19/10/1398 - 12:10
تفاوت آدرس آی‌پی ثابت (استاتیک) با آدرس آی‌پی متغیر (داینامیک)
نشانی یا آدرس‌ آی‌پی می‌تواند ثابت (استاتیک) یا متغیر (داینامیک) باشد. تفاوت‌های آی‌پی ثابت (استاتیک) با آی‌پی متغیر (داینامیک) و مزایا و معایب آن‌ها سبب شده است تا هر کدام‌شان در حوزه‌های متفاوتی کاربرد داشته باشد. اکثر کاربران خانگی و بسیاری از کسب‌وکارها از آی‌پی متغیر استفاده می‌کنند، اما برخی شرکت‌ها یا سازمان‌ها به‌جهت نیازها یا اولویت‌های خاص‌شان آی‌پی ثابت را برمی‌گزینند.

1606683296_1_0.gif

نشانی پروتکل اینترنت یا آدرس آی‌پی چیست؟

نشانی پروتکل اینترنت یا آدرس آی‌پی (IP address: Internet Protocol address) شناسه منحصربه‌فردی است که به هر یک از رایانه‌ها و تجهیزات متصل به اینترنت (و دیگر شبکه‌های مبتنی بر پروتکل اینترنت) اختصاص می‌یابد و هویت دیجیتال آن‌ها را مشخص می‌کند. آدرس آی‌پی، شماره‌ای چهاربخشی است که هر بخش با نقطه از بخش‌های دیگر جدا شده است (مثلا: 192.168.1.1). با استفاده از آدرس آی‌پی می‌توان رایانه‌ای را از رایانه‌ دیگر در اینترنت تشخیص داد و حتی محل جغرافیایی آن‌ها و نیز شرکتی را که از آن‌ها میزبانی می‌کند، دریافت. آدرس‌ آی‌پی یا ثابت (استاتیک) است و یا متغیر (داینامیک).


آدرس آی‌پی متغیر یا داینامیک (Dynamic IP address) چیست؟

اکثر دستگاه‌های متصل به اینترنت آدرس آی‌پی متغیر یا پویا (داینامیک) دارند. آی‌اس‌پی شما یعنی شرکتی که از آن اینترنت دریافت می‌کنید، می‌تواند همواره آدرس‌های آی‌پی داینامیک را عوض کند، طوری که هر بار که به اینترنت متصل می‌شوید، آدرس آی‌پی رایانه شما با آدرسی که قبلا به آن اختصاص یافته بود، متفاوت باشد؛ هرچند همیشه چنین اتفاقی نمی‌افتد و خیلی وقت‌ها ممکن است آی‌پی متغیر هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها یکسان بماند و تغییری نکند. کاربران خانگی معمولا متوجه تغییر آدرس آی‌پی نمی‌شوند. تغییر آدرس پویا یا داینامیک در وب‌گردی و امور روزمره کاربران تاثیری ندارد.

تا زمانی که برای آی‌پی‌تان پیکربندی خاصی به کار نبرده باشید، حتی متوجه تفاوت آی‌پی ثابت (استاتیک) با آی‌پی متغیر (داینامیک) نخواهید شد. با توجه به این‌که آی‌پی متغیر ارزان‌تر از آی‌پی ثابت است، اکثر کاربران خانگی از آی‌پی متغیر استفاده می‌کنند.

مزایای آی‌پی متغیر (داینامیک)

  • آی‌پی‌های متغیر (داینامیک) کم‌هزینه‌تر و باصرفه‌ترند.
  • آی‌پی‌های متغیر در مقایسه با آی‌پی‌های ثابت به مراقبت کمتری نیاز دارند.
  • آی‌پی‌های متغیر با تهدیدهای امنیتی کمتری مواجه هستند.

 

معایب آی‌پی متغیر (داینامیک)

  • آی‌پی‌های‌ متغیر (داینامیک) اغلب زمان قطعی‌ بیشتری دارند.
  • اگر آی‌پی‌تان متغیر باشد، ممکن است خدمات جغرافیا‌محور (مبتنی بر جی‌پی‌اس و...) نتوانند موقعیت دقیق کسب‌وکارتان را شناسایی کنند (مثلا محل دقیق شرکت‌تان روی نقشه‌های آنلاین مشخص نشود).
  • دسترسی راه دور به آی‌پی‌های متغیر معمولا ناامن‌تر است.

آدرس آی‌پی ثابت یا استاتیک (Static IP address) چیست؟

آدرس آی‌پی ثابت یا ایستا (استاتیک) همواره ثابت است و تغییر نمی‌کند. حتی خاموش و روشن شدن رایانه‌ یا راه‌اندازی مجدد مسیریاب شبکه‌ (روتر) نیز آی‌پی ثابت دستگاه را تغییر نمی‌دهد. برای دریافت آدرس‌ آی‌پی استاتیک باید به آی‌اس‌پی‌تان هزینه اضافی بپردازید تا از مخزن آی‌پی‌ها برای‌تان هر تعداد که خواستید آی‌پی رزرو کند. آی‌پی‌هایی که برای‌تان رزرو می‌شوند، فقط به رایانه‌ها و سامانه‌های شما اختصاص می‌یابند. میلیاردها آدرسی هم که هنوز رزرو نشده‌اند، به‌عنوان آی‌پی‌های متغیر یا دینامیک به کار می‌روند.

 

معمولا کدام کسب‌وکارها از آی‌پی ثابت (استاتیک) استفاده می‌کنند؟

کاربران خانگی معمولا به نشانی آی‌پی ثابت نیازی ندارند. اما برخی از مجموعه‌های بزرگ ممکن است برای سهولت کارهای‌شان به آدرس آی‌پی ثابت یا استاتیک نیاز داشته باشند، مثلا:

  • سرورهای پروتکل انتقال فایل (FTP server)
  • سرورهای ایمیل
  • سرورهای وی‌پی‌ان
  • خدمات میزبانی وب

بسیاری از این کسب‌وکارها و موارد مشابه آن، آی‌پی‌های ثابت‌شان را جهت ملاحظات امنیتی در فهرستی موسوم به فهرست سفید ثبت می‌کنند تا آی‌پی‌ها به کاربران مجاز اختصاص یابند. 

 

مزایای آی‌پی ثابت (استاتیک)

  • آدرس آی‌پی ثابت (استاتیک) هرگز تغییر نمی‌کند، حتی اگر دستگاه ری‌بوت شود.
  • آدرس آی‌پی ثابت مناسب کسب‌وکارهایی است که به آدرس‌های آی‌پی متکی هستند.  
  • اگر آی‌پی‌تان ثابت باشد، خدمات جغرافیا‌محور بسیار ساده‌تر محل دقیق کسب‌وکارتان را پیدا می‌کنند.
  • آی‌پی ثابت معمولا زمان قطعی کمتری دارد.  

 

معایب آی‌پی ثابت (استاتیک)

  • آدرس‌های آی‌پی ثابت (استاتیک) بیشتر مستعد آسیب‌های امنیتی هستند، زیرا هکرها برای حمله به شبکه‌ای با آی‌پی‌های ثابت فرصت کافی دارند.
  • آدرس‌های آی‌پی ثابت گران‌ترند.
  • بدون پیکربندی دستی و بدون کمک آی‌اس‌پی، تنظیم آی‌پی ثابت پیچیده‌تر از تنظیم آی‌پی متغیر‌ است.

کسب‌وکارها می‌توانند با ایجاد دیواره‌های آتش (فایروال‌های) قدرتمند و استفاده از وی‌پی‌ان برای تراکنش‌‌ داده، و نیز با ایمن‌سازی و به‌روزرسانی خدمات پایگاه‌داده ابری و پرداخت هزینه بیشتر برای ایمن‌سازی وب‌سایت‌شان، ضعف‌های آدرس آی‌پی ثابت را جبران کنند. اگرچه هیچ‌یک از روش‌ها و ابزارهای امنیتی فوق به‌تنهایی بی‌نقص نیستند، وقتی کنار هم به کار گرفته شوند، معمولا آن‌قدری کارآمد هستند که در برابر حمله‌های هک و باج‌افزارها مقاومت و از دارایی‌های آنلاین محافظت کنند.

آی‌پی ثابت برای چه کارهای بهتر است؟

با توجه به مزایا و معایب هر دو نوع آدرس آی‌پی، توصیه شده است که در موارد زیر از آی‌پی ثابت استفاده شود:

  • اگر شرکت یا سازمان‌، سرورهای میزبان و وب‌سایت‌هایی دارد که باید دست‌کم 99.99 درصد سال مشغول کار باشند (زمان قطعی‌شان تقریبا صفر باشد)
  • اگر در سازوکارها از خدمات VoIP یا دیگر سرورهای صوتی دیجیتال استفاده می‌شود
  • اگر لازم است کارکنان‌ دسترسی راه دور داشته باشند تا بتوانند از خانه یا شبکه‌های باز نیز وظایف‌شان را انجام دهند

اگر هیچ‌یک از فناوری‌های فوق‌الذکر به کار نمی‌رود و در آینده نزدیک نیز به کار نخواهدرفت، آدرس آی‌پی متغیر انتخاب مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌تری است.


تشخیص آدرس آی‌پی ثابت (استاتیک) از آدرس آی‌پی متغیر (داینامیک)

هر رایانه‌ای فارغ از این‌که سیستم‌عاملش چه باشد می‌تواند آی‌پی ثابت یا متغیر بگیرد. مثلا برای این‌که بدانید آی‌پی فعلی رایانه‌ ویندوزی‌تان از چه نوعی است، چنین اقدام کنید:

یافتن نوع آدرس آی‌پی در ویندوز

  1. برنامه خط فرمان ویندوز (Command Prompt) را باز کنید.
  2. عبارت ipconfig /all را تایپ کنید.
  3. عبارت DHCP Enabled را پیدا کنید.
  4. اگر مقابل عبارت DHCP Enabled، واژه yes نوشته شده است، آدرس آی‌پی‌تان متغیر است. اگر واژه no نوشته شده است، آی‌پی‌تان ثابت است.

آیا می‌توان از آی‌پی ثابت به آی‌پی متغیر کوچید؟

در حال حاضر، تقریبا همه آی‌اس‌پی‌ها آدرس‌های آی‌پی را به‌صورت پویا به مشتریان‌شان اختصاص می‌دهند. علت اصلی آن کمبود تعداد آی‌پی‌ها است. وقتی آدرس‌‌دهی پویا باشد، آی‌اس‌پی محدودیت کمتری دارد، چون می‌تواند آی‌پی‌های مختلفی را بین کاربرانش توزیع کند. اگر کسب‌وکارتان به آی‌پی ثابت نیاز دارد، باید با آی‌اس‌پی‌تان صحبت کنید، زیرا از جای دیگری نمی‌توان آی‌پی ثابت گرفت. اما حتی اگر آی‌پی‌تان متغیر است، می‌توانید با استفاده از خدمات DNS پویا به بخشی از مزایای آی‌پی ثابت دست یابید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟