چه تفاوتی بین ماشین مجازی و سرور وجود دارد؟
یک کامپیوتر دستگاهی است که می‌تواند وظایفی را بر اساس دستورالعمل‎های داده شده انجام دهد. یک کامپیوتر شامل چندین منبع سخت افزاری است. دستورالعمل‎های مربوط به عملکرد سخت افزار توسط نرم افزار فراهم می‌شود. یک سیستم عامل نیز نوعی نرم افزار است. یک ماشين مجازی یک نرم افزار یا محیط کاربردی است که کار شبیه سازی یک سیستم کامپیوتری با سیستم عامل را انجام می‌دهد. کارایی آن شبیه به یک کامپیوتر فیزیکی است که قادر است وظایف محول شده را همانند یک کامپیوتر مستقل انجام دهد. یک سرور نیز یک دستگاه یا مجموعه‎ای از برنامه‎هایی است که درخواست‎های دریافت شده از کامپیوترهای کلاینت را انجام می‌دهد. تفاوت اصلی بین یک ماشين مجازی و سرور این است که ماشین مجازی یک نرم افزار شبیه به یک کامپیوتر فیزیکی است که می‌تواند یک سیستم عامل را اجرا کند در حالی که یک سرور دستگاه یا نرم افزاری است که درخواست‎های سایر کامپیوترها یا کلاینت‎های موجود در یک شبکه را فراهم می‌کند.

1606683296_1_0.gif

ماشین مجازی یا Virtual Machine چیست؟

یک کامپیوتر نوعی دستگاه الکترونیکی برای انجام وظایف گوناگون است. تجهيزات فیزیکی یک کامپیوتر با عنوان سخت افزار شناخته می‌شوند. پردازنده، هارد درايو، درایو نوری و فلاپی دیسک نمونه‎هایی از تجهيزات سخت افزاری هستند. به منظور این که تجهيزات سخت افزاری بتوانند به خوبی کار کنند، لازم است که از نرم افزار استفاده شود. این نرم افزار می‌تواند به عنوان مجموعه‎ای از دستورالعمل‎ها و فایل‎های پیکربندی تعیین شود که از آن برای انجام وظایفی خاص استفاده می‌شود. نرم افزار عملکرد یک کامپیوتر را ساده‎تر و ماهرانه‎تر می‌کند. لینوکس، مک و ویندوز نمونه‎ای از این نرم افزارها هستند که توانایی منحصر به فردی برای استفاده از اجزای سخت افزاری کامپیوتر دارند، به همین دلیل است که به آنها سیستم عامل گفته می‌شود.

یک ماشين مجازی نرم افزاری شبیه به کامپیوتر فیزیکی است که می‌تواند یک سیستم عامل و اپلیکیشن‎های مرتبط با آن را اجرا کند. یک کنترل کننده ماشین مجازی نیز نرم افزاری است که ماشین‎‎های مجازی را ایجاد و اجرا می‌کند. در این روش شما می‌توانید یک سیستم عامل را روی یک سیستم عامل دیگر اجرا کنید. Virtual Box و VMware از جمله معروفترین کنترل کنندههای ماشین مجازی هستند. اگر روی کامپیوتر شما سیستم عامل ویندوز نصب شده باشد و شما مایل باشید لینوکس را هم در اختیار داشته باشید، می‌توانید یک کنترل کننده ماشین مجازی را نصب کرده و از طریق آن یک ماشين مجازی ایجاد کنید. سپس شما می‌توانید لینوکس را روی این ماشین مجازی نصب کنید. هر زمان که در ویندوز نیاز به استفاده از لینوکس را پیدا کردید می‌توانید این ماشین مجازی را روشن کنید و از سیستم عامل لینوکس استفاده کنید. در زمانی که شما مشغول کار با لینوکس هستید ویندوز نیز در پس زمینه در حال اجرا است. بعد از این که کار شما به پایان رسید می‌توانید وضعیت ماشین مجازی را ذخيره کرده و به سیستم عامل ویندوز بازگرديد.

این امکان وجود دارد که با استفاده از یک کنترل کننده ماشین مجازی چند سیستم عامل مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، اگر یک کامپیوتر شامل سیستم عامل مک است، کاربر می‌تواند virtual box را نصب کرده و دو ماشین مجازی ایجاد کند. هر ماشین مجازی می‌تواند یک سیستم عامل مجزا مثل ویندوز اکس و ویندوز 8 را اجرا کند. کاربر می‌تواند از این دو سیستم عامل درست مثل دو کامپیوتر مجزا استفاده کند. افزایش تعداد ماشین‎های مجازی می‌تواند سرعت عملکرد کامپیوتر را کاهش دهد. در حالت کلی ماشین‎های مجازی بیشتر برای مواقعی مفید هستند که شما می‌خواهید اپلیکیشن‎های قدیمی‌تر را روی سیستم عامل‎های مختلف با استفاده از یک کامپیوتر اجرا کنید.

سرور چیست؟

یک سرور کامپیوتری است که خدماتی را برای کامپیوترهای دیگر فراهم می‌کند. می‌توان یک سرور را برای مقاصد مختلف پیکربندی کرد. به عنوان نمونه می‌توان سروری را راه اندازی کرد که وضعیت دسترسی به شبکه را کنترل کند، وب‎سایت‎ها را میزبانی کند و یا وظیفه ارسال و دریافت ایمیل‎ها را برعهده بگیرد. هر سرور وظیفه بخصوصی را برعهده دارد. بعضی از آنها فایل سرور، پرینت سرور، سرور شبکه و یا سرور پایگاه داده هستند. از آنجا که سرورها برای ارائه خدمات به صورت تمام وقت در نظر گرفته شده‎اند، نباید آنها را خاموش کرد. ایجاد نقص در یک سرور می‌تواند مشکلات زیادی از جمله خطای دسترسی به شبکه را موجب شود.

همانطور که اشاره شد انواع مختلفی از سرورها وجود دارند. یک سرور وب وظیفه فراهم کردن صفحات وب مرتبط با درخواست یک کلاینت را برعهده دارد. یک مرورگر وب در گوشه‎ای از جهان یک کلاینت است که درخواست خود برای دریافت یک صفحه وب را به سرور وب در گوشه‎ای دیگر از جهان ارسال می‌کند. یک سرور فایل فایل‎های درخواست شده توسط کاربران در یک شبکه را فراهم و مدیریت می‌کند. یک سرور پرینت وظیفه مدیریت و انجام درخواست‎های چاپ در یک شبکه را برعهده دارد. ذخیره سازی داده برای همه سازمان‎ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از سرور پایگاه داده به منظور ذخیره، بازیابی و مدیریت داده در یک پایگاه داده استفاده می‌شود. در حالت کلی، از سرورها برای به اشتراک گذاری منابع و فراهم کردن خدمات گوناگون برای سایر دستگاه‎های موجود در یک شبکه استفاده می‌شود.

چه شباهتی بین ماشین مجازی و سرور وجود دارد؟

  • هر دوی آنها به سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر مرتبط هستند.

چه تفاوتی بین ماشین مجازی و سرور وجود دارد؟

  • یک ماشين مجازی یک نرم افزار شبیه به کامپیوتر فیزیکی است که می‌تواند یک سیستم عامل و اپلیکیشن‎های مرتبط با آن را اجرا کند. اما یک سرور یک دستگاه یا نرم افزار است که خدمات درخواست شده از طرف سایر کامپیوترها یا کلاینت‎های موجود در یک شبکه را تامین می‌کند.
  • عملکرد یک ماشين مجازی درست مثل یک کامپیوتر فیزیکی است، اما یک سرور ممکن است یک کامپیوتر فیزیکی دیگر باشد که خدمات مختلفی را برای سایر کامپیوترها فراهم می‌کند.
  • یک ماشين مجازی را می‌توان مثل یک کامپیوتر معمولی بعد از اتمام کار خاموش کرد، اما معمولا یک سرور باید همیشه روشن باشد تا بتواند به درخواست‎های ارسال شده در هر ساعت از شبانه روز پاسخ دهد.
  • هیچ طبقه بندی برای ماشین‎های مجازی وجود ندارد، اما سرورها بر اساس وظایفی که انجام می‌دهند به چندین گروه از قبیل file server, web server, mail server و غیره تقسیم بندی می‌شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟