یک سامانه سانترال باید به چه ویژگی‌های تجهیز شده باشد؟
سیستم‌‌های سانترال تحت شبکه IP PBX چه قابلیت‌هایی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند؟
سامانه‌های سانترال تحت شبکه IP PBX نه تنها می‌توانند ویژگی‌های اصلی و سنتی PBX (نگه داشتن مکالمه، هدایت مکالمه، انتظار مکالمه، تماس ویدیویی و موارد مشابه) را ارائه کند، بلکه ویژگی‌های پیشرفته‌‌تری نظیر ایمیل صوتی، پخش موزیک انتظار، همراهی خودکار و قابلیت‌های این چنینی را ارائه می‌دهند.

1606683296_1_0.gif

این سیستم‌ها می‌توانند مجموعه‌ای کامل از قابلیت‌های مورد نیاز کسب‌کارهایی که زیرساخت‌های آن‌ها مبتنی بر فناوری SME/SMB است را ارائه دهند و به شکل ساده‌ای به‌روزرسانی شوند. شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند برای بهبود تماس‌های تصویری سامانه‌های سانترال را مطابق با نیازهای خود پیکربندی کنند. تلفن‌های تحت شبکه (Internet IP telephony) که به‌نام تلفن‌های VoIP نیز شناخته می‌شوند سامانه‌های فوق این قابلیت‌ را دارند تا تماس‌های تلفنی را به بستر اینترنت هدایت کرده و به عبارت ساده‌تر سیگنال‌های صوتی را به بسته‌های داده‌ای اینترنتی تبدیل کنند. لازم به توضیح است که تماس‌های تلفنی اینترنتی ممکن است توسط هدست‌های تلفنی سنتی و از طریق گیت‌وی‌های Analog Trunk، کامپیوترهای شخصی که از نرم‌افزارهای اختصاصی استفاده می‌کنند یا تلفن‌های تحت شبکه انجام شوند. شرکت‌ها به دلیل این‌که سامانه‌های تحت شبکه ضمن برقراری یک ارتباط چندرسانه‌ای قدرتمند به میزان قابل توجهی هزینه‌ها را کم کرده و به سادگی قابل استفاده بوده و امکان توسعه و ادغام سرویس‌های جدید بر پایه این سامانه‌های سانترال وجود دارد به شدت از آن‌ها استقبال می‌کنند. تلفن‌های تحت شبکه انواع مختلفی از خدمات را بر بستر اینترنت و زیرساخت‌های شبکه تلفنی سوئیچینگ عمومی (PSTN) ارائه می‌کنند. با این‌حال، همه آن‌ها ویژگی‌های مهمی مثل هدایت مکالمه، نگه داشتن مکالمه و ایمیل صوتی را ارائه می‌دهند. تقریبا بیشتر این سامانه‌ها کاملا هوشمندانه‌ای هستند و قادر هستند تماس‌های دریافتی را به واحدهای مختلف درون یک شرکت هدایت کند. این دستگاه‌ها می‌توانند از یک خط تلفن استفاده کرده و ضمن ارانه سرویس‌های تلفنی تحت شبکه (اینترنت) به میزان قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند به طور معمول، این محصولات می‌توانند بیش از 100 اشتراک و 30 تماس همزمان را پشتیبانی کند، بهترین عملکرد را در مراکز تماس ارائه کرده و به عنوان PBX، GATEWAY، MEDIA/FEATURE Server مورد استفاده قرار گیرد.

کاربران می‌توانند قابلیت‌های کاربردی تلفن‌های PBX را از طریق ابزار پیکربندی وب تنظیم کنند. علاوه بر این، سرپرست شبکه می‌تواند برای هر کاربر متناسب با شغلی که دارد یک پروفایل اختصاصی تعریف کند. کاربران نیز می‌توانند پروفایل تخصیص داده شده را متناسب با برنامه کاری روزانه خود را پیکربندی کنند. ویژگی‌های سخت‌افزاری سیستم سانترال DVX-2005F دی‌لینک در جدول زیر قرار دارد:

یک سامانه سانترال باید به چه ویژگی‌های تجهیز شده باشد؟

به طور معمول یک سامانه سانترال تحت شبکه باید قابلیت‌های فنی زیر را داشته باشد:

  • از ویژگی‌های شبکه باید از DDNS Client ،DHCP Server ،IPv4/IPv6/IEEE802.1Q ،IP Assignment (PPPoE/DHCP/Static) ،SNMP v1/v2 ،TR069 ،Static Route Table ،Trouble Shooting (Ping/Traceroute) ،VPN Client ،(L2TP/PPTP/OpenVPN/N2N/IPSec) و VPN Server (L2TP/PPTP/OpenVPN/IPSec)پشتیبانی کند.
  • همچنین به لحاظ سخت‌افزاری باید مجهز به دکمه ریست، رابط‌های اترنت، رابط کنسول، رابط USB، پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس 1 گیگاهرتز، حافظه SDRAM با ظرفیت 1 گیگابایت، توانایی پشتیبانی از کارت حافظه و غیره تجهیز شده باشد.
  • از قابلیت‌های PBX یک سامانه سانترال باید به توانایی ساخت لیست سیاه، Busy Lamp Field،  Call Detailed Record، Conference Room ، Call Monitoring، Direct Inward Dialing Number، Direct Inward System Access، Distinctive Ringtone DND ، Dialed Number Identification Service، Feature Codes FOP ، Status Monitoring، Interactive Voice Responses، Mobility Extension، LDAP Server، Record File Download، SIP Register with، UDP/TCP/TLS، SIP Trunk، Secure Real-time Transport Protocol، Time Based Rule، WebRTC/ Web Dial، Voicemail & Voicemail to Email و غیره اشاره کرد.
  • در ارتباط با پروتکل‌ها و کدگذاری‌های پشتیبانی شده توسط چنین سامانه‌هایی باید به پشتیبانی از سیستم کدگذاری صوتی  G.722/G.711-Ulaw/G.711-Alaw/G.726/G.729/GSM/SPEEX و سیستم کدگذاری ویدویی  H.261/H.263/H.263+/H.264 و پروتکل‌های  SIP (RFC3261)/IAX2 و  RFC2833/SIP INFO/In-Band اشاره کرد.

نکته‌ای که باید در ارتباط با این سامانه‌‌ها به آن اشاره کنیم این است که برخی از مدل‌ها نه تنها قابلیت‌های اصلی یک PBX سنتی ( نگه داشتن تماس، ارسال تماس، انتظار مکالمه، تماس تصویری و غیره) را ارائه می‌کنند، بلکه ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند پنل اپراتور، پیام صوتی، پخش موسیقی در زمان انتظار و دستیار خودکار نیز دارد (auto attendant یک دستور برنامه‌نویسی است که منوهای مختلف و قابل مدیریتی دارد که بر اساس رفتار کاربر عمل می‌کند،  به‌طور مثال، کاربر مشخص را به داخلی مشخصی وصل می‌کند یا کاربر دیگری را به فکس وصل می‌کند).

  • همچنین مدیریت، نگهداری و به‌روزرسانی آن در سازمان‌های کوچک و متوسط آسان است. شرکت‌های کوچک و متوسط برای بهبود کارایی شرکت می‌توانند سیستم تلفنی مورد نظر خود را راه‌اندازی کنند.
  • سیستم تلفنی تحت شبکه که با نام VoIP نیز شناخته می‌شود دیتاهای تماس‌های تلفنی را مانند پکت‌های‌ داده‌ای استاندارد اینترنتی در بستر اینترنت منتقل می‌کند. برای یک تماس تلفنی اینترنتی می‌توان از تلفن‌های معمولی در کنار یک گیت‌وی (Analog Trunk) که خط تلفن را به اینترنت وصل می‌کند، نرم‌افزارهای قابل نصب روی کامپیوتر یا تلفن‌های آی‌پی استفاده کرد. بیشترین دلیل علاقه برای استفاده از سیستم تلفنی تحت شبکه صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سهولت توسعه و ادغام با سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدید است. سیستم تلفنی تحت شبکه انواع مختلفی از خدمات بر بستر اینترنت و زیرساخت‌های شبکه تلفنی سوئیچینگ عمومی (PSTN) را در کنار یکدیگر ادغام می‌کند.
  • به طور معمول، تمامی سانترال‌های تحت شبکه قابلیت‌های اصلی مثل انتقال تماس، نگه داشتن تماس، قابلیت Fallow me  و پیغام گیر صوتی را ارائه می‌کنند. قابلیتFallow me  به این صورت است که اگر فردی در شرکت کار می‌کند که نباید هیچ تماسی را از دست بدهد و در دفاتر مختلف جا به جا می‌شود به اپراتور اجازه می‌دهد تا سامانه را به شکلی برنامه‌ریزی کند که تماس اول به دفتر 1 بعد به دفتر 2 بعد به دفتر 3 و به ترتیب به هر جایی که احتمال حضور آن فرد وجود دارد وصل شود. تماس‌های ورودی توسط دستیار اتوماتیک و گروه‌های هدف به مقصد درست و مورد نظر وصل می‌شوند.
  • با استفاده از یک گیت‌وی اکسترنال می‌توانید خط‌های استاندارد تلفن را به این دستگاه‌ها منتقل کرد و از خدمات به صرفه تلفن اینترنتی استفاده کرد.

گسترش‌پذیری و توسعه‌پذیری راحت

به طور معمول، این سامانه‌ها از 100 اشتراک داخلی پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید در هر مکانی که به اینترنت دسترسی دارید یک سیستم داخلی راه‌اندازی کنید. همچنین، با اضافه کردن چند یونیت می‌توانید تعداد داخلی‌های در دسترس را افزایش دهید تا بخش‌هایی مثل فروش یا پشتیبانی به خطوط بیشتری دسترسی داشته باشند.

پیکربندی آسان وب‌محور

ویژگی‌های منحصر به فرد تلفن PBX توسط کاربر و از طریق نرم‌افزار داشبوردهای وب‌محور قابل تنظیم است. در این حالت، سرپرستان شبکه می‌توانند برای داخلی هر بخش و کاربران مستقر در آن واحد و متناسب با نیازها پروفایل‌های اختصاصی را تعریف کنند. به طوری که، هر کاربر بتواند پروفایل اختصاصی خود را از طریق رابط تحت وب تنظیم کند.

کلام آخر

به طور کلی، سامانه‌‌های سانترال تحت شبکه IP PBX به منظور استفاده بهینه از خط تلفن شبکه و حذف هزينه سيم‌کشي، حذف هزينه تماس بين شهري و بين‌المللي با فراهم‌سازی ارتباطات از طریق قابلیت برقراری تماس داخلي با استفاده از IP PBX، امکان برقراري تماس تلفني تنها از طريق يک شماره تماس صرف‌نظر از محيط جغرافيايي با استفاده از IP PBX و راه‌حل بي‌سيم براي محيط‌هاي وسيع و صنعتي مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟