اگر نرم‌افزار مرکز داده را ببلعد، انرژی غذای بعدی خواهد بود
انرژی نرم‌افزارمحور به چه معنایی است؟
توانایی مجازی‌سازی در توزیع، ذخیره‌سازی و استفاده انرژی در مراکز داده ممکن است باعث مقیاس‌پذیری بیشتر شود اما هنوز هم موانعی وجود دارند. یکی از جدیدترین مباحث انرژی نرم‌افزار محور است که در این مقاله آن را بررسی می‌کنیم.

1606683296_1_0.gif

مفهوم مرکز داده نرم‌افزار محور(software-defined data center) چندین سال است که در صنعت مورد بحث و بررسی است. اساساً عبارت «نرم‌افزار محور» در تمام بخش‌های فناوری اطلاعات وجود دارد و می‌توان زیرساخت‌ها را مجازی‌سازی کرد یا آنها را به صورت نرم‌افزاری کنترل کرد.

اخیراً تعدادی از کارشناسان خبره تلاش کرده‌اند تا این دیدگاه را برای سایر زیرساخت‌ها فراهم کنند. برای مثال شرکت Power Assure به عنوان یکی از اولین شرکت‌هایی شناخته شد که مفهوم انرژی نرم‌افزار محور یا (Software-Defined Power(SDP را معرفی کرد. این مفهوم به عنوان یک راه‌حل برای مشکلات ناشی از انرژی است که در تأمین اطمینان سطح اپلیکیشن وجود دارد. حدود نیمی از مشکلات سرویس‌دهی در مراکز داده به مشکلات انرژی برمی‌گردد، پیش‌بینی می‌شود که این مقدار در آینده بیشتر هم بشود.

شرکت Chief Technology Officer در مقاله‌ای در این باره می‌نویسد: «انرژی نرم‌افزار محور شبیه به مرکز داده نرم‌افزار محور(SDDC) درباره ایجاد یک لایه انتزاعی است که راحت‌تر از گذشته منابع را مطابق نیازها تخصیص می‌دهد. یعنی به صورت پویا منابع را تخصیص می‌دهد تا از انرژی به بهترین شکل ممکن استفاده شود. در SDDC منابع ما سرورها، تجهیزات ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی هستند و نیازها خدمات سطح اپلیکیشن هستند. در انرژی نرم‌افزار محور، منابع الکتریسیته برای انرژی (و خنک کنندگی)  است ولی نیازها همانند مورد قبلی است.»

یکی از فناوری‌های انرژی نرم‌افزار محور یک سیستم کامپیوتری است که ترکیبی از محاسبات و انرژی الکتریکی است. این سیستم را کنترولر انرژی نرم‌افزار محور می‌نامیم. هدف کنترولرها دو چیز است: مورد اول، اصلاح و برقراری تعادل در شبکه‌های الکتریکی و توزیع هوشمند انرژی است. هدف دوم، گزارش اطلاعات مربوط به انرژی است که برای تحلیل‌ها و کنترل نرم‌افزاری انرژی لازم است.

شکل1. یک اتاق اکترونیکی

متأسفانه شرکت Power Assure نتوانست به موفقیت خاصی دست پیدا کند و به عقیده بسیاری، بازار آن هنوز مهیا نشده بود. اما فناوری‌ای به نام Tier44 راه آن را ادامه داد و عبارت «انرژی نرم‌افزارمحور» را به «سیستم انرژی مجازی» یا (Virtual Power System(VPS تغییر داد. نرم‌افزار VPS توانایی کنترل توزیع انرژی در رک‌ها را دارد. این نر‌م‌افزار با ترکیب شدن با تجهیزات انرژی باعث ذخیره انرژی و سرمایه می‌شود. با فناوری VPS و با شرایط فعلی بین 20 تا 50 درصد درآمد بیشتری کسب خواهد شد. مسئولین VPS یک تفاهم‌نامه با شرکت Schneider Electric امضا کرده‌اند که طی آن آپدیت فیرم‌ویر Galaxy VM UPS از شرکت Schneider با نرم‌افزار کنترل انرژی VPS یکپارچه شود. استیو هوک(Steve Houck) رئیس VPS می‌گوید: «ما می‌خواهیم اجزای مختلف نرم‌افزار و فیرم‌ویر خود را در استانداردها و اجزای مربوط به انرژی، تعبیه کنیم. این کار برای تحقق انرژی نرم‌افزار محور امری حیاتی است.»

مطلب پیشنهادی

چرا باید معماری اینترنت اشیا را روی مراکز داده مطمئن بنا کرد
بستر امن و باثبات برای زیرساخت‎های اینترنت اشیا

Galaxy VM UPS برای مرکز داده‌های سایز متوسط طراحی شده است و می‌تواند با باتری‌های لیتیوم یونی تجهیز شود. شارژ سریع(fast recharge) و سیکل شارژ بالاتر، باتری‌های لیتیوم یونی را برای مدیریت انرژی، مناسب‌تر می‌کند.

اگرچه برخی فکر می‌کنند VPS تأثیرات منفی بر پیشرفت تجهیزات انرژی خواهد داشت اما هوک چنین نظری ندارد و دلیل آن را هم مجازی‌سازی در سایر حوزه‌ها می‌داند که این نگرانی قبلاً هم وجود داشت اما با گذشت زمان نتایج خوبی بدست آمد. تحلیل‌های صورت گرفته بر اساس 451 تحقیق، انرژی نرم‌افزار محور را جز 10 فناوری‌ای قرار می‌دهد که در آینده، مرکز داده‌ها را متحول می‌کند. با این حال پیاده‌سازی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پیشرفته یکی از چالش‌های VPS محسوب می‌شود و وابسته به توسعه فناوری‌های دیگر است.  

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟