESG)، وب‌سایت TechTarget انجام شده که نشان می‌دهد 86٪ مشارکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند از سرویس‌های پنج تا شش ارائه‌دهنده فعال در زمینه PaaS و IaaS استفاده می‌کنند.

شرکت‌ها در نهایت متوجه شدند که این طراحی شبکه نمی‌تواند از مقیاس‌پذیری چند ابری مدنظر آن‌ها پشتیبانی کند. به بیان دقیق‌تر، به این نتیجه‌گیری کلی رسیده‌اند که استراتژی بهتر یک پلتفرم واحد رااست که محیط‌ها و منابع ابری متفاوت را به هم متصل و مدیریت می‌کند، چیزی که اکنون به نام شبکه‌سازی چند ابری نامیده می‌شود.

شبکه چند ابری، محیط‌های ابری مختلف را به هم متصل می‌کند، اتصال به پلتفرم‌های ابری و منابع میزبانی شده در آن‌ها، در داخل و میان آن‌ها را فراهم می‌کند و یک نقطه مدیریت واحد را برای سیستم‌های مختلف تعریف می‌کند. گزارشی که گارتنر در سال 2022 منتشر کرد به این نکته اشاره دارد که فرآیند ساخت شبکه‌های سازمانی به سمت مدیریت جامع، تعریف خط‌مشی‌های دقیق شبکه، خط دید روشن و بهبود امنیت در محیط‌های چند ابری تاکید دارد که کاملا یکپارچه با هم کار خواهند کرد.

مولفه‌های معماری شبکه چند ابری

شبکه‌های چند ابری در حال تکامل است و خود را از شبکه‌های سنتی متمایز می‌کنند. به گفته Futuriom تجهیزات زیربنایی شبکه هنوز توانایی پشتیبانی کامل و دقیق از استقرار چند ابری را ندارند. برخی از ویژگی‌های اصلی شبکه‌های چند ابری، قابلیت برنامه‌ریزی، پاسخگویی و سازگاری با هر نوع زیرساخت است که دستیابی به این معیارها کمی زمان‌بر است.

در این گزارش آمده است: «ارتباط ما با کاربران نهایی نشان می‌دهد که آن‌ها فناوری‌های مورد استفاده در شبکه‌های سنتی را به عنوان راه‌حل‌های قابل برنامه‌ریزی و بومی ابری برای اتصال این زیرساخت‌های متنوع به یکدیگر و به ویژه شبکه‌های خصوصی و زیرساخت ابر عمومی مناسب نمی‌بینند».

با این‌حال، شرکت‌ها انتظار دارند شبکه‌های چند ابری به مجموعه وسیعی از نیازهای آن‌ها پاسخ دهند و برخی از آن‌ها بر قابلیت دسترسی تاکید دارند. اکثر پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی Futuriom گفتند که انتظار دارند شبکه چند ابری مدنظر آن‌ها قابلیت‌های زیر را داشته باشد:

  • یکپاچه‌سازی با سرویس‌های هویت یا دایرکتوری؛
  • یکپاچه‌شدن با سرویس‌های امنیتی، مثل فایروال، دسترسی به شبکه اعتماد صفر و سیستم‌های شناسایی هویت؛
  • ارائه کنترل‌های جامع دید و مدیریت؛
  • مدیریت ترافیک برای بهینه‌سازی استفاده از ابر و کاهش هزینه‌های شبکه؛
  • یافتن هوشمندانه مسیرهای کم ترافیک که روند انتقال اطلاعات را سریع‌تر کنند و به کاربران اجازه دهند به شکل کوتاه‌تری به سرویس‌های موردنیاز خود دسترسی داشته باشند.
  • با گذشت زمان، فن‌آوری‌ها و ویژگی‌های خاصی به‌عنوان مولفه‌های اساسی ظهور کرده‌اند که معماری شبکه‌های چند ابری همه کاره را امکان‌پذیر می‌سازند. برای مثال، هر دو موسسه گارتنر و Futuriom بر نقش APIها و یک مدل مصرفی، مانند شبکه به عنوان یک سرویس (NaaS) تاکید دارند.

واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی

Cloud API به شرکت‌ها و کاربران اجازه می‌دهد با منابع مختلف ابری ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند، اما هر ارائه‌دهنده ابر API اختصاصی خود را دارد که روند پیاده‌سازی استراتژی‌های چند ابری را پیچیده می‌کند.

به گفته گارتنر، معماری شبکه چند ابری باید ابتدا APIمحور باشد که وابستگی به واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی را زیاد می‌کند. در این حالت، برنامه‌نویسان باید بدانند که چگونه از این واسط‌ها در برنامه‌های کاربردی استفاده کنند. علاوه بر این، واسط‌ها باید فرآیند اشتراک‌گذاری و دید یکپارچه در ارتباط با داده‌ها را ارائه دهند. به‌علاوه، معماری باید عملکردی شبیه به «آب روان» داشته باشد تا بتواند به صورت پویا با محیط اطراف تعامل برقرار کند. این تکنیک دسترسی به سطحی از انتزاع را ارائه می‌کند تا تیم‌های شبکه مجبور نباشند عملکرد داخلی معماری هر ارائه‌دهنده خدمات ابری را یاد بگیرند.

NaaS

NaaS یک مدل ابری مبتنی بر مصرف است که در آن شرکت‌ها خدمات شبکه، زیرساخت یا مدیریت را از یک ارائه‌دهنده خریداری می‌کنند. NaaS انعطاف‌پذیری برای الزامات استفاده، تحویل سریع‌تر خدمات، دید سراسری و استقرار ساده‌تر را ارائه می‌دهد. Futuriom بر این باور است که شبکه چند ابری مفهوم NaaS را ارتقا خواهد داد.

Futuriom در این ارتباط می‌گوید: «معماری فوق به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا هر نوع منابع شبکه – زیرساخت‌های ارتباطات عمومی، زیرساخت‌های ابر عمومی و مراکز داده خصوصی - را به هم متصل کرده و آن‌ها را به عنوان یک شبکه به کار گیرند».

زیرساخت به‌عنوان کد (Infrastructure as code)

فناوری دیگری که Futuriom می‌گوید عامل اصلی موفقیت شبکه‌های چند ابری خواهد بود، زیرساخت به عنوان کد (IaC) است. این پارادایم ابری بر آماده‌سازی و مدیریت زیرساخت‌ها و منابع تاکید دارد و قابلیت برنامه‌ریزی را جایگزین وظایف دستی می‌کند. یکی از مزایای ادغام شبکه چند ابری با IaC، امکان کدنویسی قابلیت‌های شبکه چند ابری در برنامه‌های کاربردی است. به طوری که برنامه‌های کاربردی که در آینده  نوشته خواهند شد، شباهت کمی به برنامه‌های امروزی دارند.

Software overlays

فناوری Software overlays  تقسیم‌بندی و کنترل دقیق‌تر منابع را امکان‌پذیر می‌کند که از ویژگی‌های کلیدی است که محیط‌های چند ابری به آن نیاز دارند. Futuriom می‌گوید: «شبکه‌های چند ابری از تکنیک فوق برای ارائه قابلیت‌های مدیریتی قوی‌تر، همراه با امنیت، بخش‌بندی و کنترل از طریق یک پلتفرم واحد استفاده می‌کنند».

بازار شبکه چند ابری

ESG، Futuriom و Gartner همگی به به این نکته اشاره دارند که شبکه چند ابری در میان استارت‌آپ‌ها به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، استارت‌آپ‌های جدیدی به اکوسیستم بازار شبکه چند ابری افزوده شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به Alkira، Arrcus، Aviatrix و Prosimo اشاره کرد. البته هر شرکتی بر مبنای معماری خاص خود به سراغ چنین شبکه‌هایی خواهد رفت. اگرچه بازار این فناوری هنوز کوچک است، اما گارتنر خاطرنشان می‌کند که در درآمد و مشتریان به سرعت در حال رشد هستند.

به عنوان مثال، در آگوست 2022، استارت‌آپ Aviatrix اعلام کرد که شاهد رشد درآمد سه ساله تقریبا 900 درصدی بوده است. Futuriom نیز نوشته است که استارت‌آپ مذکور در پایان سه ماهه دوم سال 2022 سالانه 62 میلیون دلار بودجه دریافت کرده است، در حالی که Alkira، Arrcus و Prosimo به ترتیب 76،73 میلیون دلار و 55 میلیون دلار بودجه جذب کرده‌اند.

در همین حال، اکثر فروشندگان شبکه فعلی به استثنای F5 و VMware در زمینه پشتیبانی از استراتژی شبکه چند ابری عملکرد کندی دارند.

Futuriom در این ارتباط می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه شبکه مثل Arista Networks، Cisco، Nokia و Juniper Networks، بر حوزه‌های دیگری مثل شبکه‌های سازمانی، مراکز داده و شبکه‌های فوق مقیاس متمرکز شده‌اند».

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟