فضای ذخيره‌سازی ضمیمه به شبکه یا فضای ذخیره‌سازی سرور
NAS یا سرور: کدام‌یک مناسب کسب‌وکار شما است؟
ذخیره‌سازی داده بخشی حیاتی در هر شرکت و سازمانی است، زیرا توزیع سریع داده و پشتیبان‌گیری امن از داده‌های مهم امری ضروری و اجرایی است. ارزشمند شدن اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتری و حجیم شدن آن، لزوم مدیریت آن را می‌طلبد. با رشد بیشتر کسب‌وکار نیازتان به امکانات ذخیره‌سازی پیشرفته‌تر بیشتر می‌شود؛ به‌ویژه اگر کارمندانی دارید که نیاز به دسترسی به حجم عظیمی‌ از اطلاعات چه در داخل یا خارج از محل کار خود دارند. فضای ذخيره‌سازی ضمیمه به شبکه یا به‌اختصار NAS و فضای ذخیره‌سازی سرور، دو گزینه اصلی برای دسترسی، ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری داده در شبکه‌های کامپیوتری هستند. اما از بین دو انتخاب NAS و فضای ذخیره‌سازی سرور کدام‌یک مناسب کارتان است؟

1606683296_1_0.gif

NAS: هارددیسکی که به یک شبکه متصل شده است 

NAS، نوعی معماری ذخیره‌سازی داده برای دسترسی به فایل است که به یک شبکه متصل مي‌شود و این امکان را برای کاربران مختلف و دستگاه‌های کلاینت ناهمگن فراهم می‌کند تا از طریق یک هارددیسک مرکزی به اطلاعات موجود در آن دسترسی پیدا کنند. NAS به‌طور مستقیم به یک سوییچ اترنت که به سرورها لینک شده، متصل مي‌شود. سرورهای شبکه از طریق پورت Ethernet با NAS ارتباط برقرارکرده و از پروتکل‌های رایج دسترسی به فایل نظیر NFS (سرنام (Network File System و CIFS (سرنام Common Internet File System) استفاده می‌کنند. NFS را شرکت Sun Microsystem بنا نهاده و بر پایه Open Network Computing کار می‌کند. NFS مرسوم‌ترین سیستم فایل در محیط‌های تحت یونیکس است. CIFS سیستم فایلی است که برای اینترنت ایجاد شده و بر پایه SMB یا Server Message Block طراحی‌شده و در سیستم‌عامل‌های ویندوزی کاربرد دارد. CIFS را نمی‌توان جایگزین NFS دانست، بلکه باید آن را کامل‌کننده NFS در نظر گرفت. کاربران موجود در یک شبکه محلی (LAN) می‌توانند از داخل NAS و از طریق این استانداردهای اتصال اترنت به محتوای به اشتراک گذاشته‌شده دسترسی پیدا کنند. دستگاه‌های NAS زیرساخت مورد نیاز را برای یکپارچه‌سازی فضای ذخيره‌سازی در یک مکان مشخص فراهم می‌کنند و برای انجام وظایفی همچون آرشیو اطلاعات و پشتیبان‌گیری از داده‌ها و پیاده‌سازی کلاود طراحی شده‌‌اند. برخلاف هارد درایوهای اکسترنال سنتی، دستگاه‌های NAS به‌نوعی سیستم‌عامل داخلی مجهزند که امکانات نرم‌افزاری از قبیل استریم رسانه، دسترسی به چاپگر یا امکان دسترسی به اطلاعات از راه دور را فراهم می‌کنند.

مزایا 

• دستگاه‌های NAS از سرورها کوچک‌ترند و فضای کمتری در محیط کاری اشغال می‌کنند.
• دستگاه‌های NAS ارزان‌تر از سرورها هستند.
• از دستگاه‌های NAS به‌عنوان میزبان اپلیکیشن‌ها با امکان دسترسی راحت می‌توان استفاده کرد.
• برای ساخت فضای ذخيره‌سازی محلی و پشتیبان‌گیری خودکار از داده‌ها می‌توان از دستگاه‌های NAS استفاده کرد.
• دستگاه‌های NAS امکان به اشتراک‌گذاری فایل و مشارکت بین چندین کاربر مختلف را ساده می‌کند.

معایب 

• NAS وابسته به شبکه محلی است و در صورت اختلال شبکه محلی NAS نیز از کار خواهد افتاد.
• با NAS شما به اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید روی سیستم‌عامل داخلی NAS دانلود كنيد، محدود خواهید شد.
• NAS مقدار زیادی از پهنای باند را مصرف می‌کند که ممکن است روی سرعت و عملکرد کلی شبکه تاثیر منفی داشته باشد.
• تولیدکنندگان دستگاه NAS کاربران را مجبور می‌کنند به‌جای انتخاب نرم‌افزارهای موردنظر خود از اپلیکیشن‌های اختصاصی این سازندگان استفاده کنند.
• NAS نسبت به کلاود از امنیت کمتری برخوردار است و ممکن است به‌صورت فیزیکی مورد سرقت واقع شود. 

مطلب پیشنهادی

NAS کلاود چیست و استفاده از آن چه فوایدی دارد؟
راه‌کاری تازه برای ذخیره اطلاعات

سرور: یک سخت‌افزار با امکانات امنیتی پیشرفته و مجهز به فایروال داخلی 

سرور نوعی سخت‌افزار قدرتمند با توانایی‌های بالا است که برای پردازش درخواست‌های ارسال‌شده طراحی‌شده و داده‌ها را از طریق یک شبکه محلی یا اینترنت به سایر کامپیوترها منتقل ‌می‌کند. سرورهای مستقر در اینترنت معمولا به حافظه، ظرفیت ذخیره‌سازی و توان پردازشی بالاتری مجهزند تا بتوانند به انبوهی از درخواست‌های کاربران مختلف پاسخ دهند.

NAS یا سرور: کدام‌یک مناسب کسب‌وکار شما است؟

مزایا 

• امکان ذخيره‌سازی مقدار بسیار زیادی از داده و قدرت پردازشی بسیار بالا برای پشتیبانی از درخواست‌های فراوان موجود در یک شبکه پر ازدحام.
• با استفاده از سرور دیگر به اپلیکیشن‌های مشخص محدود نخواهید شد و می‌توانید نرم‌افزارهای ثالث مورد نظر خود را نصب کنید.
• سرورها با زیرساخت امنیتی پیشرفته‌ و فایروال‌شان، خود با اطمینان و دقت بیشتری از اطلاعات تجاری‌تان محافظت می‌کنند.

معایب 

• باید به‌طور دائم از یک سرور مراقبت و نگهداری کنید تا تمام اجزای آن اعم از تنظیمات نرم‌افزاری و هارددیسک‌های موجود در آن به‌درستی وظیفه خود را انجام دهند.
• معمولا برای استفاده از سیستم‌‌عامل‌های تولیدشده مخصوص سرورها باید مجز استفاده از آن‌ها را خریداری کنید.
• سرورها به برق بیشتری مصرف می‌کنند و قیمت آن‌ها بیشتر از دستگاه‌های NAS است، بنابراین بودجه بیشتری برای تهیه و نگهداری از آن لازم است.
• نصب و پیکربندی یک سرور به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد و برای انجام آن به متخصصان باتجربه نیاز است.

NAS در برابر سرور: کدام‌یک مناسب کار شما است؟

مباحث گوناگونی درباره مقايسه NAS و سرور و این‌که کدام‌یک بیشتر برای ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری داده مناسب هستند، وجود دارد. اما بدون ‌شک دستگاه‌های NAS و سرورهای مخصوص ذخیره‌سازی راهکارهای مناسبی را برای دسترسی به فایل‌های به اشتراک گذاشته‌شده روی یک شبکه در اختیارتان خواهند گذاشت. برای مقايسه NAS با سرور باید با در نظر گرفتن موارد زیر ببینید کدام‌یک با نیاز حال حاضر و آینده‌تان سازگارتر است.

قیمت 

بودجه مدنظر برای انجام کار اصلی‌ترین عامل برای انتخاب‌تان است. از آنجا که هزینه راه‌اندازی و نگهداری از یک سرور بسیار بیشتر از یک دستگاه NAS است، شاید مجبور باشید بیشتر به NAS فکر کنید. علاوه بر هزینه خود تجهيزات، به دلیل مصرف بیشتر انرژی در سرورها و نیاز به تجهيزات خنک‌کننده و همین‌طور پرداخت هزینه برای مجوز استفاده از نرم‌افزارها باید به این هزینه‌های جانبی توجه داشته باشید. 

فضای اشغال‌شده 

یک سرور نسبت به یک دستگاه NAS فضای بیشتری را اشغال می‌کند بنابراین استفاده از سرور در محیط‌های کاری با فضای کوچک و محدود توصیه نمی‌شود. در مقابل دستگاه‌های NAS جمع‌وجور و قابل‌حمل هستند و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی جابه‌جا کرد و آن را در یک دفتر کار کوچک به یک روتر یا سوییچ متصل کنید.

امنیت 

پردازش داده در NAS مبتنی بر فایل بوده و از طریق یک فضای نام عمومی‌ اشتراک‌گذاری فایل در شبکه محلی (LAN ) را انجام می‌دهد. دستگاه‌های NAS به عوامل محیطی حساس بوده و به‌راحتی ممکن است دچار صدمات فیزیکی شده یا به سرقت روند. اما سرورها گزینه‌های امنیتی پیشرفته‌تری را در اختیارتان می‌گذارد و به فایروال‌های داخلی مجهزند و با دقت و قدرت بیشتری از اطلاعات‌‌تان محافظت می‌کند. بنابراین اگر قصد دارید داده‌های سازمانی محرمانه و حساس را به اشتراک بگذارید باید به سراغ سیستم امنیتی قدرتمندتر و قابل سفارشی‌سازی سرورها برويد.

گسترش‌پذیری

قابلیت گسترش یک مؤلفه حیاتی برای زمان‌هایی محسوب می‌شود که حجم کاری شرکت یا سازمان شما دائم در حال افزایش و دگرگونی است. دستگاه‌های NAS چندان گسترش‌پذیر نیستند، زیرا قاب درایو NAS یک اندازه مشخص داشته و محدود است. در عوض معماری شبکه سرور به شکلی است که مدیران شبکه را قادر می‌سازد ظرفیت شبکه خود را مطابق با نیاز خود گسترش دهند. بنابراین اگر قصد دارید از انواع مختلفی از اپلیکیشن‌ها استفاده کرده و همه اجزای در اختیار خود را سفارشی‌سازی کنید، سرور، انتخاب مناسبی برای شما است. 

مطلب پیشنهادی

چگونه بهترین NAS مناسب کارمان را انتخاب کنیم؟
6 سوالی که باید پیش از خرید یک دستگاه NAS جواب دهید

بهترین سرورهای مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره‌سازی کلاود و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط 

این روزها زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به‌طور چشم‌گیری به راهکارهای ذخیره‌سازی و ارائه اطلاعات نیاز دارند. به همین دلیل، پیاده‌سازی و راه‌اندازی سرورها برای ذخیره‌سازی و تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها باید مطابق با رشد کسب‌وکارتان انجام شود و برای ارائه سطوح بالاتری از عملکرد تداوم پیدا کند. بنابراین انتخاب یک سرور مقرون‌به‌صرفه و قدرتمند که سطح گسترده‌ای از قابلیت‌های سفارشی‌سازی را در اختیارتان بگذارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. در جدول زیر سه سرور سطح سازمانی قدرتمند را که به شما در راه رسیدن به یک زیرساخت ذخیره‌سازی شبکه کمک کند، فهرست کرده‌ایم. این سرورهای مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره‌سازی کلاود و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با انعطاف‌پذیری بالا و در سطحی قابل‌قبول از عملکرد و ذخیره‌سازی داده، رشد آینده تجاری شما را تضمين می‌کند.

نتیجه‌‌گیری 

تصمیم‌‌گیری در مورد ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری از داده‌ها با استفاده از یک سرور یا دستگاه NAS به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به میزان فضای موجود در محل کار، مقدار هزینه در نظر گرفته‌شده برای امن باقی نگه‌داشتن اطلاعات و چگونگی پیکربندی و میزان قابلیت گسترشی که از سیستم ذخيره‌‌‌سازی خود انتظار دارید، اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده موضوع قابل‌توجه دیگر وضعیت حال حاضر و نیازهای آینده کسب‌وکارتان است که در تصمیم‌‌‌گیری‌تان برای انتخاب NAS در برابر سرور نقش چشمگيری را ایفا می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟