نقش پررنگ شرکت‌های توسعه برنامه‌‌های اندروید در موفقیت کسب‌وکارها
مزیت‌های استفاده از اپ اندروید در رشد کسب‌وکارها
بازار جهانی طراحی و توسعه برنامه‌های کاربردی، در زمینه تجهیزات همراهی که سازمان‌های بزرگ در آن حضور دارند، رشد چشمگیری داشته و به‌طور متوسط با رشد 24 درصد در سال همراه است. پژوهشگران پیش‌بینی کرده‌اند، ارزش این بازار تا سال 2020 به رقم حیرت‌انگیز 140 میلیارد دلار خواهد رسید. دلایل متعددی باعث پدید آمدن این بازار بزرگ شده که از آن جمله می‌توان به رشد روزافزون تجهیزات همراه، گجت‌های هوشمند و اینترنت اشیا، گوشی‌های همراه هوشمندتر از قبل، ظهور بازارهای جدید اقتصادی و... اشاره کرد، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اندروید یکی از مهم‌ترین دلایل این رشد عظیم است.

1606683296_1_0.gif

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه«اندروید می‌ماند یا می‌رود؟» شماره 210 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


در حال حاضر، اندروید محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان است. شاید به همین دلیل است که برنامه‌های کاربردی اندروید برای بسیاری از کسب‌وکارها حیاتی به‌شمار می‌رود، زیرا به یک کسب‌وکار این اجازه را می‌دهند که به گروه‌های هدف بزرگ‌تری از مخاطبان دسترسی داشته باشند. بر همین اساس، صاحبان کسب‌وکارها برای آن‌که بتوانند در کار خود موفق شده و به بالاترین سود ممکن برسند، روی شرکت‌های توسعه‌دهنده برنامه‌های اندرویدی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. با‌ وجود این، سازمان‌ها و تشکیلات بزرگی که قصد دارند تا به بهترین شکل از پتانسیل‌های موجود در اندروید استفاده کنند، به برنامه‌های اندرویدی نیاز دارند که به شکلی خاص برای آن‌ها طراحی شده باشد. برنامه‌هایی که به کسب‌وکار آن‌ها اجازه می‌دهد، کانال‌های ارتباطی منطبق با اکوسیستم مدنظرشان را ایجاد کرده تا در نهایت به هدف غایی خود برسند. بر همین اساس، در ادامه به‌مزیت‌های سرمایه‌گذاری در برنامه‌های اندرویدی نگاهی گذرا خواهیم داشت.

اندروید هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

یکی از دلایل محبوبیت اندروید متن‌باز بودن آن است. سازمان‌های بزرگ از اپ‌های اندرویدی برای تقویت سیستم‌ها و فرایندهایی که به توسعه نیاز دارند، استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند هزینه‌های مربوط به مجوز نرم‌افزارها را کاهش دهند و نرم‌افزاری تولید کنند که عاری از هرگونه حق مالکیت باشد. با توجه به این‌که در دنیای پررقابت امروز، در سازمان‌ها مدیران ارشد مالی (CFO) به‌راحتی دست به‌جیب نمی‌شوند و تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در مواردی که با هدف آن‌ها مرتبط نیست ندارند، کاهش هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد. 

مطلب پیشنهادی

چگونه می‌توانیم برنامه‌های اندرویدی را تولید کنیم؟ (راهنمای مقدماتی)

یکپارچه‌سازی در اندروید ساده است

یک سازمان را مجموعه‌ای از هویت‌ها، بخش‌ها و فرایندهای متعدد شکل می‌دهد. سیستم‌های مشخص و جدا برای هر بخش داشتن باعث افزایش هزینه‌های نگهداری می‌شود و از سوی دیگر، حجم اطلاعات را هم بیش از اندازه بالا می‌برد. از همین رو، خیلی از سازمان‌ها برای کاهش هزینه‌ها از یک سیستم یکپارچه استفاده می‌کنند و در این میان اندروید بهترین زیرساخت برای انجام این کار است. اندروید روی هر دستگاه با هر فرمی قابل اجرا است. سازمان‌ها می‌توانند به‌سادگی نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را روی اندروید توسعه دهند و بدون کوچک‌ترین مشکلی آن را با بسته اتوماسیون بازاریابی (که توسط اندروید توسعه داده شده)، ارتباط دهند. این کار مانع از هم‌گسستگی داده‌ها شده و اجازه می‌دهد دسترسی به اطلاعات در همه بخش‌های یک سازمان به ساده‌ترین شکل امکان‌پذیر باشد. سکوی جامع و کامل مبتنی بر اندروید، روش کارآمدی برای اداره و مدیریت تمام کارهایی است که سازمان‌های بزرگ انجام می‌دهند. سازمان‌ها می‌توانند اپ‌هایی معرفی کنند که همه آن‌ها به سیستم یکپارچه متصل هستند. این اپ‌ها روی سیستم‌های مرسوم سازمانی قرار می‌گیرند و سیستم‌ها را به‌صورت بلادرنگ به‌روزرسانی می‌کنند. طراحی این برنامه‌های کاربردی به‌شکلی است که با جریان کاری کارکنان سازمان مطابقت داشته باشد. اندروید، انعطاف‌پذیری غیرقابل باوری را به کارکنان ارائه می‌دهد و باعث می‌شود تا سازمان مربوط با سرعت بیشتری برای پاسخگویی به تغییرات تطبیق پیدا کند. برای ‌مثال، اگر در یک شرایط خاص به جریان کاری جدیدی یا سطح تازه‌ای از هماهنگی نیاز باشد، تنها کاری که این سازمان باید انجام دهد ارائه یک اپ جدید و توزیع آن در بین کارکنان یا سهامداران است.

اندروید انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد

سازمان‌های بزرگ مجبورند کارهای کسب‌وکارشان را به‌گونه‌ای تغییر دهند که با نیازهای سیستم غیرقابل انعطاف سازگار شود. سادگی و هزینه‌های پایین توسعه اپ‌های اندرویدی در کنار منعطف بودن سکوی اندروید به این معنا است که آن‌ها به‌قربانی کردن اهدافشان نیازی ندارند. اندروید، توسعه اپ‌های نوآورانه و منطبق با نیازهای سازمانی را بسیار ساده می‌کند تا جوابگوی هرگونه تقاضا یا نیازی باشد. اپ‌های سفارشی‌شده می‌توانند با بومی‌سازی میزان کارایی را به حداکثر برسانند.

سهولت نصب و استفاده

دسترس‌پذیر بودن ابزارهای اندرویدی باعث ساده شدن کار توسعه‌دهندگان اندرویدی شده و فرایندهایی همچون بهینه‌سازی، ویرایش یا به‌روزرسانی با کمترین مشکل ممکن به سرانجام می‌رسد. برنامه‌های اندرویدی از نظر نحوه ارائه مشکلی ندارند. این برنامه‌ها را می‌توان به‌راحتی  در فروشگاه‌های اندرویدی منتشر کرد یا روی سایت یک شرکت یا سازمان در قالب فایل‌های APK قرار داد. سازمان‌ها می‌توانند مطمئن باشند که کارمندان، مشتریان یا سهامداران موردنظرشان به ساده‌ترین روش به اپ‌ها دسترسی پیدا خواهند کرد و آن‌ها را دانلود می‌کنند. 
برخلاف سایر رویکردهای مشابه که شما پیش از استقرار یا کار کردن با یک برنامه یا پس از نصب و به‌منظور نگهداری از یک برنامه، مجبور به گذراندن دوره‌های سخت آموزشی هستید؛ در ارتباط با برنامه‌های اندرویدی به ساده‌ترین شکل می‌توانید فرآیندهای استقرار، آموزش و نگهداری را مدیریت کنید. در مقایسه با سایر زیرساخت‌ها مشکلات اندروید و ناسازگاری‌های آن کمتر است. اپ‌هایی که به‌صورت سفارشی و مطابق با نیازهای کاربر، نهایی، طراحی و ساخته شده‌اند با مشکلات کمتری همراه هستند و به‌راحتی با هر نرم‌افزار کسب‌وکاری هماهنگ می‌شوند. ماهیت متن‌باز بودن آن باعث می‌شود تا برای ارتباط اپلیکیشن‌های سازمان با پکیج‌های مشهوری مانند Salesforce و MailChimp مشکلی نباشد. 

مطلب پیشنهادی

با این اپلیکیشن‌ها از راه دور یک دستگاه اندرویدی دیگر را کنترل کنید
اتصال از راه دور از یک اندروید به یک اندروید دیگر

ایده استفاده از دستگاه‌های شخصی

مفهوم «دستگاه خودت را بیاور» (BYOD)1 در سازمان‌های بزرگ از محبوبیت زیادی برخوردار است. دلیل آن‌هم حالت برد - بردی است که هم برای سازمان و هم برای کارمندان آن وجود دارد. از یک سو، سازمان‌های بزرگ از هزینه‌های سخت‌افزاری و آموزش نیروها رهایی پیدا می‌کنند و از سوی دیگر، کارمندان هم با همان دستگاه‌هایی که با آن‌ها آشنایی کامل دارند، کار می‌کنند. با این‌حال، موفقیت BYOD به‌در اختیار داشتن اپ‌های کارآمد و کاربردی بستگی دارد. لاگین کردن دائم به‌ اینترانت داخلی از طریق مرورگر موبایل باعث خستگی کارکنان مجموعه می‌شود و روشی ناکارآمد به‌‌شمار می‌آید. اما اپ‌های اندرویدی باعث می‌شوند تا کارها ساده‌تر انجام شود. کارکنان سازمان‌ها بیرون از شرکت و در حال رفت‌وآمد هستند می‌توانند از طریق یک واسط برنامه‌نویسی با امنیت کامل از دستگاه‌های خودشان استفاده کنند و وظایف خود را انجام دهند.

ارزش قائل شدن برای سهامداران

در چند سال اخیر شاهد هستیم که فرهنگ پاسخ‌گویی به شکل خوبی میان سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ در مقیاس جهانی ریشه رواج پیدا کرده است. سازمان‌هایی که پاسخ‌گوی سهامداران‌شان هستند، فرهنگ باز را ترویج می‌کنند و منتظر دریافت بازخوردها هستند. اندروید، بهترین ‌سازوکار برای چنین روش و فرهنگی است. وسعت و عظمت جامعه اندروید باعث می‌شود تا برای سازمان‌های بزرگ بهترین گزینه برای دریافت بازخورد مشتریان باشد. کاربران اپ‌های اندروید می‌توانند به‌سادگی نظریه‌هایشان را به اشتراک بگذارند و حتی به نظارتی که مشاهده می‌کنند، امتیاز دهند.

رابطه بهتر با مشتری

با این‌که اپ‌های موبایلی انقلاب بزرگی در نحوه کار داخلی سازمان‌های بزرگ ایجاد کردند، اما توانایی آن‌ها در تقویت نحوه مشارکت و ارتباط با مشتریان همچنان نادیده گرفته می‌شود. موبیلیتی به‌طور مشخص آینده کسب‌وکار است، زیرا تعداد افرادی که از طریق اسمارت‌فون به اینترنت دسترسی دارند نسبت به‌تبلت و پی‌سی بیشتر است. در بین سکوهای موبایلی، اندروید بازیگر غالب است؛ به‌طوری‌که 84 درصد سهم بازار موبایل را در اختیار دارد و به نظر نمی‌رسد حکمرانی آن به این زودی‌ها خاتمه یابد. سازمان‌هایی که روی اپ‌های اندرویدی مرتبط با مشتریان سرمایه‌گذاری می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که این اپ‌ها را روی اسمارت‌فون‌های خود نصب کنند، شانس بالاتری در برقراری یک کانال ارتباطی قابل‌اطمینان و امن با تعداد بیشتری از مشتریان دارند.

نقش شرکت‌های توسعه اپ اندرویدی در موفقیت کسب‌وکارها چیست و این موفقیت چگونه به دست می‌آید؟

برندسازی و بازاریابی، از عوامل اصلی یک کسب‌وکار موفق به‌شمار می‌آید، در نتیجه انتخاب اپ‌های اندروید بومی نسبت به سایر اپ‌ها عقلانی‌تر است،‌ زیرا با استفاده از آن‌ها مخاطبان بیشتری به‌دست می‌آورید. شرکت‌های توسعه اپ اندروید به دلایل زیر استفاده از اپ‌های اندرویدی را پیشنهاد می‌کنند.
- اندروید متن‌باز است و به ‌توسعه‌دهندگان اپ‌های اندرویدی این امکان را می‌دهد تا به‌ سادگی و با سرعت بیشتر برنامه‌های خود را بنویسند. در نتیجه باعث کاهش هزینه‌های مربوط به مجوز‌های نرم‌افزاری می‌شود و کسب‌وکارها می‌توانند با سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه بازاریابی به سراغ فروش محصولات و خدمات خود بروند، درحالی‌که اپلیکیشن به‌تنهایی کارها را انجام می‌دهد.
- برای برندها و به‌ویژه کسب‌وکارهای مبتنی بر الگوی کسب‌وکار با مشتری (B2C) اپ‌ها اهمیت زیادی دارند. اپ‌ها، شکاف بین فروشنده و خریدار را پر می‌کنند و قدرت بیشتری را برای ارتباط مستقیم ارائه می‌دهند و سادگی ابزار توسعه آن‌ها باعث می‌شود تا سفارشی‌سازی، ارتقا و بازطراحی آن‌ها به‌راحتی و در فواصل زمانی مشخص امکان‌پذیر شود.
- کاربران از طریق به‌کارگیری ابزارهای گوگل همچون نقشه‌ها، مکان‌یابی جغرافیایی و الگوریتم‌های هوشمند به شکل ساده‌تری می‌توانند به جست‌وجوی کسب‌وکارها بپردازند. زمانی‌که مشتری یک نرم‌افزار در جست‌وجوی قابلیت‌های اضافی برای برنامه‌ای است که از سوی مالک یک برنامه ارائه شده یا در جست‌وجوی نرم‌افزارهای مشابهی است که از سوی مالک یک برنامه ساخته شده، گوگل به خوبی می‌تواند پیشنهادهای متنوعی به کاربر نشان دهد.
- به دلیل یکپارچه بودنش با وب، حضور در شبکه‌های اجتماعی و قابلیت‌های اشتراک‌گذاری فایل، کاربران اپ و خریداران احتمالی می‌توانند به آن امتیاز دهند، آن را نقد کنند و حتی یک کسب‌وکار را به اشتراک بگذارند یا تبلیغ کنند، بدون آن‌که کسب‌وکار به پرداخت هزینه بیشتر برای بازاریابی نیازی داشته باشد.
- کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از اندروید، اپلیکیشن‌های خود را از طریق کانال‌های مختلف توزیع کنند. کسب‌وکارها برای تبلیغ و نشر اپ‌های خود برای مخاطبان بیشتر می‌توانند از «گوگل اندروید مارکت» استفاده کنند و کانال‌های فروش خودشان را ترتیب دهند و اپ استورهای مخصوص خودشان را داشته باشند. همچنین می‌توانند با استراتژی تبلیغاتی منحصر به خودشان به کاربران اندرویدی بیشتری دسترسی داشته باشند.
لازم به ذکر است که هم‌اکنون موبیلیتی کانون اصلی تمام استراتژی‌های دیجیتالی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ است. سکوهای متعددی چون iOS و بلک‌بری وجود دارند که توسعه اپ‌های موبایلی را بسیار ساده کرده‌اند. اما سیستم‌عامل اندروید جهش بزرگی داشته و سهم عمده‌ای از بازار را یعنی چیزی حدود 84 درصد از آن خود کرده است و تعداد سازمان‌هایی که از اندروید برای ساخت اپ‌های موبایلی مطابق با نیاز مشتریان استفاده می‌کنند، دائم در حال افزایش بوده و رشد کسب‌وکار این مجموعه‌ها و درآمد حاصل از آن‌ها فوق‌العاده چشمگیر است.

پی‌نوشت:

1- برای درک بهتر مفهوم BYOD سرمقاله شماره 177 ماهنامه شبکه را مطالعه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟