رایانش کوانتومی در کلاود
برای اولین بار رایانش کوانتومی در دسترس عموم قرار گرفت + لینک دسترسی رایگان
آی‌بی‌ام برای اولین بار به مردم اجازه داد به صورت رایگان به سریع‌ترین فناوری محاسباتی از طریق وب دسترسی داشته باشند. برای این منظور آی‌بی‌ام سایتی طراحی کرده است که در ارتباط با رایانش کوانتومی قرار دارد. این سایت دسترسی مردم به یک کامپیوتر کوانتومی پنج کیوبیتی را امکان‌پذیر می‌سازد.

1606683296_1_0.gif

در ماه می، آبی بزرگ سایتی تحت عنوان IBM Quantum Experience را راه‌اندازی کرد. این سایت به صورت یکسان به علاقه‌مندان و  متخصصان اجازه می‌دهد روی یک نمونه اولیه از یک تراشه پردازشی کوانتومی درون یک محیط شبیه‌سازی شده برنامه‌نویسی کنند. برای این منظور مردم باید یک ایمیل درخواست بهره‌مندی از این سرویس را برای آی‌بی‌ام ارسال کنند. افرادی که درخواست آن‌ها از سوی آی‌بی‌ام پذیرفته شده باشد، به یک فضای ذخیره‌سازی دسترسی خواهند داشت. این فضا به منظور اجرای برنامه‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. 

مطلب پیشنهادی

بدون سخت‌افزار بازی کنید!
معرفی پلتفرم پردازش ابری LiquidSky

 همچنین این افراد از طریق یک رابط آهنگ‌سازی که همانند یک چارت موسیقی است، قادر به اجرای برنامه‌های خود و بررسی نتایج آن هستند. جالب آن‌که در ماه می چیزی بیش از 25 هزار درخواست از سوی مردم برای آی‌بی‌ام ارسال شده است. این تراشه قادر است پنج کیوبیت کوانتومی را در دمای 273.135531 درجه سلسیوس با یکدیگر ترکیب کرده و از آن‌ها استفاده کند. جری چو، مدیر بخش تحقیقات تجربی کارگروه رایانش کوانتومی آی‌بی‌ام در این ارتباط گفته است: «سامانه‌های خنک کننده دیگری نیز وجود دارد که به ما اجازه می‌دهند به سرمای بیشتری دسترسی داشته باشیم؛ اما در مقطع فعلی ما به سرمای بیشتر از این نیازی نداریم. هر روز تعداد بیشتری از کاربران درخواست استفاده از رایانش کوانتومی را در این سایت به ثبت می‌رسانند. در این مدت پاسخ‌ها و بازخوردهای جالبی در ارتباط با وضعیت پایداری و قابلیت استفاده از این سایت دریافت کرده‌ایم و دانشگاه‌ها از آموزش مقدماتی ارائه شده از سوی این سایت لذت برده‌اند. تا به این لحظه چهار مقاله برای arXiv ارسال شده و آماده چاپ هستند. هر چهار مقاله از تجربه کوانتومی که این سایت در اختیار آن‌ها قرار داده است استفاده کرده‌اند.»

تا به امروز هیچ‌گونه مقاله ویژه‌ای در رابطه با این تراشه آی‌بی‌ام نوشته نشده است، اما یک مقاله تجربی مشابه در همین رابطه در سایت arXiv منتشر شده است. در سایت طراحی شده از سوی آی‌بی‌ام، کاربران قادر هستند گزارشی در رابطه با عملکرد این تراشه را ارائه کنند. گزارش‌های ارسالی دوبار در روز به‌روزرسانی می‌شوند، تا خطاها و پارازیت‌های احتمالی درون این سامانه فیزیکی شناسایی شوند. میکو موتون، مدیر رایانش کوانتومی و دستگاه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آلتو فنلاند در این ارتباط گفته است: «پژوهش‌گران آی‌بی‌ام قابل تقدیر هستند. من فکر می‌کنم ماشین ساخته شده از سوی آی‌بی‌ام یک سامانه کوانتومی واقعی است. این سامانه مجهز به چند بیت کوانتومی است که از پایداری نسبتا خوبی برخوردار است و این پتانسیل را دارد تا به صورت کنترل شده در الگوریتم‌های کوچک مورد استفاده قرار گیرد.»

 ایده قرار دادن کیوبیت‌ها در کلاود و آن هم به صورت شناور اولین بار از سوی جری چو و جی گامبتا و ماتیاس استفن از آی‌بی‌ام ارائه شد. امروزه سامانه‌های کوانتومی تجاری بسیاری وجود دارند که جزییات آن‌ها همچنان سر به مهر است و جز افراد معدودی که با آن‌ها کار می‌کنند، دیگران هیچ‌گونه اطلاعی درباره آن‌ها ندارند. اما هیچ شرکت یا آزمایشگاهی به تنهایی این پتانسیل را ندارد تا مشکلات مربوط به معماری کوانتومی را به تنهایی حل کند. در نتیجه می‌توانیم این‌گونه بیان کنیم که راه‌کار ارائه شده از سوی آی‌بی‌ام نه تنها یک نوآوری جالب است، بلکه به این شرکت کمک می‌کند تا بدون صرف هزینه‌های سرسام‌آور به شناسایی مشکلاتی که پیرامون این فناوری پیچیده وجود دارد، بپردازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این فناوری به سایت A New Way of Thinking: The IBM Quantum Experience مراجعه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟