بهترین راهکار ذخیره‌سازی اطلاعات در شرایط قطعی‌های برق چیست؟
همان‌گونه که اطلاع دارید گرمای بیش از اندازه باعث شده تا مصرف برق روند صعودی پیدا کند و از طرفی به واسطه کمبود آب، نیروگاه‌های برق آبی با توان محدودتری برق تولید کنند. عدم مدیریت اصولی و منطبق با استانداردهای جهانی، اظهارنظرهای سلیقه‌ای و سهل‌انگاری در اتمام پروژه‌های دست به دست هم داده‌اند تا شاهد قطعی مکرر برق باشیم. آن هم در شرایطی که یک لحظه قعطی برق ممکن است باعث از دست رفتن اطلاعات حساس شده یا زمانی که در حال آموزش مدل‌های هوشمند هستید، همه چیز نیمه کاره باقی مانده و مجبور شوید تمامی فرآیندها را از ابتدا انجام دهید. در چنین شرایطی بهترین راهکار ذخیره‌سازی اطلاعات چیست؟

با توجه به این‌که تنها تعداد کمی از شرکت‌ها مجهز به یو‌پی‌اس و ژنراتور هستند و برخی از شرکت‌ها روزانه اطلاعات مهمی را تولید می‌کنند که قطعی برق باعث از دست رفتن اطلاعات می‌شود، بر همین اساس تا حد ممکن اطلاعات باید به شکل لحظه‌ای ذخیره‌سازی شوند تا اگر برق به هر دلیلی قطع شد، اطلاعات از دست نروند. برای آن‌که بتوانید به شکل ایمن از داده‌های خود محافظت کنید راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

ذخیره‌سازی ابری

ذخیره‌سازی ابری به سرعت در حال گسترش است. انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های گسترد‌ه‌ای که فناوری فوق ارائه می‌کند تقریبا به تمامی نیازهای کاربران پاسخ می‌دهد و شبیه به یک درایو خارجی در دسترس‌تان قرار دارد. علاوه سهولت در دسترسی و قابلیت‌های کاربردی زیادی ارائه می‌کند تا در هر مکان و هر زمان و از طریق هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد به اطلاعات دسترسی داشته باشید. به‌طور خلاصه، ذخیره‌سازی ابری به راه‌حلی اشاره دارد که داده‌های خود را روی مجموعه‌ای از سرورهای راه دور متصل به یکدیگر و ابر که از طریق اینترنت در دسترس قرار دارند ذخیره‌سازی می‌کنید. در روش فوق به جای آن‌که یک درایو خارجی متصل به کامپیوتر که فضای کاری را بیهوده اشغال می‌کند در اختیار داشته باشید، تنها یک حساب کاربری ایجاد می‌کنید و فایل‌های خود را هر زمان که نیاز داشتید روی آن آپلود می‌کنید. به این شكل دیگر دیگر نیازی به پورت USB آزاد نخواهید داشت، برق اضافی نیاز ندارید و اطلاعات در اثر یک حادثه غیر مترقبه از دست خواهند رفت، زیرا اطلاعات روی سرورهای راه دور محفوظ باقی مانده‌اند. اغلب سرویس‌های ذخيره‌ساز ابری یک قابلیت همگام‌سازی خودکار ارائه می‌کنند که فرآیند فوق را بازهم راحت‌تر می‌کند. با این‌حال، راه‌حل فوق یکسری معایب خاص خود دارد. به‌طور مثال، اگر اتصال شما به اینترنت قطع شود، دسترسی به داده‌های خود را از دست می‌دهید، اما با توجه به این‌که کاربران امروزی از اینترنت سیار استفاده می‌کنند این مشکل قابل حل است. دومین مشکل بزرگی که روش فوق دارد در سرعت نقل و انتقال داده‌ها است که به‌طور معمول سرعت کمتری نسبت پورت یو‌اس‌بی دارد. بنابراین آپلود و دانلود داده‌ها به ابر کندتر از درایوهای خارجی است. حفظ حريم خصوصی یک نگرانی بزرگ دیگر در این زمینه است. همواره این احتمال وجود دارد که ارائه‌دهندگان خدمات فضای ذخيره‌ساز ابری به داده‌های شما سرک بکشند یا حتا بدتر از آن اطلاعات شما را به دیگران می‌فروشند. البته برای حل این مشکل کافی است اطلاعات را به شکل رمزنگاری شده روی فضای ابری ذخیره‌سازی کنید تا مشکل برطرف شود. برای بسیاری از کاربران تجاری و خانگی سهولت در استفاده از این خدمات به ریسک آن ارجحیت دارد. به همین دلیل است که سرویس‌هایی همچون دراپ‌باکس، گوگل درایو و نمونه‌های مشابه با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده‌اند. خیلی از این سرویس‌ها رایگان ارائه می‌شوند و اگر به فضای ذخيره‌سازی بیشتری نیاز داشته باشید با پرداخت هزینه کمی، دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بالاتری امکان‌پذیر می‌شود.

یک دستگاه متصل به شبکه NAS

اگر وابستگی خاصی به درایوهای خارجی دارید و دوست ندارید از آن‌ها دور باشید و مشکل قطعی برق برای شما دائمی نیست باید به سراغ فناوری ذخیره‌ساز متصل به شبکه (NAS) سرنام network attached storage  بروید. عملکرد فناوری فوق شبیه به حالتی است که یک درایو خارجی دارید، اما در یک لحظه دستگاه‌های مختلفی قادر به استفاده از آن هستند. در ظاهر یک NAS دستگاهی شبیه به یک درایو خارجی است، اما بزرگ‌تر کاربردی‌تر است. شما به جای این که NAS را از طریق یک کابل یو‌اس‌بی به یک دستگاه متصل کنید، آن‌را به یک شبکه محلی متصل می‌کنید. روش اتصال معمولا از طریق اترنت انجام می‌شود، اما برخی از تجهیزات ذخیره‌ساز تحت شبکه قابلیت اتصال به شبکه از طریق وای‌فای را دارند. شما با یک NAS شبیه به یک درایو خارجی کار می‌کنید. به محض این که NAS به شبکه متصل شود، شما می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، با این تفاوت که به جای رفتن به File Explorer کامپیوتر به سامانه فایلی شبکه‌ وارد می‌شوید. رویکرد فوق یک مزیت مهم به همراه دارد. هر کاربری که به شبکه شما دسترسی داشته باشد، قادر است به این فضای ذخيره‌سازی دسترسی پیدا کند. اگر شبکه خود را به گونه‌ای پیکربندی کرده‌اید که قابلیت اتصال از راه دور را داشته باشد، شما می‌توانید مادامی‌ که به اینترنت دسترسی دارید از هر مکانی به NAS دسترسی داشته باشید. به این شكل نوعی سرویس ذخیره‌سازی ابر خصوصی دارید که نگرانی‌های امنیتی و حفظ حريم خصوصی در مورد آن وجود ندارد.

شبکه ذخیره‌ساز SAN

اگر در خانه یا محل کار یو‌پی‌اس قدرتمندی دارید یا ژنراتور به راحتی جابگوی نیازهای کاری شما است و احساس می‌کنید که یک NAS به تنهایی نمی‌تواند ظرفیت مورد نیاز را ارائه کند در این حالت باید به فکر یک راه‌حل نصب همزمان چند NAS است. با توجه به این‌که هر کدام از آن‌ها با یک آدرس آی‌پی و تنظیمات جداگانه مستقل کار می‌کنند در برخی شرایط به درستی عمل نخواهند کرد. گزینه بعدی استفاده از یک شبکه ذخیره‌ساز (SAN) سرنام storage area network است. SAN نیز شبیه به NAS داده‌های ذخيره شده را از روی کامپیوترهای دسکتاپ و سرورها برداشته و به دستگاه‌های ذخيره‌ساز مستقل انتقال می‌دهد. در حالی که یک NAS یک دستگاه خودمختار است، یک SAN شبکه‌ای از دستگاه‌های ذخيره‌ساز به هم پیوسته و هماهنگ است. هر دوی آن‌ها از طریق همان شبکه محلی که به آن متصل شده‌اند در دسترس هستند.

ذخیره‌ساز اتصال مستقیم (DAS)

اگر هیچ‌یک از راه‌حل‌های فوق را نمی‌پسندید، تنها راه جایگزین و مطمئن یک ذخیره‌ساز اتصال مستقیم (DAS) سرنام direct attached storage است. همان‌گونه که از نام فناوری فوق مشخص است، یک DAS را باید به‌طور فیزیکی به هر دستگاهی که می‌خواهید از طریق آن به داده‌ها دسترسی داشته باشید متصل کنید. شما همه روزه از DASها استفاده می‌کنید. هارد درایوها، درایوهای CD/DVD، فلش درايوها و درایوهای قاب حمل خارجی همگی نمونه‌ای از DAS هستند. در واقع اصطلاح DAS بعد از ظهور NAS و SAN ابداع شد تا بین ذخیره‌سازهای شبکه و ذخیره‌سازهای غیر شبکه تفاوت باشد. این روزها، فناوری DAS بیشتر و بیشتر به سمت تبدیل شدن به یک کلاستر غیر شبکه‌ای سطح تجاری پیش می‌رود. به‌طور مثال، Lenovo E1012 DAS و Dell PowerVault MD1200 DAS هر کدام ظرفیت پذیرش 12 دیسک درایو را در دارند و شما می‌توانید به آن‌ها به چشم یک درایو خارجی عظیم نگاه کنید. معمولا توصیه می‌شود از DASها زمانی استفاده کنید که قصد دارید از طریق RAID ظرفیت داده‌های خود را افزایش دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟