بازار SD-WAN به‌دنبال جذب سرمایه بیشتر
۸ پیش‌بینی برای  SD-WAN  در سال 2018
در این نوشتار، 8 پیش‌بینی را که مؤسسه معتبر فوربس برای سال جاری میلادی منتشر کرده است مرور کرده‌ایم. امید است با مطالعه آن تصویر روشنی از آینده صنعت SD-WAN برای خوانندگان گرامی فراهم آید.

1606683296_1_0.gif

در یادداشتی که در شماره 200 ماهنامه شبکه منتشر شد، اهمیت معماری شبکه مبتنی بر نرم‌افزار (SDN) و کارکرد آن در شبکه‌های گسترده (WAN) ذکر شد. استفاده از معماری SDN در شبکه‌های ‌گسترده به خلق فناوری SD-WAN انجامیده که با استقبال فراوانی در صنعت روبه‌رو شده است، به طوری که شرکت‌های فراوانی در این زمینه محصولاتی ارائه کرده‌اند.

 1-  روند متحد شدن بازیگران صنعت ادامه خواهد یافت 

شرکت Viptela در سال 2012 در زمینه مجازی‌سازی شبکه و SD-WAN شروع به فعالیت کرد. در ماه آگوست سال گذشته، کمپانی سیسکو اعلام کرد آن را خریداری کرده است. همچنین در ماه نوامبر VMware اعلام کرد VeloCloud را تصاحب کرده است. انتظار می‌رود تصاحب شرکت‌های کوچک توسط غول‌های فناوری در سال جدید نیز رخ دهد. هرچند این معاملات مسیر را برای شرکت‌های بزرگ هموار می‌سازد، اما چالشی را نیز برای آن‌ها در زمینه یکپارچه‌سازی محصولات خود با محصولات شرکت‌های تصاحب‌ شده فراهم می‌کند. برای مثال سیسکو باید بتواند iWAN portfolio را با Viptela سازگار کند. 

 2 - به‌کارگیری SD-WAN از مدل برنامه‌محور به مدل به‌عنوان سرویس تبدیل خواهد شد 

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی رویکرد به‌عنوان سرویس (as-a-service) رونق یابد. در این رویکرد امکانات مورد نیاز کاربر به‌صورت یک سرویس به وی ارائه می‌شود. در وضعیت فعلی خریداران محصولات SD-WAN از کنار هم قرار دادن قطعات مختلف پازل خسته شده و ترجیح می‌دهند یک سرویس داشته باشند که مجازی‌سازی انتها به انتها را برای آن‌ها ایجاد کند و درگیر مسائلی از قبیل ازدحام لینک‌های backbone شبکه نشوند. بسیاری از شرکت‌ها نیز سرویس‌های MPLS استاتیک را با سرویس‌های SD-WAN جایگزین خواهند ساخت.

 3 - امنیت یکی از پارامترهای مهم خرید محصولات 

همچنان که رقابت در این صنعت سنگین‌تر و نفس‌گیرتر می‌شود، شرکت‌ها گزینه‌های جدیدی را به محصولات خود اضافه می‌کنند و امنیت یکی از مواردی است که جذابیت یک محصول SD-WAN را دوچندان خواهد کرد. با این حال، اگر امنیت در زیربنای سیستم وجود نداشته باشد، به طور مثال اگر رمزنگاری انتها به انتها در مسیر انجام نشده باشد یا امنیت تجهیزات شبکه در برابر دستکاری فیزیکی فراهم نشده باشد، امنیت واقعی به‌وسیله افزونه‌های امنیتی پدید نخواهد آمد.
انتظار می‌رود امنیت در سال جدید میلادی یک پارامتر بسیار مهم و حیاتی در خرید محصولات SD-WAN برای شرکت‌ها باشد و شرکت‌های عرضه‌کننده نیز بهترین استراتژی‌های موجود را استفاده کنند. از جمله اینکه کارکردهایی نظیر فایروال را در محصولات خود تعبیه کنند.

نتیجه تلاش‌های ارائه‌دهندگان خدمات SD-WAN، ارائه دسترسی کلاینت‌لس (Clientless) برای کاربران موبایل خواهد بود تا پیچیدگی‌های مدیریتی به حداقل برسد

 4 - ابتکارات در زمینه SaaS به رشد صنعت کمک خواهد کرد 

در حال حاضر گرایش چشمگیری به‌سمت پردازش ابری و مدل نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) وجود دارد. برای مثال بسیاری از شرکت‌ها از نرم‌افزارهای آنلاین حسابداری در مجموعه خود استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از سرویس‌دهندگان نظیر مایکروسافت و آمازون مدل زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) را عرضه می‌کنند، اما در این میان شرکت‎‌هایی همچون GE به‌سمت خدمات SaaS رفته‌اند. این چیزی است که تأمین‌کنندگان MPLS پاسخی برای آن ندارند و لذا صنعت SD-WAN به صحنه خواهد آمد تا این مدل سرویس‌دهی را ارائه کند و در این میان گردش مالی خود را نیز ارتقا دهد.

 5 - شرکت‌ها در سراسر جهان درمی‌یابند استفاده از معماری 

 SD-WAN روی بستر اینترنت مشکلات مربوط به کارایی برنامه‌ها را حل نخواهد کرد
استفاده از اینترنت به‌عنوان یک بستر برای ارتباطات (در مقایسه با شبکه‌های اختصاصی) یک گزینه کم‌هزینه، انعطاف‌پذیر و در دسترس برای معماری SD-WAN به شمار می‌آید. با این حال شرکت‌هایی که از این رویکرد برای اتصال شعبه‎‌های خود به یکدیگر استفاده می‌کنند، بهتر است یک تصویر کلی‌تر و واقعی‌تر از ماجرا داشته باشند، مخصوصاً اگر هدف آن‌ها کاربردهای SaaS است. در واقع شرکت‌هایی که از این روش بهره می‌برند کارایی نرم‌افزارها، رضایت کاربر و بهره‌وری را قربانی خواهند کرد. تأخیر، گم‌ شدن بسته‌ها و جیتر (تغییرات در تأخیر) همواره جزئی از اینترنت بوده است، به‌خصوص اگر ارتباطات در مقیاس ناحیه‌ گسترده برقرار شود. بنابراین استفاده از این معماری بر بستر اینترنت ممکن است به نقض قراردادهای سطح سرویس (SLA) منجر شود و این موضوعی است که در سال جاری میلادی شرکت‌ها به آن پی خواهند برد.

 6 - امکانات استفاده از SD-WAN به‌صورت موبایل گسترش می‌یابد 

بسیاری از ابزارهای فعلی SD-WAN برای استفاده به‌صورت موبایل امکانات چندانی ندارند. این در حالی است که امروزه 40 درصد کارکنان در سراسر جهان به‌صورت از راه دور (ریموت) به محل کار خود متصل می‌شوند و این موضوعی است که عرضه‌کنندگان را برای رضایت این گروه به تلاش خواهد کشاند. نتیجه تلاش‌های ارائه‌دهندگان خدمات SD-WAN، ارائه دسترسی کلاینت‌لس (Clientless) برای کاربران موبایل خواهد بود تا پیچیدگی‌های مدیریتی به حداقل برسد.

 7- اینترنت اشیا صنعت SD-WAN را رونق می‌بخشد 

اینترنت اشیا (IoT) تاکنون چندین صنعت مختلف از جمله صنعت درمان، ساخت و تولید و توزیع برق و گاز را متحول ساخته است. اما این تازه آغاز راه است و در آینده نزدیک میلیاردها دستگاه به اینترنت متصل خواهند شد و نرخ ترافیک شبکه افزایش زیادی خواهد یافت. در این میان کلید موفقیت IoT در صنایع مختلف انتقال بی‌درنگ اطلاعات است. معماری شبکه مبتنی بر نرم‌افزار با توجه به مدیریت متمرکز امکان ارائه سرویس‌های متمایز را به این کاربردها فراهم می‌سازد، به طوری که کیفیت مورد نیاز حفظ شود.

 8 - محصولات SD-WAN از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ارتقای سطح شبکه‌های WAN بهره خواهند برد 

یکی از مزایای SD-WAN این است که شبکه از نیازمندی برنامه‌های تحت پشتیبانی آگاه است و می‌تواند به‌صورت مناسب واکنش نشان دهد. در سال 2018 شاهد این خواهیم بود که استفاده رو به رشدی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خواهد شد تا این قابلیت بهبود یابد. یکی از کاربردها می‌تواند پیش‌بینی ترافیک شبکه و هدایت ترافیک به بهترین مسیر قبل از وقوع ازدحام باشد.
پیش‌بینی‌هایی که در این نوشتار مطرح شد، مثل هر پیش‌بینی دیگر ممکن است اصلاً به وقوع نپیوندد، یا برای تحقق آن‌ها به زمان بیشتری نیاز باشد. اما درنهایت یک پیش‌بینی قطعاً درست خواهد بود: در سال 2018 بازار SD-WAN به جذب سرمایه برای تولید محصولات و نیز جذب علاقه خریداران احتمالی ادامه خواهد داد.
 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟