اگر با مفهوم شبکه آشنایی ندارید
شبکه چیست؟ آشنایی با انواع شبکه به زبان ساده
شبکه یعنی چگونه دو یا چند کامپیوتر را به‌منظور به اشتراک‌گذاری منابع، فایل‌ها یا حتی یک ارتباط اینترنتی، به یک‌دیگر متصل کنیم. بسیاری از منازل و محیط‌های کاری، به‌نحوی، شبکه‌هایی برای ارتباط میان کامپیوترهایشان دارند. اما چهار نوع شبکه اصلی برای استفاده کاربران در دسترس است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1606683296_1_0.gif

تعریف یک شبکه

یک شبکه، می‌تواند تعریف بسیار گسترده‌ای داشته باشد. درساده‌ترین حالت، دو یا چند کامپیوتر را به‌صورت فیزیکی با کابل یا اتصال Wi-Fi به یک‌دیگر متصل می‌کند. با ایجاد اتصال، این کامپیوترها می‌توانند منابع، فایل‌ها و ارتباط اینترنتی را بدون ایجاد ارتباط به‌صورت دستی در هر موقعیت، به‌اشتراک بگذارند.

شبکه‌ها زمانی پیچیده‌تر می‌شوند که بحث اندازه آن‌ها در میان باشد. به‌عنوان مثال، خانه‌ای متعلق به یک خانواده ممکن است دارای شبکه‌ای متشکل از دو کامپیوتر خانگی و اتصال Wi-Fi باشد. (که برای دستگاه‌های مختلف مانند تلویزیون هوشمند، استریمینگ باکس ، تلفن‌های هوشمند و غیره استفاده می‌کنند.) در حالی‌که یک ساختمان اداری ممکن است شبکه‌ای بزرگ از هزاران کامپیوتر که به‌صورت فیزیکی با کابل‌های اترنت به آن متصل شده‌اند، داشته باشد. برخی از شبکه‌ها، حتا می‌توانند مناطق وسیع جغرافیایی را پوشش دهند.

 چهار نوع شبکه اصلی وجود دارد که دانستن تفاوت میان آن‌ها ضروری است.

انواع شبکه کدامند؟

رایج‌ترین انواع شبکه‌ها، (Local Area Network (LAN و Wide Area Network (WAN) هستند. Metropolitan Area Network (MAN)  و Wireless LAN (WLAN) هم دو نوع دیگر از انواع اصلی شبکه و Wireless WAN (WWAN) هم شاخه‌ای از انواع اصلی است. در این بخش، خلاصه‌ای به‌صورت جداگانه از هر کدام از انواع اصلی شبکه آورده شده است:

  • Local Area Network (شبکه محلی): معمولا، رایج‌ترین نوع شبکه‌ای که با آن مواجه خواهید شد، یک شبکه محلی، شامل کامپیوترهای متصل به هم، در یک منطقه نسبتاً کوچک است. آن منطقه می‌تواند خانه شما، یک اداره یا مدرسه باشد. دستگاه‌ها می‌توانند از طریق کابل اترنت یا Wi-Fi متصل شوند.
  • Wide Area Network (شبکه گسترده): این نوع از شبکه، مناطق بزرگ جغرافیایی، از جمله شهر، استان یا کشور را پوشش می‌دهد. اینترنت، به‌عنوان بزرگ‌ترین WAN در سطح جهانی در نظر گرفته شده است. با وجود شبکه‌های WAN، امکان اتصال شبکه‌های LAN به آن فراهم می‌شود. کسب‌وکارها نیز ممکن است یک شبکه WAN برای ارتباط دفاترشان به یک‌دیگر داشته باشند.
  • Metropolitan Area Network  (شبکه شهری): شبکه MAN، بزرگ‌تر از LAN و کوچک‌تر از WAN است.  شرکت‌های بزرگ یا ارگان‌های دولتی از آن برای ایجاد ارتباط میان منابع مختلف در یک کسب‌وکار استفاده می‌کنند.
  • Wireless LAN: Wireless LAN  بیشتر شبیه شبکه محلی عمل می‌کند، اما این کار را به جای آن‌که از کابل‌های اترنت استفاده کند، از طریق اتصالات بی‌سیم، مانند Wi-Fi یا بلوتوث، انجام می‌دهد.

چرا به شبکه نیاز داریم؟

به احتمال زیاد، تنها شبکه‌ای که روزانه، آگاهانه، با آن مواجه می‌شوید یک شبکه خانگی یا همان شبکه محلی (LAN) است. همه به یک شبکه خانگی نیاز ندارند. اگر فقط یک کامپوتر دارید و دستگاه دیگری ندارید که بخواهید آنلاین باشد یا منابع را با آن به اشتراک بگذارید، نیازی به شبکه نیست. با این‌حال، اکنون بیشتر مردم در خانه تنظیمات شبکه محلی با چندین دستگاه متصل به آن دارند. همان‌طور که باید نحوه پیاده‌سازی یک شبکه خانگی را بدانید، دانستن این موضوع نیز اهمیت دارد که اتصال کابلی یا بی‌سیم یا ترکیبی از هر دو، کدام‌یک برای خانه شما مناسب‌تر است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟