ابرها مشمول قانون کپی‌رایت نیستند!
عکاسی بنام Sean R. Heavey مدعی شده که سازندگان سریال Stranger Things یکی از عکس‌های او را بدون اجازه‌اش استفاده کرده‌اند. او حین تماشای یکی از قسمت‌ها، به طور اتفاقی متوجه شد که ابر نشان‌ داده شده در این سریال شباهت زیادی به یکی از عکس‌هایی دارد که او از طوفان گرفته است ...

1606683296_1_0.gif

عکاسی بنام  Sean R. Heavey مدعی شده که سازندگان سریال Stranger Things یکی از عکس‌های او را بدون اجازه‌اش استفاده کرده‌اند. او حین تماشای یکی از قسمت‌ها، به طور اتفاقی متوجه شد که ابر نشان‌ داده شده در این سریال شباهت زیادی به یکی از عکس‌هایی دارد که او از طوفان گرفته است (شکل 1).  چند هفته بعد او اطلاع یافت در مستند پشت صحنه‌ این سریال و در بخش مربوط به طراحی طوفان، نشان داده شده که این عکس در طراحی کانسپت این سکانس استفاده شده است ( شکل 2). Heavey مدعی است شبکه نتفلیکس (Netflix) ، از این عکس بدون اجازه وی استفاده کرده است. در پی شکایت وی از نتفلیکس، این شبکه در پاسخ گفته که ابر در عکس او مشمول قانون کپی‌رایت نیست. نتفلیکس مدعی است، مناظر و اشیایی که در طبیعت دیده می‌شوند مشمول قانون کپی‌رایت نیستند و یک هنرمند نمی‌تواند ادعای مالکیت  انحصاری اشیا و مناظری را داشته باشد که متعلق به عموم است. اما Heavey معتقد است:‌ «ایراد  استدلال نتفلیکس در اینجاست که آن‌ها از ابری مشابه استفاده نکرده‌اند، بلکه از عکس من استفاده کرده‌اند.»

ابرها مشمول قانون کپی‌رایت نیستند!
شکل 1: عکسی که  Heavey از طوفان گرفته و مدعی است بدون اجازه وی در سریال استفاده شده است.

ابرها مشمول قانون کپی‌رایت نیستند!شکل 2: کانسپت‌آرت سکانسی که عکاس مدعی است با الهام از عکس او طراحی شده است.

البته این نخستین بار نیست که سریال Stranger Things دچار چنین دردسری می‌شود. سال گذشته هم یک عکاس متوجه شد، عکسی که از یک نوار کاست VHS گرفته، روی جلد دیسک‌های این سریال چاپ شده است ( شکل 3 ).  البته او موفق به دریافت خسارت از نتفلیکس شد. Heavey اعتقاد دارد موردی که برای او پیش آمده متفاوت است. زیرا از عکس او برای طراحی این سکانس ایده گرفته‌اند. او می‌گوید: «فکر می‌کنم یکی از اعضای گروه، این عکس را در اینترنت پیدا کرده و از آن در طراحی این صحنه استفاده کرده است. اما نمایش این عکس در مستند پشت صحنه سریال به معنای استفاده رسمی از عکسی است که من گرفته‌ام و در نتیجه باید حقوقم پرداخت شود.» Heavey نارضایتی خود را در فیس‌بوک با دیگران به اشتراک گذاشته و عکاسان زیادی با ارسال نظریه‌های خود از او حمایت کرده‌اند.

ابرها مشمول قانون کپی‌رایت نیستند!شکل 3 : مورد مشابه دیگری که برای این سریال رخ داد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟