شکست سیستم از ورژن قبلی خودش
نقد و بررسی قسمت هشتم از فصل سوم سریال Westworld
هشتمین و آخرین اپیزود از فصل سوم وست ورلد در حالی به پایان رسید که پایین‌ترین امتیاز در بین تمام اپیزدهای سریال را در وب‌سایت IMDB کسب کرده است.

1606683296_1_0.gif

نقد و بررسی سایر قسمت‌های فصل سوم وست‌ورلد
فصل سوم - قسمت هشتم (قسمت پایانی) Crisis Theory انتشار: 3 می (14 اردیبهشت)

 

پایان زندگی دلورس و آغاز رهبری کیلب

اپیزود هشتم با سکانسی از فصل اول سریال آغاز می‌شود؛ جایی که دلورس با لبخند به اطرافش نگاه می‌کند و با اختیار مگسی را که روی گردن او می‌نشیند له می‌کند. یکی از افراد سراک که دلورس را پیدا می‌کند متوجه می‌شود که گوی دلورس در سر او وجود ندارد. کیلب آن را به مکانی می‌برد که دلورسی همانند نسخه اولیه میزبان‌ها (یعنی از نوع مکانیکی) در جعبه‌ای قرار داده شده است. پس از زنده شدن دلورس برای آخرین بار، صحبت او با کیلب آغاز می‌شود و در اینجا متوجه پارک پنجم می‌شویم؛ پارکی برای تمرینات نظامی سربازان در ارتش. وجود این پارک سوالاتی را در مورد پارک ژوراسیک یا پارکی در قرون وسطی بوجود آورده است که سریال در اپیزودهای اولیه به آن ارجاع داده بود.

کیلب و دلورس از مدت‌ها پیش با هم آشنا بوده‌اند. کیلب در پارک با نسخه آمریکایی دلورس و هاناریو مواجه شده بود. انتخاب کیلب نیز در همین جا انجام شده است که او با دیگر سربازان برای استفاده از میزبان‌ها موافق نیست و قدرت تصمیم‌گیری دارد. این رفتار البته توسط ویلیام جوان هم انجام شده بود و رفتار او با میزبان همانند انسان‌ها بود. بهرحال کیلب به عنوان رهبر این انقلاب شناخته می‌شود و در آینده سریال نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

شارلوت نقاط ضعف دلورس را می‌داند و حالا به دشمن او تبدیل شده است. شارلوت (تسا تامپسون) به عنوان یک ضدقهرمان احتمالاً قابل هضم‌تر از یک شخصیت مثبت است. او دلورس را زمین‌گیر می‌کند تا به دست سراک بیفتد و سراک جستجو در ذهن او را آغاز می‌کند. دلورس قبل از پاک شدن خاطراتش می‌‌تواند نظر میو را تغییر دهد. او که مانند آلیس در سرزمین عجایب شده است در مرور خاطرات زیبا می‌گوید: «آنها ما را به وجود آوردند و به اندازه کافی زیبایی‌ها را می‌شناختند که اون را به ما یاد دادند». این صحبت‌ها نشان می‌دهد که او دشمن انسان‌ها نیست و خواسته‌اش تنها فراهم کردن «حق انتخاب» بوده است.

«من تا حالا بارها مرده‌ام. اما یک پایان واقعی وجود داره که من خودم اون رو خواهم نوشت.» دلورس این بار واقعاً کشته شد و اگر خالقان سریال نخواهند با ترفندی او را برگردانند، ایون ریچل وود که در فصل سوم بهتر از فصل دوم ظاهر شده بود، از وست ورلد حذف شده است. بنظر می‌رسد که دسترسی سالومون در مغز دلورس نهفته شده بود و او توانست به ریهوبام نفوذ کند و نسخه پیشرفته‌تر خود را نابود کند. ضمن اینکه مشخص شد سراک تماماً حرف‌های ریهوبام را تکرار می‌کند و کنترل این انسان در دستان ریهوبام است.

برنارد کلید اطلاعات است و شارلوت بزرگترین دشمن

در درگیری بین برنارد با ویلیام، او از دکمه‌ای استفاده می‌کند که هالک درونش را بیدار می‌کند. فرار ویلیام مهم نیست و حضور لاورنس (کلیفتون کالینز) نقطه قابل توجه است. او یکی از کپی‌های دلورس است که فعلاً مسئول انفجارهای شهر است؛ چیزی که میو و کیلب در انتهای اپیزود شاهد اتفاق آن بودند. لاورنس برنارد را به سمت همسر واقعی آرنولد هدایت می‌کند. پس از بیان احساسات برنارد به کاری که به او واگذار شده است می‌پردازد. او با گذاشتن دستگاهی روی سرش برای ورود به آنسوی دره (The Sublime) یا حداقل به مکانی مرتبط آماده می‌شود. بنظر می‌رسد که فصل چهارم سریال از ادامه این موضوع آغاز شود.

شارلوت بی‌رحم‌ترین نسخه ویلیام را ساخته است. او تمام خصلت‌های ویلیام را می‌داند؛ زیرا ویلیام هم از مهمان‌های پارک بود و اطلاعاتش ثبت می‌شد. ویلیام واقعی به قتل رسید و خیالمان را از این بابت راحت کرد که هر چه ویلیام در ادامه سریال می‌بینیم یک میزبان است. نکته پایانی سریال این است که پرینترهای زیادی در حال ساخت میزبان هستند و می‌توانند ارتشی از ویلیام‌ها یا شارلوت‌ها را تولید کنند.

نقدی کلی بر فصل سوم سریال وست ورلد

سریال در هشت اپیزود این فصل از پارک وست ورلد فاصله گرفت و اتفاقات در دنیای دیگری به وقوع پیوست که قابل پیش‌بینی بود. اما چیزی که انتظار نداشتیم افت سریال و ضعف فیلم‌نامه نسبت به دو فصل گذشته بود. اپیزودهای اول، دوم، پنجم و هشتم فصل سوم جزو ضعیف‌ترین اپیزودهای سریال بود. البته که سریال وست ورلد سطح انتظارات را بالا برده است و استفاده از کلمه ضعیف، با توجه به استاندارد این سریال است. طرفداران این سریال پایان فصل اول را دیده‌اند؛ جایی که مشخص شد مرد سیاه‌پوش همان ویلیام است و مرگ دکتر فورد آغاز یک انقلاب را گوشزد می‌کرد. حالا اپیزود پایانی فصل سوم با یک ایده ساده (نفوذ دلورس به ریهوبام) به پایان می‌رسد. و چندان تعجب‌برانگیز نیست که این قسمت از سریال از دید کاربران IMDB به عنوان ضعیف‌ترین اپیزود کل سریال شناخته شود.

سریال وست ورلد در فصل سوم با افت شدید ببیندگان روبرو شد. شمار افرادی که مستقیماً از شبکه HBO آن را مشاهده می‌کردند تقریباً به نصف کاهش یافته است. دقیقاً نمی‌دانیم چرا در روزهایی که کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است و مردم بیش از پیش به سینما در خانه خود روی آورده‌اند، حداقل اپیزودهای اولیه چنین آماری دارد اما بهرحال کاهش محبوبیت وست ورلد با ادامه‌دار بودن اپیزودهای نه چندان مستحکم در فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی منطقی است.

سوالات از خالقان این سریال بسیار زیاد است. تصمیم دلورس بالاخره چه بود؟ چرا هیچکدام از دیالوگ‌ها و کارهای دلورس در طول دو فصل گذشته سریال با این پایان همخوانی نداشت؟ نقش برنارد در فصل سوم چه بود و آیا اصلاً بود و نبود او اثرگذار بود؟ چرا تمام سیستم‌ها (از روبات خارج از شبیه‌سازی میو گرفته تا سیستم امنیتی خانه‌ها) هک می‌شوند؟ آیا در سال 2058 امنیتی وجود ندارد؟ چرا در سکانس‌های اکشن، دلورس و استابز به مانند فیلم‌های هندی ده‌ها نفر را از بین می‌برند؟ چرا برخی از نقاط عطف داستان مانند خارج شدن میو از کنترل سراک اینقدر ساده و آبکی اتفاق می‌افتند؟ چرا هیچکدام از سکانس‌ها حتی با موسیقی عالی رامین جوادی تأثیرگذار نیست؟

وست ورلد برای فصل چهارم تمدید شده است و اخبار غیررسمی حاکی از این است که این سریال شش فصل خواهد داشت. بعد از بازی تاج و تخت (Game of Thrones) همه نگاه‌ها به سریال وست ورلد بود و بنظر می‌رسید که بودجه عظیمی در اختیار عوامل سریال قرار داده شده است. شاید پس از این فصل دیدگاه شبکه HBO نسبت به جاناتان نولان و لیسا جوی تغییر کند و آنها باید بتوانند تضمینی ارائه دهند تا شبکه بداند سرنوشت بازی تاج و تخت گریبانگیر وست ورلد نمی‌شود.

بازی تاج و تخت یک نقطه قوت داشت و آن غیرقابل پیش‌بینی بودن سریال بود. تعریف و تمجید از نویسندگان این سریال آنقدر زیاد شد که آنها در نهایت همه چیز را فدا کردند تا سریال غیرقابل پیش‌‌بینی شود. این اتفاق افتاد و پایان آن را کمتر کسی می‌توانست حدس بزند اما فصل پایانی سریال آنقدر اشکال ریز و درشت داشت که آبروی جمع‌شده در هفت فصل قبلی به یکباره از بین رفت. برای وست ورلد نیز کمابیش چنین اتفاقی افتاد. نویسندگان آنقدر درگیر پیچیده کردن سریال و ارجاعات به نکات ریز شدند که فراموش کردند اصل داستان باید چگونه بیان شود. حالا وست ورلد از دید بینندگان، یک روند نزولی را طی کرده و حتی چهار اپیزود خوب یا عالی نیز نتوانسته نظر بینندگان را جلب کند. هر چند که هنوز فرصت برای جبران باقی است.

از دیدگاه شخصی هنوز به رشد سریال امید دارم و در آینده فصل چهارم سریال را نیز دنبال خواهم کرد. امیدوارم که نقد و بررسی وب‌سایت شبکه از این سریال در درک بهتر آن به شما عزیزان کمک کرده باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟