ساده‌تر شدن کار با آی‌فون و آی‌پد
به‌روزرسانی  iOS13   چه قابلیت‌های کاربردی ارائه  کرده است؟
اپل جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل همراه این شرکت به‌نام iOS 13 را منتشر کرد. نسخه‌ای که مالکان گوشی‌های آی‌فون6S به بعد قادر به دریافت آن هستند شامل ویژگی‌ها و برنامه‌های جدیدی است که بدون مشکل روی آی‌فون‌ها قابل استفاده هستند. اپل همراه با عرضه iOS 13 تغییرات مهمی در ارتباط با مبحث زیبایی‌شناسی اعمال کرد تا سیستم‌عامل جدید بازهم کاربرپسندتر از قبل شود. به‌روزرسانی جدید شامل یک سری تغییرات در برنامه‌هایی همچون Photos ،Maps و Reminders است تا شکل ظاهری این برنامه‌ها جذاب‌تر شود. همانند روالی که سال‌های گذشته بر دنیای پلتفرم‌های اپل حکم‌فرما بوده، اپل کمتر از یک هفته بعد از انتشار به‌روزرسانی iOS 13 به دلیل وجود برخی نواقص و باگ‌ها، به‌روزرسانی دیگری به‌نام iOS 13.1 را منتشر کرد تا برخی از باگ‌ها برطرف شوند و چند قابلیت جدید دیگر به iOS اضافه شود. کاربران آی‌فون در زمان انتشار یک به‌روزرسانی جدید این پرسش‌ها را مطرح می‌کنند که به‌روزرسانی iOS 13 برای کدام آی‌فون‌ها قابل دانلود است؟ ویژگی‌های جدید iOS 13 کدامند؟ و صدها پرسش دیگری که پیرامون iOS قرار دارند.

1606683296_1_0.gif

ویژگی‌های به‌روزرسانی iOS 13

Dark Mode: حالت تاریک (Dark Mode) بهترین ویژگی iOS 13 و مشهودترین تغییر در این نسخه است. حالت تاریک، یک ویژگی است که رنگ‌های سفید و خاکستری روشن را به رنگ‌های سیاه و خاکستری تیره تبدیل می‌کند تا خستگی و فشار چشم به حداقل برسد. 

ترفند حرفه‌ای iOS 13: شما می‌توانید حالت تاریک iOS13 پرو را طوری زمان‌بندی کنید تا در زمان‌های خاصی خاموش و روشن شود، و آن ‌را به عنوان میان‌بر به Control Center بیافزایید.

سازگاری iOS 13 :iOS 13 با آی‌فون‌های زیادی، از آیفون 6S گرفته تا آی‌فون SE یا آی‌فون‌های جدیدتر سازگار است. کاربرانی که از آی‌فون 5S و آیفون 6 استفاده می‌کنند دیگر نمی‌توانند به‌روزرسانی جدیدی دریافت کنند و مجبور هستند برای همیشه با iOS 12.4.1 کار کنند. آی‌فون 11، آی‌فون 11 پرو، آی‌فون 11 پرو مکس، آی‌فون XS، آی‌فون XS مکس، آی‌فون XR، آی‌فون X، آی‌فون 8، آی‌فون 8 پلاس، آی‌فون 7، آی‌فون 7 پلاس، آی‌فون 6S، آی‌فون 6S پلاس، آی‌فون SE و آی‌پاد تاچ نسل هفتم به‌روزرسانی جدید را دریافت می‌کنند.

ابزارهای پیشرفته ویرایش عکس: اکنون می‌توانید عکس‌ها را به 15 روش مختلف، از طریق هایلایت‌ها، کنتراست و سایه‌ها ویرایش کنید. 

ترفند حرفه‌ای iOS 13: ویرایش‌ها برای ویدیو نیز کاربرد دارند و می‌توانید عکس‌ها را بدون آن که آسیبی به  ویژگی Live Photo برسد، ویرایش نمایید. 

صفحه‌کلید جدید QuickPath: آیا دوست دارید به جای ضربه زدن روی کلیدها، با کشیدن انگشت یا سوایپ کردن روی حروف، کلمات را تایپ کنید؟ حالا این امکان در iOS قرار گرفته است. البته هیچ خطی وجود ندارد که حرکت انگشت شما را دنبال کند، به همین دلیل در ابتدا کار کردن با آن کمی مشکل است اما به مرور زمان به آن عادت می‌کنید.

ترفند حرفه‌ای iOS 13: این ویژگی در گوشی‌های بزرگ Max یا Plus کاربردی‌تر است. 

اصلاح FaceTime :  کاربران آی‌فون به خوبی می‌دانند در تماس‌های فیس‌تایم وقتی روی صفحه‌نمایش نگاه می‌کنید، دیگر نمی‌توانید به دوربین نگاه کنید. اکنون اپل از هوش‌مصنوعی استفاده کرده تا جهت نگاه شما را جابه‌جا کند. این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران به صورت مستقیم با مخاطب خود ارتباط چشمی برقرار کنند و تماس تصویری به صورت واقعی‌تر بین کاربران برقرار شود.

بهبود Face ID: همه ما این ویژگی را دوست داریم، میدان دید Face ID  برای باز کردن قفل گوشی گسترده‌تر شده است. کاربران با نگاه کردن به گوشی آی‌فون که روی میز قرار دارد قادر هستند آن‌را باز کنند بدون این‌که گوشی را بلند کنند. 

تلفیق ‘Find my iPhone’ و ‘Find my Friends’: این دو برنامه در حال حاضر در برنامه‌ای به‌نام ‘Find My’ تلفیق شده‌اند و اپل قابلیتی به آن افزوده که می‌تواند دستگاه‌های آفلاین را پیدا کند. اپل می‌گوید در زمان آفلاین بودن، دستگاه سیگنال بلوتوثی اختصاصی را ارسال می‌کند و با این سیگنال می‌تواند با سایر دستگاه‌های اپل اطراف خود ارتباط برقرار کند و شبکه‌ای ایجاد کند و از طریق آن‌ها مکان درست دستگاه را روی نقشه به صاحبش نشان دهد.

بهبود عمر باتری با iOS 13: منظور ما " طول عمر باتری است" نه " زمان بین شارژهای باتری ". پلتفرم جدید iOS 13 در شارژ باتری هوشمندتر عمل می‌کند و ورودی برق را در زمان‌های مناسب کاهش می‌دهد. 

بازطراحی کامل Reminder: ظاهر و رابط برنامه یادآوری به‌طور کامل در این نسخه تغییر کرده و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده است. از جمله این‌که می‌توانید با استفاده از برخی فیلترها دسترسی سریع‌تری به یادآورها داشته باشید یا این که مخاطبین خود را در یادآوری‌ها تگ کنید تا شاهد پاپ آپ شدن اطلاعات آن‌ها باشید. 

ارتقاء دوربین: حالت پرتره (Portrait mode) نورپردازی قابل تنظیم‌تری را ارائه می‌دهد و یک حالت جدید به‌نام ‘High Key Mono’ نیز اضافه شده تا مواقعی که می‌خواهید جذاب‌تر به‌نظر برسید (البته به شرطی که گوشی شما از قابلیت فوق پشتیبانی کند)!

صدای بهتر Siri: دستیار صوتی اپل سیری در این نسخه صدای بهتری خواهد داشت و به جای صداهای ضبط شده، صدای سیری تماما با نرم‌افزار تولید می‌شود. به خصوص این‌که در به‌روزرسانی جدید تلفظ کلمات پیچیده‌‌تر به نحو بهتری انجام می‌گیرد. حالا صحبت کردن با سیری بسیار لذت‌بخش‌تر شده است. شاید بدون مقایسه متوجه اینموضوع نشوید، اما سیری در این نسخه به‌مراتب بهتر است.

کنترل ساده‌تر وای‌فای و بلوتوث: با فشردن طولانی ( یا 3D تاچ برای مدل‌های خاصی از آی‌فون) دکمه‌های Wi-Fi/Bluetooth در
Control Center می‌توانید به تمام اتصال‌ها در یک مکان ساده دسترسی داشته باشید.

اتصال کنترلر PS4 به گوشی‌های اپل: قابلیت جدید اجازه می‌دهد کنترلر کنسول خود را به گوشی وصل کنید تا بازی‌ها را به شکل جذاب‌تری انجام دهید. امکان پشتیبانی از PS4 در حال حاضر وجود دارد و پشتیبانی از Xbox One به‌زودی اضافه می‌شود. 

 ‘Peak Performance Capability’: در صورتی که باطری آی‌فون در شرایط عادی باشد، ویژگی فوق غیر فعال است. اگر باطری دستگاه مشکل پیدا کند، این گزینه به صورت خودکار فعال خواهد شد تا جلوی ریستارت ناگهانی گوشی را بگیرد. اولین مرتبه‌ای که دستگاه به صورت ناخودآگاه ریستارت شود، پیغامی روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود و حالت مهار سیستم پردازشی فعال می‌شود. کاربر با مراجعه به قسمت یاد شده قادر است این قابلیت را غیر فعال یا باطری دستگاه را تعویض کنید. 

Share ETA در Maps: گوگل مپس این ویژگی را مدتی قبل افزود و حالا کاربران اپل مپس (Apple Maps) می‌توانند زمان تقریبی ورود خود را با دوستان و خانوده از طریق این برنامه به‌اشتراک بگذارند. وقتی مسیرهای رسیدن به محل مورد نظر را تنظیم می‌کنید و سفر خود را آغاز می‌کنید، گزینه‌ای تحت عنوان ‘Share ETA’ در پایین صفحه ظاهر می‌شود. از این بخش می‌توانید مخاطبینی را که می‌خواهید زمان تقریبی ورود خود را با آن‌ها به‌اشتراک بگذارید را انتخاب کنید که به عنوان یک iMessage ( به یک کاربر آیفون دیگر) به صورت یک متن معمولی ارسال می‌شود. اگر Maps تشخیص دهد که احتمالاً دیرتر از زمان موعود به مقصد می‌رسید، یک پیام به‌طور خودکار به مخاطب‌ها ارسال می‌شود تا آن‌ها از این تاخیر مطلع کند. 

نمایش لحظه‌ای متن ترانه در Apple Music: اگر مشترک Apple Music 
هستید، یک آیکن جدید شبیه حباب سخنرانی در گوشه چپ پنجره Now Playing مشاهده می‌کنید. در صورت انتخاب آن، متن ترانه‌ای که گوش می‌دهید، روی صفحه ظاهر می‌شود و هر خط از ترانه همگام با موسیقی نمایش داده می‌شود. البته این‌کار در صورتی امکان پذیر است که ترانه را از Apple Music دانلود کرده باشید.

به‌روزرسانی AirDrop: این ویژگی خاص آی‌فون‌های 2019 است که از آگاهی فضایی (spatial awareness) فناوری Ultra Wideband در تراشه U1 در آی‌فون 11، 11 پرو و 11پرو مکس استفاده می‌کنند. اگر از گوشی‌های جدید استفاده می‌کنید، قادر هستید فایل‌ها را با AirDrop در دیگر دستگاه‌های iOS سازگار، به‌اشتراک بگذارید. در این حالت دو دستگاه از موقعیت خود نسبت به یگدیگر آگاه می‌شوند.
زبانه خودکارسازی در Shortcuts: برنامه Shortcuts هوشمندتر شده و شامل یک روش ساده‌تر برای تنظیم کارهای جدید است. کاربران می‌توانند زمانی را برای هر رخداد تعیین کنند تا به‌طور مثال، برنامه Maps  به‌طور خودکار در ساعت 8 صبح یعنی زمانی که می‌خواهید خانه را ترک کنید، راه‌اندازی ‌شود.

iPadOS و بزرگ‌ترین تغییر آن

iPadOS نسخه ارتقا یافته iOS است که به صورت اختصاصی برای آیپد و کاربردهای خاص این دستگاه توسعه داده شده است. برخی از بزرگ‌ترین تغییرات مربوط به iOS 13 در آیپد، در واقع در یک به‌روزرسانی به‌نام iPadOS عرضه می‌شود. اپل عنوان می‌کند که آیپد به پلتفرم مخصوص خود نیاز دارد. به عبارت دقیق‌تر پیشرفت‌های بزرگی در انتظار آیپد است که بازطراحی صفحه خانه (Home Screen) آغاز راه است. پیش از این، صفحه خانه آیپد شبیه نسخه بزرگ شده صفحه خانه آی‌فون بود، اما در سیستم عامل iPadOS کاربران می‌توانند به راحتی آن‌را سفارشی‌سازی کنند و تغییراتی در چیدن  برنامه‌ها و پین کردن ویجیت‌ها اعمال کنند. ویجت‌های پین شده، به شما امکان می‌دهند تا ویجت‌ها را از صفحه Today View ( صفحه نمایش حالت- چپ در آیفون یا آیپد) اضافه کنید. در حال حاضر، این ویژگی منحصر به آیپد است و در iOS 13 مخصوص آی‌فون وجود ندارد.

 Slide Over: به شما امکان می‌دهد چند برنامه را باز کنید و بین آن‌ها حرکت کنید و با حرکت سوایپ پیش نمایشی از تمام آن‌ها مشاهده کنید. این قابلیت چند وظیفگی را خیلی آسا‌ن‌تر کرده است. 

Split View: قابلیت فوق این امکان را فراهم می‌کند تا یک برنامه را در دو نسخه و به‌طور همزمان اجرا کنید ( چنین قابلیتی در گذشته وجود نداشت) و هر دو پنجره را در کنار دیگری مشاهده کنید یا می‌توانید یک برنامه را در کنار چند برنامه قرار دهید. 

App Expose: یک ویژگی جدید نرم‌افزاری در آیپد است که نمایشی سریع و کلی از تمام پنجره‌های باز از یک اپلیکیشن یکسان را ارائه می‌دهد. در Dock یک آیکن App Expose وجود دارد که تنها با یک فشار می‌تواند وارد حالت نمای کلی شود.
در حال حاضر امکان، کپی، پیست و خنثا کردن ژست‌ها در iPadOS فراهم شده است. انجام این دستورات با ژست‌های حرکتی سه انگشتی انجام می‌شود. کپی کردن از طریق پینچ (pinch) سه انگشتی و پیست کردن برعکس عمل پینچ یعنی باز کردن سه انگشت انجام می‌شود و کشیدن سه انگشت روی صفحه‌نمایش، آخرین عمل را خنثا (undo) می‌کند.
صفحه‌کلید اپل می‌تواند در یک شکل و شمایل کوچک‌تر در اطراف صفحه شناور باشد، این صفحه‌کلید با ژست‌های حرکتی کار می‌کند و QuickPath typing نام دارد. ترکیب صفحه‌کلید شناور با تایپ سوایپی باعث می‌شود تا کاربران بتوانند در حالی که تبلت را با یک دست نگاه داشته‌اند، تایپ را هم به راحتی انجام دهند. البته میانبرهای صفحه‌کلید بیشتری نیز وجود دارند. فقدان میانبرها در نسخه‌های قبلی iOS از جمله مواردی بود که کاربران از آن شکایت داشتند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟