بسته‌بندی‌ کوچکتر CO2 کمتر
بسته‌بندی‌ هوشمند به کمک هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های ژنتیک
بسته‌بندی هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، با یک دیدگاه شکل گرفت که شامل نظریه تکامل چالز داروین می‌شد. این دیدگاه در نهایت به راه حلی منجر شد که مبتنی بر هوش مصنوعی و در جهت تغییر نحوه بسته‌بندی ماشینی بود. وقتی شرکت سندویک کرمانت (Sandvik Coromant) راه حل جدید خود را عملیاتی کند، این بهینه‌سازی در فرایند بسته‌بندی منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش چشمگیر انتشار گاز CO2 خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

خانم ماریا رجب زاده نامقی، 33 ساله مهندس تحقیق و توسعه و توسعه دهنده سیستم از ایران، در دفتر کار خود در سندویکن سوئد مشغول کار بر روی نسل بعدی راه‌حل‌های بسته‌بندی محصولات سندویک کرمانت بود. او کار دشواری در پیش داشت چون می‌خواست مطمئن شود که بسته‌بندی‌ها تا حد امکان کوچک و باریک باشند تا هم درهزینه‌ مواد صرفه جویی شود و هم به گروه سندویک (Sandvik Group)  در کاهش ردپای کربنی کمک نماید.   

اگرچه رجب زاده نامقی پیش‌تر به راه حلی در این زمینه به کمک برنامه نویسی کامپیوتری به شکل سنتی، دست یافته بود؛ اما همچنان ذهنش درگیر بود چون حس می‌کرد هنوز یک چیزی کم است. او تعریف می‌کرد که « به نظرم راه‌حل به اندازه کافی انعطاف پذیر نبود و فقط مناسب نوع خاصی از بسته‌بندی‌ها سفارشی‌ بود و برای انواع بسته‌بندی‌ها کاربرد نداشت».

او افکارش را رها کرد و ساعت‌ها به این موضوع اندیشید تا این که ناگهان ایده‌ای به ذهنش خطور کرد: " اگر از الگوریتم‌های ژنتیک با استفاده از هوش مصنوعی استفاده کنم، چطور؟" الگوریتم ژنتیک یک فرایند جستجوی مشکل مبتنی بر هوش مصنوعی است که بر اساس نظریه تکامل چارلز داروین طراحی شده است. درست مانند طبیعت، این الگوریتم نسل به نسل تکامل می‌یابد و ایجاد راه‌حل‌های هوشمندتر و بهتر در هر چرخه فراهم می‌گردد. رجب زاده پس از چند روز نظریه خود را به آزمایش گذاشت، او می‌دانست که کار بزرگی را انجام می‌دهد.

اندازه یا شکل مهم نیست

خانم ماریا رجب زاده می‌گوید: « من واقعاً هیجان زده بودم، آنقدر هیجان زده که نمی‌توانستم صبر کنم تا همکاران از تعطیلات برگردند و بعد موضوع را با آن‌ها در میان بگذارم»، او به این نکته اشاره می‌کند که گرچه الگوریتم ژنتیک به خودی خود چیز جدیدی نیست، اما نشنیده بود که از این روش در راه‌حل‌های بسته‌بندی به این شیوه استفاده شود. او توضیح می‌دهد که چگونه Package Selector Application (PSA)، نقاط حساس یک شی را با تجزیه و تحلیل مدل طراحی کامپیوتری (CAD) آن به صورت سه بعدی، تشخیص می‌دهد. سپس الگورتیم هوش مصنوعی کار چرخش جسم را برعهده دارد و به این طریق است که اپلیکیشن هم می‌تواند کوچکترین بسته‌بندی ممکن و هم نحوه قرار گرفتن شی در بسته‌بندی انتخابی را پیشنهاد دهد. علاوه بر کمک به کاهش هزینه‌ها در مواد بسته‌بندی، حمل و نقل و انبار کالا، امکان انتخاب کوچکترین بسته‌بندی، به کاهش انتشار گاز CO2 نیز کمک می‌کند. رجب زاده می‌گوید: " از نظر حمل و نقل، بسته‌های کوچکتر فضای کمتری اشغال می‌کنند و امکان جا دادن تعداد بیشتری از آن‌ها در یک محموله فراهم می‌شود و بنابراین مصرف سوخت کاهش می‌یابد.»

 سمیر بالیک، مدیر محصول بسته‌بندی و برچسب‌گذاری در سندویک کرومانت می‌گوید، این برنامه که قرار است در نیمه دوم سال 2021 عملیاتی شود، فرایند انتخاب بسته‌بندی «از ابتدا تا انتها» را خودکارسازی می‌کند. « طراحان محصول افزاری را در اختیار دارند که به برنامه‌های CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) آن‌ها اضافه شده و تنها با فشردن یک دکمه، می‌توانند از ابزاری که به تازگی ساخته‌اند فیلم بگیرند و این فیلم با مناسبترین بسته‌بندی تطبیق داده خواهد شد- حتی قبل از آن که این ابزار به طور فیزیکی ساخته شده باشد.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟