راهنمای خرید کابل‌های اترنت
هر آنچه باید در مورد خرید کابل‌های اترنت بدانید
کابل‌های اترنت در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند. انواع مختلفی از کابل‌های اترنت وجود دارد که همگی آن‌ها برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه‌هایی مثل اینترنت استفاده می‌شوند، با این وجود هر یک توان عملیاتی خاص خود را دارند. به همین دلیل باید از میان انواع مختلف این کابل‌ها نمونه‌ای که مناسب کسب‌وکارتان است را انتخاب کنید. مبحث کابل‌کشی ساخت یافته یکی از مهم‌ترین موضوعات پیرامون طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های مدرن است که اگر به درستی انجام نشود، چالش‌های جدی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل باید اطلاعات کافی در مورد کابل‌ها و تفاوت‌های آن‌ها داشته باشید.

1606683296_1_0.gif

یک کابل اترنت چه شکلی است؟

این نوع از کابل‌ها شباهت زیادی به کابل تلفن دارند، با این تفاوت که از لحاظ اندازه بزرگ‌تر هستند و تعداد بیشتری سیم در آن‌ها قرار دارد. با وجود شبیه بودن پریز اتصال دو کابل اترنت و تلفن، پریز یا کانکتور کابل اترنت بزرگتر است و هشت سیم (به نسبت چهار سیم کابل تلفن) به آن متصل می‌شود. کابل‌های تلفن معمولا به رنگ خاکستری تولید می‌شوند، اما کابل‌های اترنت رنگ‌های مختلفی دارند.

نحوه انتخاب یک کابل اترنت 

شاید ساده‌ترين راه برای خرید یک کابل اترنت انتخاب آن بر اساس وضعیت عملکرد و طول مورد نیاز است، اما واقعا به چه نوع کابلی نیاز دارید؟ سرعتی که شما برای شبکه خود نیاز دارید یک عامل اصلی در انتخاب کابل است. اگر اغلب فایل‌های حجیم خود را بین کامپیوترها منتقل می‌کنید یا محتوای ویدیویی با کیفیت بالا استریم می‌کنید، انتخاب یک کابل پرسرعت اهمیت زیادی دارد. نوع روتر نیز در انتخاب یک کابل تاثیرگذار است. برخی از روترهای قدیمی‌ تنها از کابل‌های اترنت با سرعت 100 مگابيت در ثانیه پشتیبانی می‌کنند و انتخاب هر کابلی فراتر از cat-5  سودی ندارد. 

معنای Cat چیست؟

اگر جست‌وجویی در اینترنت پیرامون کابل‎های اترنت انجام دهید، متوجه می‌شوید این کابل‌ها با عناوین Cat 5 ،Cat 6e و... طبقه‌بندی می‌‎شوند. در واقع، Cat کوتاه شده کلمه Category یا همان طبقه‌بندی است و شماره همراه آن نشان‌دهنده نوع مشخصات کابل ساخته شده است. یکی از نشانه‎های کلی این است که اعداد بالاتر بیان‌کننده سرعت و فرکانس‎های بالاتر بر مبنای مگاهرتز هستند. مثل اغلب فناوری‎های دیگر، کابل‎های جدیدتر برای پشتیبانی از پهنای باند بیشتر در نظر گرفته می‌‎شوند و به‌‌همین دلیل سرعت اتصال و سرعت دانلود در این نوع کابل‎ها بیشتر است. توجه داشته باشید هرچه طول یک کابل اترنت بیشتر باشد، سرعت تبادل داده در آن کمتر می‌‎شود. البته این موضوع چندان نگران‌کننده نیست، زیرا طول کابل‎هایی که برای مصارف شخصی استفاده می‌‎شود، به‌‌ندرت از 100 متر (طولی که معمولا بعد از آن سرعت شروع به کم شدن می‌‎کند) فراتر می‌رود. 

Cat 3 و Cat 5

در حال حاضر، هر دو کابل اترنت Cat 3 و Cat 5 از رده خارج محسوب می‌‎شوند. هرچند هنوز ممکن است در برخی شرایط همچنان از کابل‎های Cat 5 استفاده شود، اما به ‌‌هیچ عنوان نباید به فکر خرید این نوع کابل‎های اترنت باشید. آن‌ها کند هستند و کسی دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌‎کند.

Cat 5e

حرف e در استاندارد Cat 5e از کلمه Enhanced یا پیشرفته گرفته شده است. هیچ تفاوت فیزیکی بین کابل‎های Cat 5 و Cat 5e وجود ندارد، اما کابل 5e تحت استانداردهای آزمایشی دقیق‎تر برای از بین بردن تداخل (مثل انتقال ناخواسته سیگنال بین کانال‎های ارتباطی) ساخته می‌‎شود. امروزه Cat 5e  با توجه به هزینه پایین تولید و توانایی پشتیبانی از سرعت‎های بالا بیشتر از کابل‎های Cat 5 استفاده می‌شود. 

Cat 6

کابل‎های Cat 6 از پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به کابل‎های Cat 5 و Cat 5e پشتیبانی می‌‎کنند و قیمت بیشتری دارند. کابل‎های Cat 6 نسبت به نمونه‎های قبلی از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار هستند و اغلب با روکش آلومینيومی‌‎ یا محافظ بافته شده ساخته می‌‎شوند. این روکش از زوج سیم‎های تابیده شده داخل کابل اترنت محافظت می‌کند و از ایجاد تداخل و امواج مزاحم جلوگیری می‌‎کند. کابل‎های Cat 6 از لحاظ فنی می‌‎توانند تا سرعت حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی کنند، اما طول آنها نباید بیشتر از 55 متر باشد.

Cat 6a

حرف a در Cat 6a برگرفته از کلمه Augmented به معنای تکمیل شده است. در مقايسه با کابل‎های معمول Cat 6، کابل 6a از حداکثر دو برابر پهنای باند پشتیبانی می‌‎کند و این قابلیت را دارد که در طول‎های بلندتر کابل سرعت بالای نقل و انتقال داده را حفظ کند. در کابل‎های Cat 6a همیشه از روکش محافظ استفاده می‌‎شود و غلاف روی آن به‌‌اندازه‎ای ضخيم است که مانع تداخل سیگنال‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌‎شود تا نسبت به کابل Cat 6 ضخیم‎تر بوده و انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشد.

Cat 7

کابل‎های Cat 7 از جدیدترین فناوری اترنت استفاده می‌کنند و به ‌‌نسبت کابل‎های Cat 6 پهنای باند بیشتر و سرعت تبادل به‌‌مراتب بهتری دارند. این کابل از انواع دیگر کابل‎های اترنت گران‎تر است، اما عملکرد بسیار بالا قیمت این کابل‌ها را توجیه می‌‎کند. کابل‎های Cat 7 قادرند تا طول 15 متری به‌ سرعتی معادل 100 گیگابیت در ثانیه برسند. این قابلیت باعث می‌‎شود تا این کابل به‌‌عنوان یک انتخاب ایده‎آل برای اتصال مودم یا روتر به دستگاه‎های شبکه در نظر گرفته شود. کابل‎های Cat 7 همیشه از روکش محافظ استفاده می‌‎کنند و به کانکتور اصلاح شده GigaGate45 مجهز هستند. این کانکتور کاملا با پورت‎های اترنت رایج سازگار است.

Cat 7a

کابل‌های Cat 7a در حال حاضر بالاترین امکانات و ویژگی‌ها را ارائه می‌کنند، هر چند برای رسیدن به چنین راندمانی سایر تجهيزات شبکه باید از این استاندارد پشتیبانی کنند که تعداد آن‌ها زیاد نیست. Cat 7a تا 50 درصد در ارائه کلی پهنای باند بهبود پیدا کرده، هر چند در سرعت انتقال داده تفاوت چندانی با Cat 7 ندارد.
از آنجایی که این نوع از کابل گران‌تر از سایر گزینه‌های موجود است، باید از آن‌ها تنها در موارد خیلی خاص استفاده کرد.

Cat 8

کابل‎های Cat 8 هنوز در حال توسعه هستند، اما انتظار می‌‎رود سال آینده میلادی شاهد حضور پر رنگ‌تر آن‌ها باشیم. استانداردی که به‌‌نسبت کابل‎های Cat 7 از سرعت و پهنای باند بیشتری برخوردار خواهند بود.

روکش دار یا بدون روکش؟

کابل‌های اترنت که شامل یک جفت کابل به هم تابیده شده هستند هم می‌توانند به شکل روکش دار و هم بدون روکش عرضه شوند. اغلب کاربران از مدل کابل‌های زوج به‌‌هم تابیده بدون روکش (UTP) سرنام unshielded twisted pair  استفاده می‌کنند زیرا انعطاف‌پذیرتر و ارزان‌تر از کابل‌های زوج به هم تابیده روکش‌دار (STP) سرنام shielded twisted pair هستند. کابل‌های روکش‌دار که جنس آن‌ها معمولا از مس یا یکی از پلیمرهای رسانای دیگر است به‌‌وسیله روکش‎های بافته شده محافظت می‌‎شوند. داشتن روکش محافظ باعث کاهش نویز می‌‌شود و در نتیجه کیفیت اتصال افزایش پیدا می‌‎کند.

محدودیت‌های کابل‌های اترنت 

درست مثل هر کابل الکتریکی دیگری، کابل‌های اترنت یک حداکثر ظرفیت فاصله دارند که بیان‌گر این موضوع است که یک کابل قبل از از بین رفتن سیگنال تا چه اندازه می‌تواند امتداد پیدا کند. این مشکل ناشی از خصوصیت انتقال الکتریکی کابل‌ها است و مستقیما توسط محیط پیرامون کابل تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای دریافت سریع یک سیگنال هر دو سر انتهای کابل باید تا حد امکان به یکدیگر نزدیک شوند و برای جلوگیری از تداخلات باید از محیط‌های الکتریکی دور نگه داشته شوند. اما اندازه یک شبکه نمی‌تواند به دلیل این ملاحظات محدود شود. به همین دلیل از سخت‌افزارهایی مثل هاب و روتر برای متصل کردن چندین کابل اترنت به یکدیگر در یک شبکه یکسان استفاده می‌شود. حداکثر فاصله‌ای که قبل از رسیدن به تاثیرات منفی از دست رفتن سیگنال در یک کابل cat 5 می‌توان در نظر گرفت حدود 100 متر است. این طول برای کابل‌های Cat 6 تا 215 متر افزایش پیدا می‌کند. ضخامت و کیفیت کابل‌های اترنت نیز در محاسبه این محدودیت فاصله تاثیرگذار است.

5 کابل اترنت برتر موجود در بازار

Cat 7 Vandesail LAN Network Cable

کابل‌های cat 7 با ارائه سرعتی تا 10 گیگابیت در ثانیه جدیدترین کابل‌های موجود در بازار هستند. این کابل 5 متری با استانداردهای دستگاه‌های قدیمی‌‌تر نیز سازگار است. طول این مدل از کابل بین 1 تا 50 متر بر اساس نیاز کاری قابل خریداری است. نکته جالب توجهی در ارتباط با کابل Cat 7 وجود دارد؛ این کابل علاوه بر ایده‌ال بودن برای اغلب کاربردها و قیمت مناسب به صورت تخت تولید شده و به راحتی می‌توان آن‌را از زیر سطوحی مثل فرش عبور داد.

Cat 5e Mediabridge Ethernet Patch Cable

اگرچه انتخاب کابل‌های cat 7 با سرعت تا 10 گیگابیت در ثانیه یک انتخاب درست است، اما برای اغلب مصارف خانگی این مدل کابل از استانداردهایی فراتر از نیازهای یک کاربرعادی پشتیبانی می‌کند. کابل‌های Cat 5e با سرعت تا حداکثر 1 گیگابیت در ثانیه قدرت کافی برای اتصال دستگاه‌های قدیمی‌تر و کندتر را ارائه می‌کنند. برای اغلب کاربران یک کابل 15 متری Mediabridge Ethernet کافی است. این کابل همزمان می‌تواند بجای  cat 5e و cat 6  مورد استفاده قرار گیرد.

Cat 6 AmazonBasics RJ45 Ethernet Patch Cable

زمانی که قصد دارید به حداکثر سرعت 10 گیگابیت در ثانیه برای اتصال خود دست پيدا کنید، طول کابل شما نباید بیشتر از 20 متر باشد. با در نظر گرفتن این موضوع مهم، کابل 15 متری AmazonBasics RJ45 Ethernet  تمام استانداردهای مورد نیاز برای یک اتصال پرسرعت، باثبات و امن را فراهم می‌کند.

کابل 30 متری تخت Cat 6 Ethernet  محصول CableGeeker با گیره‌های کابل

برای برقراری یک اتصال پرسرعت بین اتاق‌های مختلف، یک کابل اترنت تخت و بلند انتخاب مناسب‌تری است. این کابل با طول 30 متری خود این اطمینان را فراهم می‌کند که دیگر مشکلی برای مسافت بین دستگاه‌های خود نخواهید داشت. اگر این اندازه برای شما زیاد است یک نمونه 15 متری از این کابل عرضه شده است. این کابل با ضمانت مادام‌العمر عرضه می‌شود.

Cat5e Ethernet Network Patch محصول Cables Direct Online 

اگر قصد ندارید برای اتصال اترنت خود زیاد هزینه کنید و یک کابل با طول 10 متر برای کار شما کفایت می‌کند، این کابل Cat5e با قیمت بسیار پایین بهترین انتخاب برای شما است. اما همان‌گونه که اشاره شد این نوع از کابل تنها می‌تواند به سرعتی تا حداکثر 1 گیگابیت در ثانیه دست پيدا کند. بنابراین از این کابل تنها می‌توان برای کارهای معمول و مقرون به صرفه استفاده کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟