16/10/1396 - 18:15
وجود 400 مرکز داده ظرفیت بالا در جهان
بزرگترین سکوها یا پلتفرم‌های ابری مانند گوگل، فیسبوک و آمازون فضا و توان زیادی نیاز دارند. در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی مراکز داده‌ با ظرفیت بالا برای پشتیبانی از آنها ساخته شده است. دلیل نیاز به این همه مرکز داده، تقاضای زیاد کاربران و محیط کسب و کار برای خدمات نرم‌افزاری در اینترنت یا شبکه‌های خصوصی است.

1606683296_1_0.gif

مرکز داده ظرفیت بالا (Hyper Scale) طوری طراحی شده‌اند که یک معماری مقیاس‌پذیر داشته باشند و بتوانند جوابگوی نیازهای سنگین باشند. بر اساس تخمین گروه Synergy Research، که بازار فناوری اطلاعات و ابرها را دنبال می‌کنند، بیشتر از 390 مرکز داده ظرفیت بالا (Hyper Scale) در پایان سال 2017 وجود خواهند داشت. از این تعداد 44 درصد در ایالات متحده قرار دارند، چین با اختلاف و با 8 درصد جایگاه دوم را دارد و در پی آنها نیز ژاپن و بریتانیا با 6 درصد و آلمان با 5 درصد قرار دارند.

شکل1. موقعیت مراکز داده ظرفیت بالا بر اساس کشور (دسامبر 2017)

در صنعت فقط 7 شرکت بزرگ به عنوان ظرفیت بالا شناخته می‌شوند که عبارت‌اند از: گوگل، آمازون، مایکروسافت، فیسبوک، Alibaba ،Baidu و Tencent. اما گروه Synergy موارد دیگری نیز مانند اپل، IBM، توئیتر، LinkedIn و eBay را هم جزو بزرگان محسوب می‌کند.

جزئیات دقیق از مراکز داده ظرفیت بالا فقط در بین کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و اپراتورهای ابری اطلاعاتی از زیرساخت‌شان را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند. جان دینس‌دیل(John Dinsdale) یکی از محققان و تحلیل‌گران در این باره می‌گوید که گروه Synergy از معیارهای تجاری خودش در بازار ارزیابی بازار ابرها، تجارت الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. Synergy بر اساس این معیارها 24 شرکت را به عنوان ظرفیت بالا(hyper-scale) می‌شناسد. جان دینس‌دیل اظهار داشت: «سایر مراکز داده را به سختی می‌توان جزو 24 شرکت تحت عنوان ظرفیت بالا قرار داد. اما در حالت کلی ممکن است که شرکت‌های دیگری را بتوان به این مجموعه افزود. ضمناً آمار اعلام شده با بررسی ده‌ها هزار سرور بدست آمده است.»

شاید گفتن این حرف هم چندان غیرمنطقی نباشد که ممکن است شرکت‌هایی جزو این مجموعه باشند ولی حق آنها نیست و برعکس.

به طور میانگین هر یک از 24 شرکت مورد بحث، 16 محل برای مراکز داده دارند. مراکز داده چهار شرکت بزرگ آمازون، مایکروسافت، گوگل و IBM حداقل در 45 مکان مختلف قرار دارد. اوراکل و Alibaba هم پراکندگی بالایی دارند اما مراکز داده سایرین، بیشتر در ایالات متحده و چین قرار دارد. ساخت تعداد زیادی از مراکز داده ظرفیت بالا هنوز به پایان نرسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از سال 2020 تعداد آنها به 500 عدد برسد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟