پیکربندی تنظیمات روتر
چگونه بهترین عملکرد روتر را به دست آوریم؟
در مطلب پنج کاری که پس از خرید یک روتر جدید باید انجام دهید به نکات مهمی اشاره کردیم که پس از خرید روتر باید به آن‌ها توجه کنید. اما در این مقاله قصد داریم نکاتی را یادآور شویم که اجازه می‌دهند فرآیند استریم کردن پهنای باند را به شکل دقیقی میان سایر تجهیزات مدیریت کنید. رویکردی که اجازه می‌دهد پهنای باند اینترنت را به شکل هوشمندانه به سمت دستگاه‌هایی روانه کنید که در زمان کار با آن‌ها به اینترنت بیشتری نیاز دارند.

1606683296_1_0.gif

روترها همانند سایر تجهیزات الکترونیکی که در کنار شما هستند، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند که هوشمندی یکی از این شاخصه‌ها است. روترهایی که به خوبی می‌دانند پهنای باند را باید به سمت چه دستگاهی ارسال کنند تا شما شاهد یک زمان تاخیر طولانی یا لگ نباشید. اما زمانی می‌توانید به بهترین عملکرد دست پیدا کنید که روتر خود را به درستی پیکربندی کرده باشید. نکاتی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد از مهم‌ترین تنظیماتی هستند که هم کاربران حرفه‌ای و هم گیمرها باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

مطلب پیشنهادی

چطور می‌توانیم یک هات‌اسپات وای‌فای در لینوکس ایجاد کنیم؟

روتر گیمینگ چیست؟

روترهایی که برچسب گیمینگ روی آن‌ها قرار گرفته است، گونه خاصی از روترها هستند که بیشترین تنظیمات را به منظور بهینه‌سازی شبکه و کم کردن زمان تاخیر در خود جای داده‌اند. اما صبر کنید! آیا روترهای ما فاقد چنین امکاناتی هستند؟ پاسخ منفی است. به عبارت دقیق‌تر بخش عمده‌ای از تنظیماتی که درون روترهای گیمینگ قرار دارد در روترهای ما نیز وجود دارد.

کیفیت سرویس (Quality of Service)

کیفیت سرویس که در اصطلاح به آن QoS گفته می‌شود از جمله تنظیماتی است که در بیشتر روترها وجود دارد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد اولویت‌بندی را برای انتقال بسته‌های داده‌ای مشخص کنید. زمانی که چندین سامانه کامپیوتری به یک شبکه متصل شده‌اند و هر یک کارهای مختلفی همچون ورود به وب، استریم فیلم‌ها، بازی‌های آنلاین و.... را انجام می‌دهند، QoS این توانایی را دارد تا زمان تاخیر را کم کرده و به سامانه‌های کامپیوتری اجازه دهد به سرعت مقولانه‌ای دسترسی داشته باشند. به‌طور مثال اگر یک نفر به‌طور همزمان در حال تماشای محتوای آموزشی روی یوتیوب است و در همان حال شخص دیگری از طریق نرم‌افزارهایی همچون imo در حال برقراری یک مکالمه ویدویی است، طبیعی است که پهنای باند باید به این دو سامانه بیشتر از سایر دستگاه‌ها اختصاص داده شود. با فعال کردن کیفیت سرویس و پیکربندی درست انتقال داده‌ها به هر سیستم، مشکل تاخیر به کمترین مقدار خود خواهد رسید.

مطلب پیشنهادی

مایکروسافت سیستم‌عامل روباتیک برای ویندوز 10 را راه‌اندازی کرد

به‌کارگیری شبکه سیمی از طریق پورت گیگابیتی (Gigabit Ethernet Port)

پورت‌های LAN که به آن‌ها پور‌های اترنت نیز گفته می‌شود را نباید دست کم بگیرید. پورت‌های اترنتی که سرعتی برابر با یک گیگابیت بر ثانیه دارند را Gigabit Ethernet Port می‌گویند. درست است که در ظاهر یک شبکه سیمی دردسرآفرین بوده و کابل اترنت مزاحم است، اما در مقایسه با شبکه‌های وای‌فای سرعت اترنت به مراتب بیشتر بوده و در نتیجه کمترین زمان تاخیر را به همراه خواهد داشت. در نتیجه اگر در محیطی زندگی می‌کنید که تداخل امواج از هر سو شما را احاطه کرده‌اند شبکه سیمی مشکل شما را برطرف خواهد کرد. توجه داشته باشید که یک کابل LAN در مقایسه با وای‌فای همواره قابل اعتمادتر بوده و یک ارتباط پایدار را رقم خواهد زد. اگر کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنید به‌طور معمول اینترنت زیادی را مصرف می‌کند، در این حالت بهتر است از طریق پورت LAN که روی مادربورد قرار دارد استفاده کنید. پورت‌های LAN که روی مادربورد کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ قرا ردارد سرعتی برابر با یک گیگابیت بر ثانیه دارد. سرعتی که به مراتب فراتر از روترهای وای‌فای عادی است. روترهای وای‌فای میان رده و پایین رده اغلب سرعتی برابر با 300 مگابیت بر ثانیه دارند که در بیشتر موارد بسیاری از کاربران به چنین سرعتی دست پیدا نخواهند کرد.

از استاندارد وای‌فای 802.11ac همراه با دو باند استفاده کنید

امروزه اغلب روترهای مورد استفاده کاربران به دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز تجهیز شده‌اند. با توجه به این‌که باند 5 گیگاهرتز کمترین تداخل را دارد در نتیجه به راحتی می‌تواند سیگنال‌های وای‌فای را انتقال دهد. روترهایی که به استاندارد 802.11.ac تجهیز شده‌اند به شما اجازه می‌دهند تا وای‌فای را به راحتی روی هر فرکانسی که نیاز دارید انتقال دهید. تنها مشکلی که باند 5 گیگاهرتز دارد به برد کوتاه آن باز می‌گردد. در نتیجه بهتر است هر دو فرکانس را روشن نگه دارد. با توجه به این‌که برنامه‌های خوبی همچون FRITZ!App WLAN به منظور محاسبه قدرت آنتن‌ها وجود دارد با نصب این برنامه‌ها روی گوشی و اندازه‌گیری قدرت آنتن به راحتی می‌توانید بهترین نقطه برای قرارگیری روتر پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی

چگونه مشکل عدم شناسایی سیم کارت را حل کنیم؟
حل مشکل عدم اتصال به شبکه و سیم کارت

تنظیم قدرت آنتن (Signal Strength)

یکی از بهترین تنظیماتی که در برخی از روترها وجود دارد به قابلیت تغییر قدرت آنتن (Signal Strength) اشاره دارد. اگر به دنبال آن هستید تا قدرت آنتن و پوشش شبکه را به بالاترین توان خود برسانید بهتر است قدرت آنتن را به حداکثر برسانید.

از فناوری MU-MIMO غافل نشوید

مایمو یا همان چند کاربر، چند وروی و چند خروجی همزمان از جمله فناوری‌های نسبتا نوینی است که برخی از تجهیزات بی‌سیم به آن تجهیز شده‌اند. روتری که به چنین قابلیتی تجهیز شده باشد قادر است به شکل همزمان به دستگاه‌های مختلف متصل شود. در نتیجه مشکل تداخل برای فردی که در حال تماشای یک فیلم آنلاین است، فردی که در حال انجام بازی است و... به پایین‌تر حد خود می‌رسد. فراموش نکنید این فناوری زمانی موفق می‌شود که پهنای باند شما در حد مطلوب باشد. روترهایی که فاقد چنین فناوری هستند، مجبور هستند به درخواست تجهیزات الکترونیکی برای اتصال به اینترنت یک به یک پاسخ دهند، در حالی که مایمو این‌کار را به شکل همزمان و موازی انجام می‌دهد.

از بهینه‌سازی کانال‌های ارتباطی غافل نشوید

تداخل میان فرکانس‌ها مشکلی است که دست کم یکبار در روز شاهد آن هستیم. بهترین کاری که برای حل این مشکل می‌توانید انجام دهید انتخاب کانال‌های ارتباطی مختلف است. فرکانس 2.4 گیگاهرتز 11 کانال در اختیار شما قرار می‌دهد، در حالی که این رقم روی فرکانس 5 گیگاهرتز به 23 عدد افزایش پیدا می‌کند. اگر روی تجهیزاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید امکان انتخاب کانال وجود دارد، بهتر است وضعیت خودکار را خاموش کرده و کانل‌هایی که فاصله بیشتری با یکدیگر دارند را انتخاب کنید. انتخاب کانال اول روی یک وسیله و کانال آخر روی وسیله دیگر یک راهکار مثبت است.

از تجهیزات داخلی روتر غافل نشوید

روترها شبیه به کامپیوترها هستند و دارای پردازنده و حافظه داخلی هستند. مولفه‌هایی که همراه با میان‌افزار روتر محاسبات را انجام می‌دهند. اگر دستگاه‌های زیادی در خانه دارید که به روتر متصل می‌شوند، بهتر است در زمان خرید به پردازنده و توان پردازشی به کار گرفته شده در روتر دقت کنید. پیشنهاد ما این است که به دنبال روترهای گیمینگ باشید.

روتر خود را در زمان‌های مشخصی ری‌استارت کنید

در زمان بروز مشکلات عجیب بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، ری‌استارت کردن روتر است. اگر اینکار به شکل خودکار انجام شود به شکل قابل توجهی مشکلات را کاهش می‌دهد. ایده‌آل‌ترین کار این است که روتر را به گونه‌ای زمان‌بندی کنید که در ساعات مشخصی از شبانه‌روز خاموش و دومرتبه روشن شود. توجه داشته باشید که این ویژگی روی همه روترها وجود ندارد.

در نهایت فراموش نکنید که به‌روزرسانی میان‌افزار روتر نقش به‌سزایی در افزایش سرعت دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟