04/10/1398 - 12:05
چگونه یک سرور FTP را نصب و پیکربندی کنیم؟
در این مقاله قصد داریم یک سرور FTP را نصب کرده و از آن استفاده کنیم.

این مطلب بخشی از سری آموزش‌های نتورک پلاس است که پیشتر در سایت شبکه منتشر شده است.
برای مشاهده فهرست و خرید کتاب +Network راهنمای شبکه‌ها اینجا کلیک کنید. 

تنظیم و پیکربندی سرور FTP

در این پروژه، شما به شبکه کوچکی که در آموزش‌های اولیه نتورک‌پلاس (ساخت ماشین مجازی) ایجاد کردید نیاز دارید. در این پروژه قصد داریم یک سرور FTP را نصب کرده و از آن استفاده کنیم. به یاد آورید که FTP یک برنامه سرویس‌گیرنده/سرویس‌دهنده است که در آن اولین کامپیوتر، کلاینت، داده‌ها یا خدمات را از کامپیوتری که سرور است درخواست می‌کند. یک کامپیوتر را به عنوان کامپیوتر A که سرور است در نظر می‌گیریم و کامپیوتر دیگر را به عنوان کامپیوتر B، کلاینت تعیین کنید. در کامپیوتر A کارهای زیر را انجام دهید:

1. پوشه‌ای به‌نام Normal Users ایجاد کنید و فایلی به نام Normal Users.txt در آن قرار دهید.

2. کامپیوتر A را به اینترنت متصل کنید تا بتوانید نرم‌افزار FileZilla را دریافت کنید. به سایت www.filezilla-project.org  رفته و نرم‌افزار FreeZilla Server را دانلود کنید.

3.  FileZilla Serverرا نصب کرده و همه تمام تنظیمات پیش‌فرض را قبول کنید تا میانبری روی دسکتاپ قرار گرفته و سرویس FTP به‌طور خودکار شروع به کار کند.

4. پس از نصب کامل، پنجره Enter server to administrate ظاهر می‌شود.

یک گذرواژه مدیریتی وارد کرده و آن‌را در مکانی یادداشت کنید. بهتر است نام میزبان و شماره درگاه را نیز یادداشت کنید.

5. از آنجایی که شما فقط یک سرور FTP روی کامپیوتر A اجرا می‌کنید، کادر مجوز همیشه اتصال به این سرور را بررسی کنید. در این حالت وقتی روی Connect کلیک می‌کنید، پنجره FileZilla Server باز می‌شود. همچنین می توانید با استفاده از میانبر روی دسکتاپ این پنجره را باز کنید. شما هم اکنون می‌توانید ارتباط کامپیوتر A با اینترنت را قطع کرده و کامپیوتر را دومرتبه به سوییچ خود متصل کنید.

6. اکنون آماده‌اید تا سرور FTP را پیکربندی کنید. برای تنظیم یک گروه روی Edit,Groups کلیک کنید. در پانل سمت راست پایین بخش Groups روی Add کلیک کنید. در کادر محاوره‌ای اضافه کردن گروه Normal Users را تایپ کرده و OK را کلیک کنید.

7. در پانل سمت چپ پایین Page روی گزینه shared folders کلیک کنید.

8. در پایین Directories روی Add کلیک کنید. پوشه Normal Users را انتخاب کرده و OK را کلیک کنید. پوشه فوق در پانل میانی نشان داده می‌شود.

9. در Directories پوشه Normal Users را انتخاب کرده و سپس Set as home dir را انتخاب کرده و OK را کلیک کنید.

10. در مرحله بعد، روی Edit، Users کلیک کرده و کاربر جدیدی به نام User1 ایجاد کنید. کاربر را در گروه Normal Users قرار دهید.

11. در پانل تنظیمات Account، Password را بررسی کنید، گذرواژه را مشخص کرده و OK را کلیک کنید.

12. برای تأیید این‌که سرویس در حال کار است، اجازه دهید از فرمان‌های کلاینت FTP که درون ویندوز قرار دارد روی کامپیوتر A استفاده کنیم. وقتی که این‌کار را انجام می‌دهید، محتویات ضبط شده در پنجره FileZilla Server را نگاه کنید.

 

پنجره خط فرمان را باز کنید و دستورات ذکر شده در جدول زیر  را در این محیط وارد کنید.

توضیحات فرمان

اتصال به سرویس FTP

ftp localhost

وارد کردن شناسه کاربری

User1

وارد کردن گذرواژه

password

فهرست کردن محتویاتی که درون پوشه به‌اشتراک‌گذاشته شده قرار گرفته‌اند.

dir

بستن ارتباط با FTP

dir

13. در پنجره FileZilla Server، گزینه Edit را کلیک کرده و سپس Settings را کلیک کنید. در تنظیمات General، دقت کنید که سرور روی پورت 21 در حال گوش دادن است. دکمه Cancel را کلیک کرده و پنجره FileZilla Server را ببندید.

14. نرم‌افزار سرور هنوز به عنوان سرویس پس‌زمینه در حال اجرا بوده و به پورت 21 گوش می‌دهد تا هر زمان کلاینت نیاز داشت نشستی را ایجاد کند. برای اطمینان حاصل کردن از این‌که سرویس در حال اجرا است، پنجره Services ویندوز را باز کنید. برای انجام این کار، روی دکمه شروع کلیک راست کرده، گزینه Run را انتخاب کرده، services.msc را درون آن تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید. در پنجره فوق، بررسی کنید که سرویس FTP  FileZilla Server در حال اجرا است و هر بار که کامپیوتر شروع می‌شود، شروع به کار کند. پنجره Service را ببندید.

15. برای پیدا کردن آدرس آی‌پی کامپیوتر A، در پنجره خط فرمان فرمان ipconfig را تایپ کنید. آدرس IP چیست؟ اکنون زمان آن رسیده است تا کامپیوتر B که نقش سرویس‌گیرنده FTP را دارد را به کار گیریم.

16. پنجره خط فرمان را باز کرده و به کامپیوتر A پینگ کنید. خروجی این فرمان باید اتصال به کامپیوتر A را نشان دهد.

17. حالا دستورات مشابه با مرحله 12 را اجرا کرده و از آدرس آی‌پی کامپیوتر A در خط فرمان اول استفاده کنید.. به احتمال زیاد، شما نمی‌توانید اتصال برقرار کنید زیرا فایروال روی کامپیوتر A به‌طور پیش‌فرض اتصال‌های ورودی روی پورت 21 را بلوکه می‌کند. با دستور quit از نشست خارج شوید.

روی کامپیوتر A برای باز کردن پورت 21 کارهای زیر را انجام دهید:

18. در Network and Sharing Center، روی دیوارآتش ویندوز کلیک کنید. در پنجره دیوارآتش ویندوز، روی تنظیمات پیشرفته (Advanced) کلیک کنید. در پانل روی گزینه Inbound Rules  کلیک کرده و سپس روی New Rule در پانل سمت راست کلیک کنید. یک قاعده جدید ایجاد کنید که پورت 21 TCP محلی را باز کند، برای این قاعده نامی انتخاب کنید.

در کامپیوتر B، برای آن‌که بتوانید یک جلسه FTP با کامپیوتر A باز کنید، موارد زیر را انجام دهید:

19. از فرمان‌هایی که در مرحله 12 مشاهده کردید همراه با آدرس آی‌پی کامپیوتر A استفاده کرده و مطمئن شوید که نشستی باز شده و قادر هستید محتویات پوشه به‌اشتراک‌ قرار گرفته را مشاهده کنید. اگر یک هشدار امنیتی ویندوز را مشاهده کردید، اجازه دسترسی را صادر کرده و نشست را دومرتبه ریستارت کنید. زمانی که فایل Normal Users.txt را مشاهده کردید، جلسه را خاتمه داده و محیط خط فرمان را ببندید. شما موفق شدید یک سرور FTP را به ایجاد کرده و به درستی با آن ارتباط برقرار کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟