بهبود قابلیت‌های فعلی و اضافه شدن چند قابلیت مفید
جدیدترین و بهترین قابلیت‌های  اندروید 10
گوگل سرانجام نسخه پایدار سیستم‌عامل اندروید 10 را بعد از ماه‌ها آزمايش در حالت بتا به کمک هزاران کاربر، منتشر کرد. روال ثابت گوگل در نام‌‌گذاری سیستم‌ عامل‌های پلتفرم اندروید، استفاده از نام یک دسر خوشمزه است، اما این ابر شرکت فناوری تصمیم گرفت این سیستم نام‌‌گذاری را کنار بگذارد و حالا آخرین نسخه از این سیستم‌عامل معروف موبایل در اختیار همه قرار دارد. اما چه ویژگی و قابلیت‌های برجسته‌ای در اندروید 10 قرار گرفته که شما را مجبور به ارتقای سیستم‌عامل فعلی یا خرید یک گوشی جدید می‌کند؟ در ادامه با برخی از شاخص‌ترین این قابلیت‌ها آشنا خواهید شد.

1606683296_1_0.gif

حالت  تاریک در اندروید 10

گوگل مدت زمانی است که یک حالت تاریک (dark mode) سیستمی‌ سراسری را ارائه کرده، اما این شرکت سرانجام آن‌را با اندروید 10 رسمی‌ کرد. این حالت تاریک سراسری را می‌توان از طریق یک گزینه تنظیمات سریع یا زمانی که گزینه صرفه جویی در مصرف باتری را روشن می‌کنید فعال کرد. علاوه بر این، یک تصویر به اشتراک گذاشته شده توسط گوگل نشان می‌دهد که این حالت تاریک روی تصاویر، پادکست‌های گوگل و جست‌وجوها نیز اثرگذار خواهد بود. بدون شک قابلیت فوق یکی از کاربرپسندترین قابلیت‌های اندروید 10 است. گوگل در حال کار با توسعه‌دهندگان ثالث است تا حالت تاریک را در اپلیکیشن‌های خود پیاده‌سازی کنند.

پاسخ هوشمند برای تمام اپلیکیشن‌های پیام رسان 

پاسخ هوشمند (Smart Reply) یکی از قابلیت‌های جالب توجه ارائه شده توسط گوگل است که پاسخی را که قرار است به یک پیام بدهید را پیش‌بینی می‌کند. این ویژگی در حال حاضر برای اپلیکیشن‌های گوگل در دسترس است، اما در اندروید 10 به تمام اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اضافه شده است. این به معنای آن است که حالا می‌توانید در پیام‌رسان‌هایی مثل واتس‌اپ و فیسبوک مسنجر نیز از امکانات پاسخ هوشمند به پیام‌های دریافتی استفاده کنید. روشی کاربردی که در وقت شما برای ارسال پاسخ‌های کوتاه صرفه جویی می‌کند. تمام این پیشنهادات از طریق یک سیستم یادگیری ماشین داخل دستگاه ساخته می‌شود و ظاهرا به حفظ حريم خصوصی به این دلیل که اطلاعات مربوطه به سرورهای گوگل ارسال نمی‌شود کمک می‌کند.

منوی به‌اشتراک‌گذاری بهبود یافته

بسیاری از طرفداران سیستم‌عامل اندروید از وضعیت عملکرد اشتراک‌گذاری این پلتفرم به دلیل سرعت پایین و عدم پویایی در آن انتقاد دارند. خوشبختانه در اندروید 10 قابلیت فوق بهبود پیدا کرده است. این منوی اشتراک‌گذاری جدید قرار است بسیار سریع‌تر از منوی قبلی باشد. همچنین قرار است کارهای بهتری در زمینه اشتراک‌گذاری مخاطبان و اپلیکیشن‌ها انجام دهد. 

حالت تمرکز 

یکی از برجسته‌ترین امکانات اندروید 10 که مستقیما روی تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد حالت تمرکز ( Focus Mode) نام دارد که یک افزونه از مجموعه Digital Wellbeing است. همان‌گونه که از نام آن مشخص است، این حالت به شما کمک می‌کند با پنهان کردن اپلیکیشن‌هایی که فکر می‌کنید حواس‌تان را پرت می‌کنند و مخفی کردن اعلان‌های آن‌ها تمرکزتان را بالا ببريد.

دسترسی سریع‌تر به تنظیمات 

از قبل هم امکان روشن و خاموش کردن وای‌فای، بلوتوث و سایر گزینه‌های ارتباطی با سرعت و سهولت زیادی قابل انجام بود، اما گوگل این فرآيند را زمانی که درون اپلیکیشن‌ها هستید کمی‌ ساده‌تر کرده است. پنجره شناور جدید می‌تواند در موقعیت‌های خاص توسط اپلیکیشن‌ها فراخوانی شود. گوگل در مراسم رونمایی اندروید 10 مثالی از اجرای یک مرورگر در حالت پرواز را ارائه کرد. این مرورگر حالا می‌تواند به کاربران بگوید تا وای‌فای را فعال کنند و برای سرعت بخشیدن به این کار به‌طور خودکار پنل تنظیمات را باز می‌کند.

یک فرمت عمق استاندارد 

اندروید ۱۰ همچنین یک فرمت عمق جدید را ارائه می‌دهد که قالب عمق پویا (Dynamic Depth Format) را دو برابر می‌کند و امکان ویرایش عمیق در بسیاری از اپلیکیشن‌های ثالث را فراهم می‌کند. با آغاز به کار اندروید 10 اپلیکیشن‌ها می‌توانند یک تصویر با عمق پویا درخواست کنند که شامل یک فراداده JPEG   و  XMP مرتبط با عمق عناصر است. گوگل همچنین تایید کرده که فرمت جدید به برنامه‌های ثالث اجازه می‌دهد داده‌های عمق را برای ایجاد «تاری تخصصی» به کار گیرند. امیدواریم توسعه‌دهندگان ثالث این استاندارد جدید گوگل را مدنظر قرار داده و از آن استفاده کنند.

اپلیکیشن Files بهینه‌سازی شده 

اپلیکیشن Files قبلی گوگل نه جذابیت و تاثیرگذاری چندانی داشت و نه حتی از یک میان‌بر در کشوی برنامه‌ها برخوردار بود. خوشبختانه اپلیکیشن Files در اندروید 10 نسبت به نسخه قبلی یک گام فراتر رفته است. این اپلیکیشن جدید نه تنها به یک میان‌بر مجهز شده، بلکه یک رابط کاربری اصلاح شده، یک نوار جست‌وجوی سراسری در بالا و دسترسی سريع به سایر اپلیکیشن‌ها را نیز فراهم کرده است. این احتمال وجود دارد که گوگل تغییرات بیشتری را روی اپلیکیشن Files اعمال کند، اما در حال حاضر مشخص است نسخه جدید نسبت به مدل قبلی بسیار بهبود یافته است.

تغییر و تحول در بخش مجوزها

 اندروید 10 اصلاحات زیادی در ارتباط با حفظ حريم خصوصی انجام داده و ضوابط (roles) یکی از بزرگ‌ترین تحولات در این زمینه محسوب می‌شوند. اندروید با اتکا با خط‌مشی‌ها و قواعد جدید می‌تواند به‌طور خودکار مجوزهای مشخصی را مطابق با مورد استفاده آن به یک اپلیکیشن اعطا کند. به این صورت یک برنامه پیام‌رسان علاوه بر توانایی ارسال و دریافت پیام، قابلیت دسترسی به مخاطبین را نیز دریافت خواهد کرد. یکی دیگر از تغییرات عمده صورت گرفته، تحولات به وجود آمده در مجوزهای موقعیت مکانی است. حالا کاربران می‌توانند تعیین کنند که اپلیکیشن همیشه به موقعیت مکانی دسترس داشته باشد یا فقط زمانی که فعال و در حال استفاده است.

اشتراک‌گذاری وای‌فای از طریق کدهای QR

 تلفن‌های هوشمند شیائومی‌ و هوآوی مدت‌ها است قابلیت به‌اشتراک‌گذاری گواهینامه‌های وای‌فای از طریق کدهای QR را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. گوگل نیز این قابلیت را به به‌روزرسانی جدید اندروید اضافه کرده است. به‌کارگیری این ویژگی ساده است، تنها کافی است روی اتصال وای‌فای خود تقه بزنید، سپس دکمه share را فشار دهید و در انتها با گذرواژه یا اثر انگشت هویت خود را اثبات کنید. با انجام این‌کار یک کد QR مشاهده کنید و دوست شما می‌تواند با اسکن این کد به شبکه دسترسی پیدا کند. بازهم تاکید می‌کنیم که این قابلیت برای برندهای ثالث چیز جدیدی نیست، اما خوشحال کننده است که گوگل در این زمینه نیز همراهی کرده است.

حرکات دست و کشوی اپلیکیشن‌ها به خوبی کار می‌کنند 

در پیش‌نمایش اولیه اندروید 10 امکانات کامل‌تری در زمینه پیمایش از طریق اشارات و حرکات دست مثل کشیدن انگشت از لبه صفحه به سمت داخل برای بازگشت به وضعیت قبل معرفی شد. متاسفانه این حرکت در اپلیکیشن‌هایی که از منو و کشو برای پیمایش استفاده می‌کردند به درستی کار نمی‌کرد. کاربرانی که قصد داشتند منوهای یک اپلیکیشن را مشاهده کنند ممکن بود به‌طور تصادفی این قابلیت حرکت دست و بازگشت به عقب را فعال کنند. خوشبختانه اندروید 10 برای رفع این مشکل قابلیتی به نام peek را معرفی كرد. حالا کاربرانی که می‌خواهند منوی کشویی یک اپلیکیشن را مشاهده کنند باید انگشت خود را به داخل کشیده و برای یک ثانیه نگه دارند.

دستگیره‌های دستیار گوگل 

با انتخاب گزینه پیمایش از طریق اشارات و حرکات دست دیگر نمی‌توانید دستیار گوگل را از طریق دکمه home فعال کنید. حالا برای فعال کردن دستیار گوگل در اندروید 10 می‌توانید انگشت خود را از گوشه‌های پایین صفحه نمایش به سمت داخل بکشید. این روش فعال‌سازی چندان واضح نیست، به همین دلیل گوگل یک نشانه بصری تحت عنوان دستگیره‌های دستیار گوگل در گوشه‌های صفحه تعبیه كرده است.

پشتیبانی از استریم صدا به سمعک 

یک ابزار توانمندسازی جذاب که به اندروید 10 اضافه شده امکان استریم موزیک از طریق بلوتوث به سمعک کاربر است. طبق اعلام سایت انگجت (Engadget)، این قابلیت برای استریم موزیک، تماس و سایر صداهای یک گوشی پیکسل از Audio Streaming for Hearing Aids protocol (ASHA) استفاده می‌کند. طبق گزارشات، در حال حاضر این قابلیت با سری Pixel 3 و Pixel 3a سازگار است، اما گوگل این پلتفرم را به صورت منبع باز ارائه کرده، بنابراین انتظار مي‌رود به سرعت شاهد حضور این قابلیت مفید در سایر گوشی‌های دیگر هم باشیم.

به‌روزرسانی‌های امنیتی از طریق پلی استور 

یک ابتکار مهم دیگر که به اندروید 10 اضافه شده امکان به‌روزرسانی‌های امنیتی از طریق پلی استور است که به Project Mainline معروف است. این قابلیت به لحاظ تئوری مدت زمان انتظار برای به‌روزرسانی امنیتی را کاهش می‌دهد، چرا که دیگر لازم نیست منتظر باشید تا اپراتور شما به‌روزرسانی را تایید کند. علاوه بر این، نیازی به یک فرآیند نصب طولانی ندارد و به روشی مشابه با به‌روزرسانی اپلیکیشن کار می‌کند. تنها نکته منفی در مورد این راه حل این است که برخی از آسیب‌پذیری‌های امنیتی را نمی‌توان با این روش برطرف کرد. اما مطمئنا این یک گام بزرگ در جهت تغییر شیوه به‌روزرسانی است. 

هشدارهای مربوط به گرمای بیش از حد و خیس بودن USB

بعد از انتشار اندروید 10 وبسایت XDA از شواهدی در مورد عملکرد جدید مرتبط با USB پرده برداشت. به عنوان نمونه، این سیستم‌عامل اکنون هنگام خیس شدن پورت USB هشداری را نشان می‌دهد. 
تمام لوازم جانبی متصل شده نیز غیرفعال خواهد شد تا زمانی که به صورت دستی آن‌ها را فعال کنید یا زمانی که گوشی متوجه شود که پورت دیگر خیس نیست. 
علاوه بر این، نسخه جدید اندروید در صورتی که پورت USB بیش از حد گرم شده باشد نیز پیغام هشدار ارسال می‌کند. با دریافت چنین هشداری باید گوشی را از شارژر یا کابل USB جدا کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟