اثر ترافیکی هک کردن خودران‌ها
محققان دریافته‌اند اگر هکرها بتوانند به‌طور تصادفی فقط ۲۰ درصد از خودروهای یک مسیر را در ساعات اوج ترافیک از کار بیندازند موفق خواهند شد ترافیک را به‌طور کامل قفل کنند.

1606683296_1_0.gif

سال‌ها است کارشناسان امنیتی نشان داده‌اند می‌توان به خودروهای متصل به اینترنت حمله  کرد و بخش‌های مختلف آن نظیر ترمز، تهویه، ناوبری و حتا سامانه پخش صوتی و برف‌پاک‌کن‌های آن‌ها را از راه دور کنترل کرد. گروهی از محققان انستیتوی فناوری جورجیا در پژوهشی به این موضوع پرداخته‌اند که اگر هکرها به‌طور همزمان به چند خودور حمله کنند چه اتفاقی خواهد افتاد و توقف همزمان چند خودرو، چه تأثیری بر ترافیک خواهد گذاشت؟   آن‌ها در این پژوهش بر شهر منهتن متمرکز شدند زیرا داده‌های مفصلی از الگوهای ترافیکی این شهر در دسترس است. این محققان با کمک شبیه‌سازی‌های کامپیوتری دریافتند اگر به‌طور تصادفی شمار کمی از خودروها را در ساعت شلوغی از کار بیندازیم و متوقف کنیم،  عبور و مرور به‌طور کامل قفل می‌شود. به گفته این محققان، در چنین وضعیتی شما فقط با یک ترافیک کند که ممکن است چند ساعتی در تردد شما مشکل ایجاد کند مواجه نیستید، بلکه به‌طور کامل در میان مسیرهایی که مسدود شده‌اند گرفتار می‌شوید و این، عواقب خطرناکی نظیر قطع شدن دسترسی امدادرسان‌ها را به همراه خواهد داشت.


نتایج پژوهش انستیتوی فناوری جورجیا نشان می‌دهد که هک شدن همزمان چند خودران و خودروی متصل به اینترنت، می‌تواند نتایج فاجعه‌باری به همراه داشته باشد. 
نکته مهم این که لازم نیست برای رساندن ترافیک به چنین وضعیت خطرناکی، همه خودروهای موجود در مسیر از نوع خودران یا خودروهای متصل به اینترنت باشند بلکه فقط کافی است  ۴۰ درصد خودروها از این نوع باشند و ما بتوانیم نیمی از این تعداد را با هک کردن متوقف کنیم تا به یک ترافیک کاملاً قفل شده برسیم. این محققان معتقدند که شاید وضعیت در شهرهای دیگر از این هم بدتر شود، زیرا خیابان‌های منهتن و شیکاگو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ترافیک بهینه‌ای داشته باشند، اما شهرهایی نظیر آتلانتا، بوستون و حتا لس‌آنجلس چنین طراحی بهینه‌ای ندارند و نسبت به چنین حملاتی بسیار آسیب‌پذیرترند. محققان معتقدند با در نظر گرفتن برخی شرایط شاید حتا به‌توان با کمتر از ۲۰ درصد هم به یک ترافیک قفل شده فاجعه‌بار رسید. آن‌ها امیدوارند نتایج این تحقیقات توجه مدیران شهری و خودروسازان را بیشتر به این موضوع جلب کرده و کمک کند تا راهی برای کاهش خطرها بیابند.  هر یک از ۵ خودروساز مطرح آمریکا ده درصد بازار این کشور را در اختیار دارند و اگر فقط دو شرکت از این بین، از پروتکل‌های مشابه امنیتی برای خودروهای خود استفاده کرده‌ باشند، هک شدن خودروهایشان منجر به فاجعه خواهد شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟