وقت‌ آن رسیده شبکه و وای‌فای خود را با موبایل کنترل کنید
10 اپلیکیشن موبایل پیشنهادی برای مدیریت شبکه و اینترنت در سال 97
در سال 2018 زندگی می‌کنیم. سالی که دستگاه‌های همراه فرمانروای بی‌حرف و حدیث دنیای فناوری هستند. هریک از ما حداقل یک گوشی موبایل هوشمند داریم، از تبلت و لپ‌تاپ استفاده می‌کنیم و تمام این دستگاه‌ها روزانه و هر ساعت همراه ما هستند. پس دور از انتظار نیست که دنبال انجام هر کاری توسط این دستگاه‌های همراه باشیم. در سال‌های دور، نرم‌افزارهای شبکه فقط برای دستگاه‌های دسکتاپ و سیستم‌ عامل‌های خاصی عرضه شده و مبتنی بر خط فرمان بودند اما این روزها کاربران می‌خواهند با گوشی تلفن همراه خود یک مودم یا روتر را تنظیم کنند، از وای‌فای و اینترنت گزارش‌گیری کرده و این شبکه‌ها را از راه دور به کنترل خود دربیاورند. توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار و تولیدکنندگان سخت‌افزارهای شبکه این نیاز و درخواست کاربران را متوجه شده و اکنون شاهدیم هر شرکتی همراه با محصولات خود یک اپلیکیشن موبایل نیز عرضه می‌کند. شرکت‌هایی مانند گوگل، ایسوس، سامسونگ، نت‌گیر، لینک‌سیس، دی‌لینک وغیره سعی کردند بسیاری از تنظیمات و پیکربندی محصولات و سرویس‌های خود را روی اپلیکیشن‌های موبایل عرضه کنند.

1606683296_1_0.gif

 گوگل چندین اپلیکیشن برای مدیریت وای‌فای، مدیریت مصرف داده، یافتن هات‌اسپات‌های رایگان و اتصال به شبکه‌های پرسرعت عرضه کرده است. تولیدکنندگان نرم‌افزاری که تا پیش از این روزها، بهترین نرم‌افزارهای دسکتاپ دنیا برای مصارف شبکه و اینترنت را ساخته بودند، اکنون سعی کردند نسخه موبایل این ابزارها را هم ساخته و منتشر کنند. بهترین مثال در این زمینه، اپلیکیشن Network Analyzer است. بنابراین، در سال 2018 دیگر به وضعیتی رسیدیم که می‌توان هر شبکه و دستگاه شبکه را با همین گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها مدیریت کرد. برای هر کار و وظیفه‌ای، ده‌ها اپ ساده و سبک منتشر شده است تا کاربران بتوانند راحت‌تر زندگی کنند. در این مطلب، سعی کردیم با حدس نیازهای کاربران و مقایسه اپلیکیشن‌های شبکه با یکدیگر، بهترین نرم‌افزارهایی که باید روی یک گوشی‌ هوشمند در سال 2018 نصب شوند را گلچین و به شما خوانندگان عزیز معرفی کنیم. هریک از شما حداقل به چند اپلیکیشن معرفی شده در زیر نیاز خواهید داشت. از ارائه لینک‌های دانلود این اپ‌ها صرف ‌نظر کردیم تا شما مطابق سلیقه و روال خود از فروشگاه‌های نرم‌افزاری ایرانی، گوگل‌پلی یا اپ‌استور دانلود کنید. نام هریک از این اپ‌ها را در فروشگاه‌های گوگل‌پلی یا اپ‌استور وارد کنید، لینک دانلود آن ظاهر خواهد شد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اغلب این اپ‌ها رایگان هستند، به‌جز دو سه برنامه که حق اشتراک بسیار پایینی دارند، ولی در عوض خدمات ارزشمند و بسیار مفیدی ارائه می‌کنند. امیدواریم در نوروز، فرصت کنید و این اپ‌های پیشنهادی ما را نصب و به آنچه دنبالش هستید، دست پیدا کنید. 

 1-  Google Datally: مدیریت مصرف داده با گوگل 

این اپلیکیشن را شرکت گوگل برای دستگاه‌های اندرویدی عرضه کرده است. یک اپ ساده و زیبا برای مدیریت و کاهش مصرف داده موبایل که می‌تواند برای کاربران ایرانی و افرادی که مصرف اینترنت موبایل زیادی دارند، بسیار کاربردی و مفید باشد. گوگل می‌گوید این اپلیکیشن را برای کاربران کشورهایی که اینترنت گرانی دارند یا همه‌جا به اینترنت دسترسی ندارند و با محدودیت سرعت و حجم روبه‌رو هستند، ارائه کرده است تا بتوانند همیشه از اینترنت موبایل استفاده کنند. اپلیکیشن Datally مصرف داده روزانه شما را گزارش می‌دهد و میزان مصرف هر اپلیکیشن را تعیین می‌کند تا بتوانید جلوی اینترنت‌خوری اپ‌های پرمصرف را بگیرید. همچنین، نزدیک‌ترین هات‌اسپات‌های وای‌فای رایگان را به کاربران نشان می‌دهد. البته این ویژگی در کشورهایی که سرویس‌های گوگل مجاز هستند، قابلیت استفاده دارد. با زدن یک تقه روی اپلیکیشن می‌توانید مدیریت و کنترل مصرف داده را شروع کنید و هر ساعت و هر روز از وضعیت مصرف اینترنت خود مطلع باشید. روی این اپ می‌توانید فهرستی از تمام برنامه‌هایی که به اینترنت دسترسی دارند را هم ببینید و اگر نرم‌افزاری غیرقانونی یا به‌طور جاسوسی روی دستگاه شما نصب شده را بیابید. ارائه یک گزارش کامل از نحوه مصرف داده‌ها و تعیین یک بازه زمانی مشخص 10 تا 30 دقیقه برای آنکه برنامه‌ها اجازه داشته باشند در این بازه زمانی از اینترنت موبایلی شما استفاده کنند، از جمله ویژگی‌های شاخص این نرم‌افزار به شمار می‌رود. 

 2-  Wi-Fi SweetSpots: یافتن بهترین نقطه آنتن‌دهی وای‌فای  

یکی از ترفندهای افزایش سرعت وای‌فای و قدرت سیگنال‌های روترهای بی‌سیم، یافتن بهترین نقطه‌ای است که در تیررس مستقیم امواج رادیویی است و می‌تواند قوی‌ترین سیگنال‌ها را دریافت کند. اپ‌های موبایل زیادی روی وب برای ارزیابی وضعیت سیگنال‌های وای‌فای منتشر شده است، ولی اپلیکیشن Wi-Fi SweetSpots هم ساده است و هم هدف دیگری را دنبال می‌کند. وقتی این اپ را نصب می‌کنید، همانند یک فلزیاب یا طلایاب عمل می‌کند. شروع به قدم زدن در خانه می‌کنید تا به‌صورت لحظه‌ای سرعت و قدرت وای‌فای به شما گزارش داده شود. این اپ می‌تواند فاصله شما با روتر بی‌سیم را هم نشان دهد. وقتی روی بهترین نقطه برای استفاده از وای‌فای قرار داشته باشید، با زدن یک بوق و پیغام به شما اطلاع داده می‌شود. با این برنامه می‌توانید بهترین نقطه برای نصب روتر بی‌سیم را نیز مکان‌یابی کنید. روتر را در مکانی گذاشته و وضعیت وای‌فای در اتاق‌ها و نقاط مختلف خانه را بررسی کنید. دوباره مکان روتر را تغییر دهید و آزمایش‌ها را تکرار کنید تا بهترین مکان پیدا شود. این اپ می‌تواند سرعت وای‌فای و قدرت سیگنال‌ها را به‌صورت نموداری هم به شما نشان بدهد تا انتخاب و تصمیم‌گیری راحت‌تر شود. زمانی که این برنامه را اجرا کنید به‌شکل بی‌درنگ سرعت اینترنت شما را آزمایش می‌کند و گزارش را به‌شکل نموداری نشان می‌دهد. هر نقطه‌ای که سرعت بالاتر برود نمودار به‌شکل صعودی بهترین نقطه را به شما نشان می‌دهد. این برنامه هم برای کاربران اندرویدی و هم کاربران iOS در دسترس است. 

 3-  AR Signal Master: یافتن قوی‌ترین سیگنال‌ها با واقعیت افزوده  

واقعیت افزوده وارد تمام حوزه‌ها می‌شود. با پشتیبانی اپل و رابط برنامه‌نویسی ARKit در iOS 11 از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده دور از انتظار نبود که سریعاً برنامه‌هایی برای مدیریت وای‌فای با واقعیت افزوده معرفی شود. AR Signal Master اپی جالب در نوع خود است. این اپ‌ها به‌صورت سه‌بعدی و واقعیت مجازی می‌تواند وضعیت سیگنال‌های وای‌فای در نقاط مختلف خانه را به شما نشان بدهد و در صورت لزوم حتی با دیگران به اشتراک بگذارید. می‌توانید در خانه قدم بزنید، وضعیت سیگنال‌های وای‌فای را مشاهده کنید، تگ‌گذاری کنید و بعد نقشه وضعیت وای‌فای خانه را برای دیگران بفرستید تا آن‌ها هم بدانند در کدام نقاط خانه، بهترین قدرت آنتن‌دهی به دست می‌آید. دیگر اپ‌های ارزیابی سیگنال‌های وای‌فای، قدرت ترسیم نقشه‌ای از نقاط دلخواه شما و مقایسه آن‌ها با یکدیگر را ندارند، ولی اپ
 AR Signal Master این ابزار را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید نقشه‌های دوبعدی و سه‌بعدی از وای‌فای خانه تهیه کنید. البته این اپ هنوز برای تکامل مقداری زمان نیاز دارد و باید برخی ویژگی‌های دیگر مانند پشتیبانی از اینترنت دیتای موبایل به آن افزوده شود. این اپ‌ فقط برای دستگاه‌های iOS 11 عرضه شده است و روی فروشگاه اپ‌استور اپل به‌صورت رایگان قرار گرفته است.

 4-  Filedrop: انتقال فایل از طریق وای‌فای  

دوست دارید به‌راحتی و تنها با کشیدن یک فایل، اطلاعاتتان را میان دستگاه‌های موبایل و تبلت یا کامپیوتر جابه‌جا کنید؟ نرم‌افزارهای زیادی برای اشتراک‌گذاری و انتقال اطلاعات وجود دارد. برخی نیاز به سیستم احراز هویت و Pair-to-Pair پیچیده‌ای دارند یا باید یک شبکه Ad-Hoc راه‌اندازی شود، ولی اپلیکیشن Filedrop کارکرد بسیار جالبی دارد. این اپ برای ویندوز، مک و اندروید رایگان است ولی برای دستگاه‌های iOS باید نزدیک به ۳ دلار بپردازید. کافی است فایل‌ها و اطلاعات خود را داخل این اپلیکیشن بریزید و کامپیوتر یا دستگاه مقصد را انتخاب کنید تا فایل‌ها بدون نیاز به کابل یا سیستم‌هایی مانند بلوتوث برای دستگاه مقصد ارسال شوند. این نرم‌افزار بسیار ساده و بدون هیچ‌‌گونه کلیک یا گزینه اضافه‌ای است. برنامه Filedrop از بسترهای ارتباطی بی‌سیم وای‌فای برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. این اپ برای انتقال فایل‌های عکس و ویدئو روی یک شبکه وای‌فای خانگی پرسرعت بسیار کاربردی است. کاربران می‌توانند ده‌ها عکس را در چند ثانیه از روی دستگاه موبایل خود برای گوشی موبایل یا تبلت دیگری ارسال کنند و نیازی به نصب و پیکربندی برنامه یا سیستم‌های دیگر نیست. فایل‌ها به طور پیش‌فرض در پوشه Downloads قرار می‌گیرند، ولی می‌توانید مسیر ذخیره فایل‌ها را تغییر دهید. 

 5- Samsung Max:  مدیریت و کاهش مصرف داده روی گوشی‌های سامسونگ  

در ایران سهم قابل توجهی از بازار موبایل در دست سامسونگ و گوشی‌های هوشمند این شرکت است. این شرکت به‌تازگی اپلیکیشنی برای افزایش امنیت و کاهش مصرف داده روی اندروید به‌نام Samsung Max منتشر کرده است. سامسونگ می‌گوید این برنامه برای افرادی که زیاد در اینترنت گشت‌ و گذار می‌کنند و یک وب‌گرد دائمی هستند، بسیار مفید است. این اپ‌ نمی‌خواهد مانند Datally گوگل، با مدیریت مصرف داده توسط هر اپلیکیشن، مدیریت مصرف اینترنت را به دست بگیرد، بلکه صفحات وب، تصاویر و هرچه در اینترنت و با دستگاه‌های همراه بارگذاری می‌شود را فشرده‌سازی می‌کند. این اپ هم داده‌های بارگذرای شده در مرورگر وب و هم اطلاعات روی اپلیکیشن‌های دیگر را زیر نظر دارد و تلاش می‌کند تا داده کمتری مصرف شود. البته Samsung Max می‌تواند اپلیکیشن‌های پرمصرف را هم شناسایی کند و به کاربر گزارش دهد. رمزنگاری اطلاعات در شبکه‌های وای‌فای ناامن از دیگر وظایف این اپ است. همانند یک نرم‌افزار امنیتی سعی می‌کند ترافیک ورودی به دستگاه را مانیتور و نشانی‌های DNS را مخفی نگه دارد. تمام این کارها برای محافظت از اطلاعات کاربران روی دستگاه‌های همراه و وب‌گردی امن‌تر است. این اپلیکیشن کاملاً رایگان و فقط برای دستگاه‌های اندرویدی عرضه شده است. قرار است این برنامه به طور پیش‌فرض روی گوشی‌های جدید سامسونگ نصب شده باشد.

 6-  Network Analyzer: ابزار حرفه‌ای‌ها برای تحلیل وای‌فای  

گاهی بهتر است به‌جای استفاده از یک ابزار سبک و ساده، همانند حرفه‌ای‌ها به سراغ نصب یک اپلیکیشن پیشرفته بروید تا بتوانید شبکه وای‌فای خانه یا کسب ‌و کارتان را کنترل و مدیریت کنید. Network Analyzer یک ابزار حرفه‌ای و بسیار معروف برای بررسی، گزارش‌گیری و تحلیل یک شبکه است. این اپ می‌تواند ابزارهای مختلفی برای مشاهده اطلاعات شبکه، دستگاه‌های متصل به وای‌فای، سرعت شبکه، قدرت سیگنال‌ها، میزان مصرف داده شبکه و ده‌ها آمار و ارقام به شما می‌دهد. این اطلاعات برای عیب‌یابی و یافتن ایرادات و مشکلات شبکه بسیار ضروری و لازم هستند. با این اپلیکیشن می‌توانید کانال‌های رادیویی خلوت، مودم‌های کم‌مصرف، سریع‌ترین مودم اینترنت، دستگاه‌های ناشناس متصل به شبکه وای‌فای، تست سرعت اینترنت و وای‌فای و کنترل پهنای ‌باند برای هر دستگاه را انجام دهید. بسیاری از کارشناسان حرفه‌ای شبکه یک نسخه از این برنامه را روی دستگاه‌های دسکتاپ یا همراه خود نصب شده دارند تا در هر موقعیتی بتوانند وضعیت شبکه را بررسی و عیب‌ها را رفع کنند. این برنامه برای اندروید و iOS و البته سیستم ‌عامل‌های دسکتاپ منتشر شده است و با پرداخت هزینه اضافه‌ای می‌توانید، ابزارهای مفید بیشتری در خدمت خود داشته باشید. این اپ گزینه‌ها و تنظیمات زیادی دارد که برای یک کاربر حرفه‌ای لازم است ولی نگران نباشید، چون با اندکی صرف زمان شما هم بر آن‌ها مسلط می‌شوید.

 7-  ابرینو: فضای ابری بومی برای کاربران ایرانی  

سرویس‌ها و اپ‌های فضای ابری زیادی در دسترس هستند، ولی چرا از یک اپلیکیشن رایگان بومی با ترافیک رایگان استفاده نکنیم؟ ابرینو یکی از بهترین سرویس‌های فضای ابری در ایران است. سرورهای ذخیره‌سازی این شرکت نیز در خاک ایران و متصل به شبکه ملی اطلاعات هستند. از سیستم‌های رمزنگاری اطلاعات بهره می‌برد و مجموعه وسیعی از امکانات مانند پشتیبان‌گیری خودکار از تصاویر، دفترچه تلفن، پیامک‌ها و سایر اطلاعات روی گوشیتان در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌راحتی می‌توانید اطلاعات ضروری خود را میان چند سیستم از جمله دستگاه‌های موبایل، کامپیوتر رومیزی و نوت‌بوک هماهنگ و اشتراک‌گذاری کنید. سرویس دیگر این اپلیکیشن، انتقال اطلاعات از یک گوشی به گوشی دیگر است. می‌توانید به فایل‌های پشتیبان‌گیری گذشته خود دسترسی داشته باشید و فایل‌های از دست رفته را دوباره بازیابی کنید. ابرینو به هر کاربر یک هارددیسک ۱ ترابایتی می‌دهد تا از هرچیز مهمی روی آن یک نسخه ذخیره کنید و نگران حریم خصوصی یا امنیت اطلاعات خود نباشید. این سرویس برای گوشی‌های اندرویدی و دستگاه‌های ویندوزی در دسترس و البته نسخه وبی آن نیز قابل استفاده است. ابرینو برای سازمان‌ها هم طرح‌ها و سرویس‌های متنوعی دارد تا شرکت‌ها بتوانند با هزینه‌های بسیار ناچیزی از اطلاعاتشان محافظت کنند.

 8-  Parental Control & Screen Time: کنترل کودکان با گوشی  

تمام کارشناسان مسائل خانواده و فضای مجازی روی یک موضوع تأکید دارند: اجازه ندهید فرزندانتان افسار گسیخته وب‌گردی کنند. در این روزها، هر پدر و مادری باید روی گوشی یا کامپیوتر خود یک نرم‌افزار کنترل والدین داشته باشند. برنامه OurPact Parent یکی از بهترین اپ‌ها برای گوشی‌های اندرویدی و iOS است. تقریباً با این اپ می‌توانید هر کاری که تصور می‌کنید انجام دهید. برخی قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارتند از: بلوکه کردن اپلیکیشن‌ها، بلوکه کردن سایت‌ها و نشانی‌های IP، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی استفاده از اینترنت و صفحه ‌نمایش، ردگیری و گزارش‌گیری از فعالیت‌های کودکان، فهرست‌گیری از اپلیکیشن‌های کودکان روی دستگاه‌شان، بلوک‌سازی متن، یافتن افراد خانواده براساس GPS، یافتن گوشی‌ کودکان، بلوکه کردن سایت‌های غیراخلاقی. این اپ را روی گوشی خود نصب می‌کنید و هر روزه وضعیت وب‌گردی کودکان را زیر نظر می‌گیرید، نصب هر برنامه جدید یا استفاده از یک سرویس و سایت مشکوک به شما گزارش می‌شود. به‌علاوه، می‌توانید زمان استفاده از گوشی و اینترنت را تعریف کنید تا کودکان نتوانند ساعت‌های متمادی سرشان در صفحه ‌نمایش باشد و انواع مشکلات روانی و جسمی پیدا کنند. اپلیکیشن OurPact جزء محبوب‌ترین اپ‌ها روی گوگل‌پلی و اپ‌استور اپل است. نظریات و دیدگاه‌های کاربران درباره‌اش بسیار مثبت و کاربردی است. یکی از مزایای آن مدیریت استفاده کودکان از اینستاگرام، اسنپ‌چت و دیگر شبکه‌های اجتماعی است.

 9-  آیو تی‌وی: تلویزیون روی گوشی شما 

در روزهایی زندگی می‌کنیم که دیگر باید هریک از ما اپلیکیشنی برای تماشای آنلاین کانال‌های تلویزیونی و البته محتواهای آنلاین برخی سایت‌ها و سرویس‌ها داشته باشد. سرعت اینترنت به طور محسوسی افزایش یافته و می‌توانید در مکان‌های عمومی به‌راحتی روی دستگاه‌های همراه خود به تماشای فیلم و سریال، فوتبال و هر محتوای ویدئویی زنده دیگر بنشینید. چندین اپلیکیشن ایرانی خوب در این زمینه منتشر شده که ما آیو را پیشنهاد می‌کنیم. اولین مزیت آیو این است که به‌عنوان یک تلویزیون اینترنتی خدماتش را در سکوهای وب، اندروید، iOS، تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ و آیو باکس (ستاپ باکس آیو) ارائه می‌کند. با آیو می‌توانید تمام کانال‌های صدا و سیما را به‌طور زنده ببینید و به‌غیر از آن به آرشیو گسترده‌ای از فیلم و سریال و انیمیشن‌های ایرانی و خارجی هم دسترسی داشته باشید. آیو با بسیاری از سرویس‌دهندگان اینترنت موبایل و کابلی قراردادی دارد که تماشای محتوای آن بدون کاهش حجم اینترنت است. یعنی شما هر چقدر با این اپلیکیشن ویدیو تماشا کنید، از حجم اینترنت شما چیزی کسر نمی‌شود و چه بهتر از این؟ با این اپ می‌توانید ویدئوها را تا 15 دقیقه به عقب و جلو ببرید، آن‌ها را ذخیره و بعد تماشا کنید. برای شروع یک فضای یک گیگابایتی رایگان در اختیار شما قرار داده می‌شود و بعد با خرید اشتراک، به 10 گیگابایت افزایش خواهد یافت. هزینه اشتراک ماهانه این سرویس هم بسیار ناچیز است.

 10-  Wifi Inspector: یافتن دستگاه‌های متصل به وای‌فای  

با اپلیکیشن Network Analyzer می‌توانید دستگاه‌ها و نشانی‌های IP متصل به وای‌فای یا روتر بی‌سیم را مشاهده کنید، ولی شاید نخواهید یک نرم‌افزار بزرگ و حرفه‌ای را روی گوشی خود نصب کنید. 
اپ Wifi Inspector سبک و ساده است. با چند تقه زدن به شما می‌گوید چه دستگاه‌هایی به روتر یا مودم شما متصل شده‌اند و این راهی برای یافتن افراد ناشناس در شبکه یا دلیل مصرف اینترنت شما است. پس از نصب، این برنامه  خیلی ساده شروع به اسکن شبکه وای‌فای و فهرست کردن دستگاه‌های متصل به آن می‌کند. برای هر دستگاه، اطلاعات مفصلی مانند نشانی IP، نشانی MAC، سرعت اتصال، سرور DHCP و DNS به شما نشان می‌دهد تا راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید. نرم‌افزار می‌تواند دستگاه‌های مشکوک را به شما نشان دهد تا بررسی‌های شما محدوده کمتری داشته باشند. داشتن اطلاعاتی مانند نشانی IP یا MAC به شما کمک می‌کند دستگاه‌های مشکوک را روی مودم یا روتر خود یافته و بلوکه کنید و دیگر اجازه دسترسی به وای‌فای ندهید. می‌توانید به طور مرتب و در زمان‌های مختلف اقدام به اسکن شبکه و یافتن دستگاه‌های متصل به وای‌فای کنید. سادگی این اپ به شما اجازه می‌دهد در طی روز بارها اجرا و استفاده شود. توصیه می‌کنیم حتماً این اپلیکیشن را نصب و هرچند وقت یک بار وضعیت وای‌فای خود را بررسی کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟